Chaîne des Rôtisseurs Finlande 60vuotta

Chaîne des Rôtisseurs Finlande perustettiin 60 vuotta sitten, juhlakapituli järjestetään Tampereella 25–27.8.

Kansainvälisesti suurin ja vanhin gastronominen järjestö Chaîne des Rôtisseurs perustettiin jo vuonna 1248, jolloin Ranskan kuningas Ludvig IX Pyhä antoi nuorten keittiö ammattilaisten tietojen ja taitojen kehittämiseksi julistuksen eri mestarikiltojen järjestämiseksi. Järjestön ensimmäinen suomalainen jäsen oli tamperelainen Jorma Soiro vuonna 1963. Järjestön perustamiseen Suomessa vaikutti erityisesti kolme henkilöä Jorma Soiro, Onni Salo sekä Armas J.Pulla.

Rôtisseurs-järjestön toiminta perustuu edelleen vahvasti nuorten ravintola-alan ammattilaisten kokkien ja viiniammattilaisten tukemiseen, auttamiseen ja rohkaisemiseen. Rôtisseurs-järjestön on järjestänyt nuorten ammattilaisten MM-kilpailuja vuodesta 1977 lähtien. Suomella on ollut upea edustus kilpailuissa ja tamperelainen Arto Rastas voitti Suomelle ensimmäisen MM-kullan vuonna 2005 Bermudassa. Tämän vuoden MM-kilpailut ovat lokakuussa Turkissa ja kilpailijana on taidokas vasta 18-vuotias SM-voittaja, Saku Karstila Jyväskylästä.

Chaîne des Rôtisseurs -järjestö tunnetaan myös kansallisen ruokakulttuurin edistämisestä sekä ravintoloille myönnettävästä Chaîne des Rôtisseurs-kilvestä sekä Rôtisseurs-arvonimen omaavien henkilöiden kantamista käädyistä. Kilven saaneita ravintoloita Suomessa on noin 80. Pirkanmaalla näistä on 13. Lisäksi Tampereella neljä myymälää on saanut oikeuden käyttää kilpeä; kauppahallissa sijaitsevat Juustosoppi ja Kalaherkut a´la Nygren sekä K-Citymarket Pirkkala ja Sokos-Herkku.

Suomen 60v juhlavuoden Grand Chapitre eli Suurkapituli tuo Tampereelle 300 kulinaristia ja kansainvälisen viinitoiminnan puheenjohtajan installoijaksi

Chaîne des Rôtisseurs Finlanden juhlakapituli kokoaa yhteen ruoan ja viinin kulinaristiset ystävät ympäri Suomea. Juhlakapituli järjestetään Tampere-talolla.

”Suomessa on yli 2000 Rôtissööriä ja olemme maailman kolmanneksi suurin jäsenmaa. Suomessa on erittäin intohimoisia ruokaharrastajia ja ammattilaisia, laadukkaita ravintoloita sekä joukko lupaavia nuoria ammattilaisia. 60v juhlakapitulissa installoidaan lähes 100 uutta jäsentä ja heidät installoi juhlavuoden nimissä kansainvälisen alajärjestömme OMGD:n eli viinien ja jalojen juomien toiminnnan puheenjohtaja Mohamed Hammam. Hänen saapuminen Suomeen on kunnia-asia, ”toteaa Chaîne des Rôtisseurs Finlanden valtavouti Johanna Hornborg.

”Gran Chapitre eli juhlavuoden suurkapituli on rakennettu erittäin hyvässä yhteistyössä Tampereen seudun paikallisten kumppaneiden kanssa. Olemme ylpeitä, että voimme viikonlopun aikana tarjoilla perinteitä noudattaen, mutta modernilla otteella alueeltamme mm. kasviksia Ahlmanin biointensiivisestä penkkiviljelmästä, Heikkilän tilan juustoja, Nikalan tilan karitsaa, Näsijärven haukea, sekä monia muita herkkuja, unohtamatta mustaa makkaraa”, sanoo Tampereen vouti Markki Palve.

Lisätietoja juhlakapitulista ja järjestöstä:
Chaîne des Rôtisseurs Finlande, valtavouti Johanna Hornborg-Ojala, puh. 044-5451262
Chaîne des Rôtisseurs Tampere, vouti Markki Palve, puh. 044-5609471, tampere@rotisseurs.fi
Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Chargée de Presse, Niki Malmros, puh. 040-5255982

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi