Helsinki-Vantaalla pilotoidaan vetyä raskaan lentoasemakaluston käyttövoimana ensimmäisenä Euroopassa

– Vety on potentiaalinen energianlähde lentoaseman raskaassa kalustossa sekä tulevaisuudessa lyhyen matkan lennoilla. Olemme innoissamme vauhdittamassa vedyn tuomia mahdollisuuksia lentoliikenteessä, Finavian kestävän kehityksen johtaja Mikko Viinikainen sanoo.
Kansainvälisen vetyhankkeen tavoitteena on vedyn toimitusketjun kehittäminen tuotannosta lentoaseman kaluston ja ilma-alusten tankkaukseen sekä testaustoimintoihin.
– Hankkeessa Finavia johtaa vedyn testaamista lentoaseman talvikunnossapitokaluston käytössä. Tulemme vaihtamaan lumenpoistoon käyttävän harjapuhallinkoneen moottorin vihreää vetyä ja uusiutuvaa dieseliä polttavaksi mäntämoottoriksi. Vedyn varastointi ja toimittaminen lentokentän kalustoon antaa meille arvokasta kokemusta myös vetykäyttöisten ilma-alusten tulevaisuutta varten.
Finavialla on pelkästään Helsinki-Vantaallanoin 20 lumenpoistokonetta, jotka voisivat jatkossa toimia vetyvoimaisesti. Hankkeessa lentoasemalle tuodaan kaasumaista vetyä energianlähteeksi kunnossapitokalustolle, jota ei voida sähköistää sen valtavan tehontarpeen vuoksi.
– Raskaan lentokenttäkaluston lisäksi selvitämme hankkeessa vetyvoimaisten ilma-alusten ja niiden tankkauksen asettamia vaatimuksia lentoaseman infrastruktuurille.
Merkittävä askel kohti fossiilitonta lentoliikennettä
Vetyhanketta varten EU:n Interreg Baltic Sea Region Program -rahoitusohjelma on myöntänyt neljän miljoonan euron rahoituksen lentoasemakonsortiolle, johon Finavia ja hankkeen kumppanit kuuluvat. Kansainvälistä yhteistyötä suunnitellaan kolmeksi vuodeksi, mikä on tärkeä askel kohti fossiilitonta lentoliikennettä Itämeren alueella.
– Finavian tavoitteena on vähentää omasta toiminnastaan syntyvät hiilipäästöt nettonollatasolle vuoteen 2025 mennessä. Taso saavutetaan Helsinki-Vantaalla jo ensi vuonna. Tulevaisuudessa vetytoiminen lentoasemakalusto tarjoaa lisäratkaisuja hiilipäästöjen poistamiselle, Mikko Viinikainen kertoo.
Hampurin lentoaseman johtama HyAirport-hanke käynnistyy marraskuussa 2023. Finavian lisäksi mukana ovat useat Itämeren alueen lentoasematoimijat kuten Swedavia, Liettuan lentoasemat, Riian lentoasema ja Tallinnan lentoasema. Suomessa hankkeeseen osallistuu myös tutkimuslaitoksia ja yliopistoja sekä lentoasemakaluston valmistajia ja viranomaisia.
FINAVIA OYJ
Viestintä
Kuvia median käyttöön
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Finavia media desk ma-pe klo 9-16
Puh:+358 (0)20 708 2002comms@finavia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 298 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 540.
www.finavia.fi
http://vuosikertomus.finavia.fi
www.facebook.com/finavia
www.facebook.com/helsinkiairport
www.twitter.com/finavia
www.twitter.com/helsinkiairport
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finavia Oyj
Helsinki Airport achieves net zero for emissions under its control9.6.2025 14:50:31 EEST | Press release
Finnish airport company Finavia has achieved net zero carbon balance for emissions under its control at Helsinki Airport. The net zero status is verified through the international Airport Carbon Accreditation program, in which Finavia has participated since 2011. To reach Level 5, an airport must achieve and maintain at least 90% absolute CO2 emissions reductions in Scope 1 and 2, while committing to reach net zero in Scope 3 by 2050. Airports are accredited at seven different levels, with net zero being the highest. Currently, over 640 airports worldwide are part of the program.
Helsinki-Vantaan lentoasema saavutti hiilidioksidipäästöjen nettonollatason9.6.2025 14:39:36 EEST | Tiedote
Lentoasemayhtiö Finavia on saavuttanut hiilidioksidipäästöjen nettonollatason toiminnassaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Nettonollapäästöisyys todennetaan kansainvälisessä Airport Carbon Accreditation (ACA) -ohjelmassa, jossa Finavia on ollut mukana vuodesta 2011. Lentoasemat akkreditoidaan seitsemällä eri tasolla, joista korkein on nettonolla. Tällä hetkellä ACA-ohjelmaan on liittynyt globaalisti yli 640 lentoasemaa.
Finavia invests in the development of tourism in Lapland: Extending Rovaniemi Airport's terminal22.4.2025 09:07:50 EEST | Press release
Finavia will invest in the extension of Rovaniemi Airport's terminal in 2025. The company estimates that the positive development of tourism in Lapland and Rovaniemi will continue and wants to further improve the airport experience for passengers. The extension will be completed for the winter season 2025–2026. The value of the investment is EUR 3 million.
Finavia investoi Lapin matkailun kehittymiseen: Laajentaa Rovaniemen lentoaseman terminaalia22.4.2025 08:53:50 EEST | Tiedote
Finavia investoi Rovaniemen lentoaseman terminaalin laajennukseen vuonna 2025. Yhtiö arvioi Lapin ja Rovaniemen matkailun myönteisen kehityksen jatkuvan ja haluaa parantaa matkustajien lentoasemakokemusta entisestään. Laajennus valmistuu talvikaudelle 2025–2026. Investoinnin arvo on kolme miljoonaa euroa.
Helsinki-Vantaalle jälleen kansainvälinen palkinto: Pohjois-Euroopan paras lentoasema10.4.2025 10:16:28 EEST | Tiedote
Lentomatkustajat valitsivat Helsinki-Vantaan Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi Skytraxin kansainvälisessä palvelututkimuksessa. Skytraxin tutkimus on kansainvälisesti arvostettu lentoasemien palvelutasoa mittaava matkustajatutkimus, jossa on mukana yli 550 lentoasemaa ympäri maailmaa. Palkinto jaettiin lentoasemayhtiö Finavialle Madridissa 9. huhtikuuta 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme