Bike & Boat vie Teiskoon

Uusi palvelu yhdistää Mustalahden ja Aitolahden pyöräilijöiden ja retkeilijöiden Näsijärven Maisemareitiksi.
Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere

Maisemapyöräily ja laivamatkailu yhdistyvät elokuussa Tampereella alkavassa Bike & Boat -palvelussa, joka mahdollistaa täysin uudenlaisen retkeilyreitin erityisesti pyöräilijöille. Palvelu toteutetaan osana Tampereen kaupungin järvi- ja luontomatkailun strategista kehitystyötä. Palvelun suunnittelusta ja koordinoinnista vastaavat Ekokumppanit Oy ja Visit Tampere yhteistyössä laivayrittäjän kanssa.

Laivayhteys Mustalahdesta Aitolahteen luo jo olemassa olevan Pyhäjärven Maisemareitin kaltaisen, päiväretkeksi soveltuvan matalan kynnyksen vaihtoehdon pyöräretkeilyyn ja laivamatkailuun myös Näsijärven puolelle. Palvelu tarjoaa myös uuden tavan lähteä retkeilemään esimerkiksi Kintulammille tai elämyksellisen ensietapin pidemmälle Järvien Reittien kierrokselle.

– Pyörä- ja laivamatkailun yhdistäminen on kasvattanut suosiotaan ja on hienoa saada Järvien Reittien pyörämatkailumaailmaan uusia mahdollisuuksia, kertoo Järvien Reiteistä vastaava projektipäällikkö Olli Vakkala Ekokumppaneilta.

– Nyt toteutettava, Mustalahdesta Teiskon suuntaan kulkeva yhteys toimii kätevänä tapana siirtyä lauttamaisesti Tampereen keskustasta suoraan maaseudun idylliin, josta voi jatkaa seikkailujaan syvemmälle Järvien Reitistölle tai maakunnan upeiden palvelujen äärelle. Samalla se tuo myös erittäin mielenkiintoisen ja elämyksellisen tavan tutustua pyörämatkailun maailmaan esimerkiksi lasten kanssa tehtävänä rengasreittinä, jolloin pyöräiltäväksi osuudeksi jää maltilliset 20 kilometriä, Vakkala jatkaa.

Matka Mustalahdesta Aitolahteen kestää noin 50 minuuttia ja laiva lähtee laiturista molempiin suuntiin tasatunnein klo 10–16 välillä. Laivan kyytiin mahtuu kerrallaan 25 pyöräilijää pyörineen ja laivaan voi halutessaan hypätä myös ilman pyörää. Laivaliikenteen toteuttaa Näsijärven Laivapalvelut Oy, jolla on kokemusta pyörien kuljettamisesta Bike & Boat -retkien järjestämisestä Mustalahdesta Pimeesalmen Telakalle ja Maisansaloon jo useana kesänä.

– Meillä Tampereella on Suomessa ainutlaatuisena valttina kaksi satamaa kaupungin keskustassa, kahden suuren vesistön rannalla, joilla molemmilla on aktiivista laivapalvelua, toteaa kestävän matkailun projektipäällikkö Matti Pollari Visit Tampereesta.

– Tilanne tarjoaakin paljon mahdollisuuksia tuotekehitykseen ja uusien kohderyhmien, kuten pyörämatkailijoiden tavoittamiseen. Näsijärven puolella lyhyet yhteydet täydentävät hienosti Tarjanne-laivan pitkää reittiliikennettä, jolla Bike & Boat -pyörämatkailu on ollut suosittua jo vuosia. Nyt toivommekin, että lyhyempi reitti houkuttelee myös uusia pyörämatkailijoita yhdistämään pyöräilyn laivamatkailuun, Pollari toteaa.

Liput ja lisätietoja: https://jarvienreitit.fi/laivalla-ja-junalla/

Ekokumppanit Oy