Mielenterveyspalvelujen palvelukatkot ruuhkauttivat MIELI ry:n Kriisipuhelinta

Jaa

Monet mielenterveys- ja sosiaalipalvelut ovat lomien vuoksi kesällä kokonaan tauolla, mutta ihmisten avuntarve jatkuu myös loma-aikana. Palvelukatkot näkyvät kasvavana ruuhkana MIELI ry:n Kriisipuhelimessa, johon tuli kesän aikana ennätysmäärä, yli 70 450 puhelua.

Mies puhelin kädessä, vain vartalo näkyy
Unsplash, Clique Images Unsplash, Clique Images

Aiempi kesäkuukausien ennätys vuodelta 2022 oli reilut 66 000 soittoyritystä. Tänä vuonna pelkästään heinäkuussa puheluita tuli 38 270, mikä on uusi kuukausikohtainen ennätys. Puheluihin pystyttiin vastaamaan kesä-heinäkuussa yhteensä 14 600 kertaa. Myös MIELI ry:n aikuisille suunnatussa chat-palvelussa yhteydenottojen määrä nousi heinäkuussa uuteen ennätykseen, 999 kappaleeseen.

Ruuhkaa selittää se, että palvelujen ollessa suljettuina asiakkaita on kehotettu olemaan yhteydessä Kriisipuhelimeen. MIELI ry:n tekemän seurannan mukaan (n = 162) asiakkaita ohjattiin Kriisipuhelimeen esimerkiksi akuuttipsykiatriasta, päivystyksestä ja lastensuojelusta. Asiakkaat ovat ottaneet myös omatoimisesti yhteyttä ollessaan ilman hoitokontaktia.  

- Erityisesti mielenterveyspalveluissa ei ole tarjolla mitään vaihtoehtoista kontaktia tai keskusteluapua ahdistuneelle tai itsetuhoisillekaan asiakkaille. Monilla odotusaika seuraavaan tapaamiseen on syksyyn asti ja se tuntuu asiakkaan näkökulmasta kohtuuttomalta, kertoo MIELI ry:n kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa.

Yleisin keskusteluaihe on paha olo

Kriisipuhelimen soittajien yleisin keskusteluaihe on myös tänä kesänä paha olo (17 %). Pahan olon alle kirjataan mm. ahdistuneisuus, masentuneisuus ja pelot. Seuraavaksi yleisimmät syyt ovat ihmissuhdeongelmat (14 %) ja arjessa selviytymisen ongelmat (11 %).

- Keskusteluapua hakevat puhuvat lähtökohtaisesti omasta vaikeasta elämäntilanteesta tai kriisistä. Pahaa oloa voi lisätä myös kansallinen tai globaali huoli. Kesällä soittajia ovat huolestuttaneet aiempien aiheiden kuten koronapandemian ja Ukrainan kriisin lisäksi esimerkiksi hallitusohjelmassa suunnitellut leikkaukset, kertoo puhelin- ja verkkokriisityön päällikkö Susanna Winter.

Soitto Kriisipuhelimeen auttaa sillä 98 % annetusta palautteesta on kiittävää. 284 puhelussa soittaja sanoi, ettei aio satuttaa itseään tai tehdä itsemurhaa.

Keskusteluapua on saatavilla

MIELI ry:n Kriisipuhelimen suomenkielinen linja on auki 24/7 numerossa 09 2525 0111. Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua jo kuudella kielellä: ruotsiksi, englanniksi, arabiaksi, venäjäksi ja ukrainaksi. Kielilinjat ovat auki 20 tuntia viikossa.  Solmussa-chat on auki maanantaista keskiviikkoon klo 15–19 ja torstaina klo 15–21. 12–29-vuotiaille nuorille suunnattu Sekasin-chat on avoinna arkisin klo 9–24 ja viikonloppuisin klo 15–24.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Susanna WinterKriisipuhelintoiminnan päällikköMIELI rf

Puh:040 587 5197

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye