Tutkijat määrittivät ensimmäistä kertaa harvinaisen rautameteoriitin kiertoradan ja mahdollisen alkuperän

Vuonna 2020 Ruotsin yllä havaittu tulipallo synnytti harvinaisen rautameteoriitin. Tuoreessa tutkimuksessa ukrainalaiset ja suomalaiset tutkijat laskivat rautameteoriitille aurinkokuntaradan eli kiertoradan ja sen mahdollisen alkuperän, mikä lisää tietoa aurinkokuntamme varhaisista vaiheista. Tuloksena on maailman ensimmäinen rautameteoriitti, jolla on tunnettu kiertorata.

Ruotsiin pudonnut 30 cm pitkä ja 14 kg:n painoinen rautameteoriitti. Kyseessä on ensimmäinen rautameteoriitti koskaan, jonka kiertorata on määritetty. Andreas Forsberg ja Anders Zetterqvist

Rautameteoriitit ovat harvinaisia, sillä niiden osuus kaikista luokitelluista meteoriiteista on vain kaksi prosenttia. Niiden uskotaan olevan metalliytimien palasia, jotka ovat peräisin hajonneista planetesimaaleista eli planeettojen alkioista. Nämä harvinaiset meteoriitit tarjoavat arvokasta tietoa aurinkokuntamme varhaisista vaiheista.

"Saimme erinomaisen tutkimusmahdollisuuden, kun kirkas tulipallo ilmestyi Ruotsin ylle 7. marraskuuta 2020. Se havaittiin pääasiassa Ursan tulipallotyöryhmän jäsenten ylläpitämillä kameroilla. Se synnytti ensimmäisen rautameteoriitin, jolle on pystytty laskemaan kiertorata. Tämä antoi meille ainutlaatuisen tilaisuuden tutkia rautameteoriittien saapumismekanismia ja etsiä rautapitoisia alueita aurinkokunnasta", kertoo Jaakko Visuri, Ursan tulipallotyöryhmän analyytikko.

Vuonna 2020 professori Irina Belskayan johtama ukrainalaisten tähtitieteilijöiden ryhmä käynnisti rautameteoriitteihin liittyvien, rautapitoisten asteroidien tutkimuksen. Projektin rahoitti Ukrainan kansallinen tutkimussäätiö. Ukrainalaisten ja suomalaisten tutkijoiden yhteistyö mahdollisti rautameteoriitin kosmisen historian rekonstruoinnin.

"Pystyimme laskemaan ensimmäistä kertaa dokumentoidun rautameteoroidin lentoradan, ja osoittamaan ennätyksellisen tulipallon putoamisen maanpinnan yläpuolella vain 11,4 kilometrin korkeudella ja selvittämään samalla kiertoradan, jota se kulki ennen saapumista planeetallemme. Tutkimustulos lisää ymmärrystämme rautapitoisten kohteiden alkuperästä ja dynamiikasta sekä syventää tietämystämme aurinkokunnasta", sanoo Maria Gritsevich, vanhempi tutkija Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksesta.

Arvokasta tietoa asteroideilta suojautumiseen

Rautameteoriitin radan ja alkuperän selvittäminen luo eri tieteenaloille mahdollisuuksia jatkotutkimukselle ja käytännön sovelluksille. Tällaisia ovat taivaanmekaniikka, avaruustutkimus, planetaarinen puolustus sekä maailmankaikkeuden laajempi ymmärtäminen.

Meteoroidin radan tiedot kertovat olosuhteista, prosesseista ja mekanismeista, jotka johtivat taivaankappaleiden muodostumiseen ja myöhempään hajaantumiseen, mikä auttaa syventämään ymmärrystä aurinkokunnan kehityksestä.

Taivaanmekaniikan tutkijat voivat uuden tiedon avulla tutkia eri taivaankappaleiden välisiä vuorovaikutuksia, gravitaatiovoimia ja resonansseja. Tämä tieto parantaa kykyä ennustaa ratoja muille avaruuden kappaleille, kuten läheltä Maata liikkuville asteroideille, komeetoille ja meteoriparville.

Avaruustutkimus voi myös hyötyä tiedosta meteoroidien alkuperästä ja resurssien jakautumisesta aurinkokunnassa. Tietoa voitaisiin hyödyntää tulevaisuuden avaruusmissioissa esimerkiksi arvokkaiden mineraalien kaivamiselle asteroideista. Rautameteoriittien alkuperän ymmärtäminen voi auttaa tunnistamaan potentiaalisia kohteita.

Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Planetaarinen Spektrometria -projektia, jonka vetäjinä toimivat Helsingin yliopisto ja Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI. Avaruusgeodesia on yksi nykygeodesian tärkeimmistä osa-alueista ja siten keskeinen osa Paikkatietokeskuksen geodesian ja geodynamiikan osaston tutkimusta. Se käsittää sekä avaruudesta Maahan että Maasta avaruuteen tehtäviä havaintoja, satelliittien radanmäärityksiä, yläilmakehän havaintoihin vaikuttavien virheiden määritystä, sekä monia tähtitieteeseen ja fysiikkaan liittyviä asioita.

Tieteellinen artikkeli julkaisussa The Astrophysical Journal

Jaakko Visuri, Ursan tulipallotyöryhmän analyytikko, Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry
+358 40 129 1056, Jaakko.visuri@ursa.fi

Maria Gritsevich, dosentti, FT, vanhempi tutkija, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI  +358 50 301 6441 maria.gritsevich@helsinki.fi

Irina Belskaya, Prof. Harkovan kansallinen yliopisto, Ukraina, ibelskaya@karazin.ua

Ruotsissa havainnoitu tulipallo valaisi taivaan Tampereella.

Teemme maanmittaustoimituksia, ylläpidämme kiinteistöjen ja osakehuoneistojen tietoja, huolehdimme omistusoikeuksien rekisteröinneistä ja kiinnityksistä, tuotamme kartta-aineistoja sekä teemme paikkatietoalan tutkimusta.

Maanmittauslaitos.fi

Lue lisää julkaisijalta Maanmittauslaitos

Tekoäly, sensorit ja satelliittipaikannus paransivat laivojen tilannetietoisuutta tunnistamalla jäähän rikottuja uomia. Teknologian avulla voidaan helpottaa laivojen merenkulkua jäässä ja pimeässä sekä edistää tulevaisuuden itseohjautuvien laivojen liikennettä.

Statistik över fastighetsköp: Fastighetshandeln avtog och priserna fortsatte att sjunka28.9.2023 09:36:07 EEST | Tiedote

Färsk statistik visar att det har skett över 16 procent färre fastighetsköp än i fjol mellan början av januari och mitten av september. Handeln med och priserna på egnahemshus sjönk klart. Priset på skog steg däremot. Handeln med stugor med egen strand inom detaljplaneområden fortsatte att avmattas, men populära områden och objekt finner en ny ägare oberoende av konjunktursvängningar. I Nyland till och med steg priserna på stugor, även om de genomsnittliga priserna sjönk.

Kiinteistökauppatilasto: Kiinteistökauppojen määrät ja hinnat laskivat edelleen28.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Tuore tilasto kertoo, että kiinteistökauppoja on tehty yli 16 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna tammikuun alun ja syyskuun puolivälin välisenä aikana. Omakotitalokauppojen määrät ja hinnat laskivat selvästi. Metsän hinta sen sijaan nousi. Rantamökkien kauppa asemakaava-alueilla hiljeni edelleen, mutta suositut alueet ja kohteet löytävät uuden omistajan suhdannevaihteluista huolimatta. Uudellamaalla mökkien hinnat jopa nousivat, vaikka keskimäärin kauppahinnat laskivat.