7 kysymystä sähköverkosta ja säävarmuudesta

Sään ääri-ilmiöiden lisääntyessä lisääntyy myös tarve sähkönjakeluverkon kehittämiselle entistäkin säävarmemmaksi. Mitä asiasta ajattelee Järvi-Suomen Energian verkostopäällikkö Mika Matikainen?
Arkistokuva maakaapeloinnista

1. Millaista seutua Järvi-Suomi on sähköverkkoyhtiön kannalta?

Meillä Järvi-Suomessa sähköverkko on rakennettu ehkä Suomen haasteellisimpiin olosuhteisiin – niemiin, notkelmiin, saariin, vesistöjen ylitse ja alitse. Mielestäni tätä kuvaa hyvin se, että alueellamme on useampia sellaisia kohteita, että järvessä olevassa saaressa on järvi, jossa on saari. Ja siinäkin saaressa on sähkö, samalla toimitusvarmuudella ja laadulla kuin muuallakin saarissa. Luonnonolot tekevät Järvi-Suomesta ainutlaatuisen. Verkon suunnittelulle, rakentamiselle ja ylläpidolle olot ovat haastavat.

2. Onko täysin säävarmaa verkkoa mahdollista rakentaa?

Ei teknis-taloudellisesti. Myös maakaapeli voi vahingoittua myrskyissä ja tuiskuissa siinä missä ilmajohtokin. Jos puu kaatuu maakaapeliverkon maan päällä olevan muuntamon päälle, tulee silloinkin jakelun keskeytyksiä ja isohkoja korjattavia vaurioita. Mutta onhan maakaapeli tietyssä mielessä toki varmempi kuin ilmajohto. Kannattaa kuitenkin huomata, että maakaapeliverkon vian korjaaminen kestää aina pidempään kuin ilmajohtoverkossa. Pitää kaivaa auki ja korjata, routakin voi haitata.

3. Miksi sitten kaapelia vedetään maan alle?

Kriittiset siirtoyhteydet pitää tietenkin varmistaa lähes kaikin mahdollisin keinoin. Maakaapelointi sopii paikkoihin missä on paljon asiakkaita ja siirrettävää energiaa. Lisäksi maaperän pitää olla sellainen, että kustannukset pysyvät kurissa. Pyrimme kaapeloimaan myös harvaan asutuilla alueilla taajamien ja sähköasemien välisiä kriittisiä yhteyksiä.

4. Ilmajohtoja rakennetaan yhä. Miksi?

Se mikä toimii kaupungissa missä on paljon asutusta, ei aina toimi Saimaan saarissa tai saloilla, joissa voi olla kilometritolkulla verkkoa ja asiakkaita vain harvakseltaan – sinne on löydettävä maakaapelointia kustannustehokkaampia ratkaisuja.

Meillä on 260 metriä verkkoa jokaista asiakasta kohden. Se on yli kymmenkertainen pituus kaupunkiyhtiöihin verrattuna. Siksi rakennamme edelleen esimerkiksi ilmajohtoja sekä lisäämme verkostoon automaatiota ja älyä. Eli kaikkea sellaista, millä minimoidaan vikojen syntyminen ja toisaalta taas nopeutetaan vikojen korjaamista.

Tavoitteenamme on, että voimme tulevaisuudessakin pitää yllä ja luoda alueelle lisää elinvoimaa. Että voimme mahdollistaa sujuvat etätyömahdollisuudet, sähkön pientuotannon lisäämisen, sähköautojen lataamisen ja paljon muuta. Meidän on kehitettävä verkkoa, joka mahdollistaa kaiken tämän. Erilaisilla verkostoratkaisuilla on omat teknistaloudelliset paikkansa.

5. Verkkopalvelun hinnoittelu puhututtaa asiakkaita. Mitkä asiat hintaan vaikuttavat?

Verkosto-olosuhteilla on valtava vaikutus, esimerkiksi meidän verkkoalueella verkon kokonaispituus on 27 000 kilometriä ja olosuhteet ovat haasteelliset.

Lisäksi Järvi-Suomessa on muun muassa noin 40 000 sähköistettyä vapaa-ajan asuntoa, joita käytetään vain harvakseltaan. Silti pidämme verkkoa yllä myös niiden osalta 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Yli 80 % kaikista kustannuksista ovat kiinteitä ylläpitokuluja, jotka eivät ole kytköksissä sähkönkulutukseen ja mihin esimerkiksi verkostomäärä ja olosuhteet vaikuttavat merkittävästi. Tätä eivät kaikki välttämättä tule miettineeksi.

6. Miten vikoja korjataan?

Valvomosta palvelukumppanimme näkevät missä ja millaisia vikoja tulee keskijänniteverkkoon, eli muuntamoita syöttävään verkon osaan.  Näistä tulee automaattihälytykset, vika rajataan ja korjauspartio lähtee liikkeelle poistamaan puita tai uusimaan verkostorakenteita – mitä siellä milloinkin sattuu olemaan. Verkon käytön ja viankorjauksen osalta on valmius lähettää korjauspartio matkaan kellon ympäri.

7. Miten pitää toimia jos sähköt katkeavat?

Kannattaa odotella tovi ja odottaa sähköjen palautumista. Samalla voit tarkistaa myös kiinteistön vikavirtasuojat ja sulakkeiden toimivuuden sähköpääkeskuksesta. Tarkista Järvi-Suomen Energian häiriökartalta alueen sähkönjakelun tilanne. Myös Yleisradion maakunnalliset kanavat tiedottavat suurista häiriöistä. Vastaisen varalle kannattaa liittyä myös maksuttomaan tekstiviestipalveluumme, joka lähettää viestit sähkönjakelun häiriöistä.

Arkistokuva maakaapeloinnista