Puutteita nostoapuvälineessä ja vaarojen arvioinnissa, sakot yhtiölle sekä tehtaanjohtajalle ja työnjohtajalle
Varsinais-Suomen käräjäoikeus on 25.8.2023 antamassaan tuomioissa tuominnut varsinaissuomalaisen käärintäkoneita valmistavan yrityksen työnjohtajan 35 päiväsakkoon, tehtaanjohtajan 30 päiväsakkoon sekä yhtiön 20 000 euron yhteisösakkoon työturvallisuusrikoksesta. Käsiteltävänä oli joulukuussa 2020 tapahtunut työtapaturma, jossa työntekijän sormi jäi pakkauskoneen noston yhteydessä koneen ylärungon alle. Kone putosi, koska nostossa käytetyn nostoapuvälineen pysymistä nostettavassa kappaleessa ei ollut varmistettu. Työpaikalla ei myöskään ollut suoritettu riittävän järjestelmällistä ja kattavaa vaarojen selvitystä ja arviointia.
Saadun todistelun perusteella käytetty nostotapa ja nostoapuväline olivat olleet työpaikalla käytössä jo silloin, kun vastaajat olivat aloittaneet siellä. Nostoapuvälineet eivät myöskään olleet aikaisemmin aiheuttaneet työtapaturmia ja vain muutamia läheltä piti -tilanteita. Käräjäoikeus kuitenkin katsoi, että työnjohtaja ja toimitusjohtaja eivät voineet yksin edellä mainitun perusteella tehdä arvioita, että nostoapuväline on turvallinen.
Vaarojen arviointi oli tehty työpisteessä, jossa nostoapuvälinettä käytettiin. Työntekijä, joka osallistui arviointiin, kertoi, että nostoapuvälineen vaaroja ei ollut huomioitu. Työnjohtaja vahvisti, että tehtaan turvallisuuskierroksilla ei erityisesti tarkasteltu nostoapuvälineitä.
Käräjäoikeuden mukaan yhtiössä oli tehty vaarojen arviointi, mutta työnantaja ei ollut tutkinut systemaattisesti kaikkia työvaiheiden vaaroja ja riskejä. Siksi joitakin vaaratekijöitä ei ollut huomioitu, mukaan lukien nostoapuvälineen puuttuvat lukitukset.
Työntekijät olivat saaneet yleisperehdytyksen työsuhteen alkaessa. Kokeneempi kollega perehdytti heidät työvaiheisiin. Vahingoittunut kertoi saaneensa työkaveriltaan ohjeet työn tekemiseen, mutta ei ohjeita jumitilanteeseen, joka oli onnettomuuden syy. Kuullun työtoverin mukaan kirjallista ohjetta työhön ei ollut. Käräjäoikeus totesi, että työn ohjeistus oli osittain puutteellinen. Tämän vuoksi työntekijät eivät osanneet toimia oikein nostolaitteen jumitilanteessa, eikä pakkaustyölle ollut kirjallista ohjetta.
Käräjäoikeus arvioi vielä erikseen työtapaturman ennalta-arvaamattomuutta ja poikkeuksellisuutta. Vastaajien näkemys oli, että vahingoittunut oli työtapaturmatilanteessa toiminut huolimattomasti ja ohjeiden vastaisesti. Vahingoittuneen ja todistajana kuullun työtoverin kertoman mukaan tilanteessa oli kuitenkin toimittu samalla tavoin kuin aikaisemminkin, eikä kumpikaan toiminut huolimattomasti. Käräjäoikeus päätyi katsomaan, että nostopuomin irtoaminen taakasta ei ole ollut vahingoittuneen ennalta arvattavissa. Lisäksi vahingoittunut oli ollut tekemässä tavanomaista työsuoritusta eikä ole osoitettu, että hän olisi toiminut saamiensa selvien ohjeiden vastaisesti, eikä hänelle ollut edes annettu erityisiä ohjeita jumitilanteiden varalle. Kysymys ei ollut epätavallisista ja ennalta arvaamattomista olosuhteista, joihin työnantaja ei olisi voinut vaikuttaa.
Käräjäoikeus painotti vielä, että työturvallisuusrikos on niin sanottu vaarantamisrikos, jossa rangaistusvastuu ei edellytä työntekijän loukkaantumista tai edes hänen terveytensä tosiasiallista vaarantamista. Vastuuta ei siten voida poistaa sillä perusteella, että vahinko olisi voitu välttää ottamalla kädellä kiinni ylärungosta toisesta kohdasta.
Lounais-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen lakimies Matti Suontausta muistuttaa, että työnantajan vastuulla on huolehtia, että nostot voidaan suorittaa turvallisesti. Tämä tarkoittaa muun muassa nostojen ohjeistamista ja perehdyttämistä työntekijöille kuin myös nostoapuvälineiden ja nostinten turvallisuudesta huolehtimista. Työnantajan on myös aika ajoin tarkasteltava ovatko ohjeet ja välineet edelleen turvalliset ja ajantasaiset.
Varsinais-Suomen käräjäoikeuden tuomio 25.08.2023, 23/132024 asiassa R 22/3533. Tuomio ei ole lainvoimainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Lakimies Matti Suontausta, etunimi.sukunimi@avi.fi, puh. +358 295 018 152
Työsuojelun vastuualue, Lounais-Suomen aluehallintovirasto www.tyosuojelu.fi
Linkit
Työsuojelu − tervettä työtä!
Työsuojeluviranomaisena huolehdimme siitä, että työ Suomessa on terveellistä, turvallista ja reilua. Valvomme työn tekemistä työpaikoilla. Annamme myös ohjausta ja neuvontaa sekä kannustamme työpaikkoja omaehtoiseen, ennaltaehkäisevään työsuojelutyöhön.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Pudasjärven kaupungin varhaiskasvatuksen järjestämisessä puutteita3.7.2025 12:53:12 EEST | Tiedote
Pudasjärven kaupunki on rajoittanut lasten subjektiivista oikeutta varhaiskasvatukseen. Pohjois-Suomen aluehallintovirasto kiinnitti kaupungin huomiota asiaan.
Kontaktpunkttjänsterna i Tillstånds- och tillsynsverket1.7.2025 13:57:59 EEST | Pressmeddelande
Kontaktpunktsuppgifterna enligt Europeiska unionens direktiv om förnybar energi, förordningen om kritiska råmaterial och förordningen om nettonollindustrin kombineras i Tillstånds- och tillsynsverket som inleder verksamheten 2026.
Yhteyspistepalvelut Lupa- ja valvontavirastossa26.6.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivin, kriittisten raaka-aineiden asetuksen sekä nettonollateollisuuden asetuksen mukaiset yhteyspistetehtävät yhdistyvät vuonna 2026 aloittavassa Lupa- ja valvontavirastossa.
Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release
According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.
Tillsyn över plockning av vilda bär: arbetarskyddsmyndigheten förbereder sig på att utreda plockarnas ställning26.6.2025 07:57:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt de förhandsuppgifter som arbetarskyddsmyndigheten fått kommer organiseringen av plockningen och plockarnas bakgrund i år att vara mer varierande än tidigare. Vid inspektionerna blir man sannolikt tvungen att utreda om plockarna är anställda eller sådana plockare som avses i bärlagen. Det är inte avtalets namn som avgör, utan hur arbetet de facto har ordnats.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme