Savitaipaleelle uusi hoivakoti ympärivuorokautisen hoivan asiakkaille

Hoivakodin rakentaminen alkaa syksyllä 2023, ja talo valmistuu loppuvuodesta 2024. Uudessa hoivakodissa on tilat 60 asukkaalle. Osa tiloista soveltuu ympärivuorokautista hoivaa tarvitseville ikääntyneille ja osa yhteisölliseen asumiseen. Suomen Hoiva ja Asunto Oy:n omistukseen tulevan hoivakodin suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa Rakennusliike Lapti Oy. Tiloissa tuottavat palveluja Attendo Oy ja Etelä-Karjalan hyvinvointialue.

Kaksikerroksiseen esteettömään hoivakotiin tulee yhteensä 60 palveluasuntoa. Palveluasunnoista 30 soveltuu itsenäiseen asumiseen. Molemmissa kerroksissa on yhteiset ruoka- ja oleskelutilat, saunaosastot sekä henkilökunnan tiloja.

Hoivakodin pinta-ala on 4 000 m². Toimivien sisätilojen lisäksi hoivakodissa on viihtyisä piha-alue, josta löytyy erilaisia oleskelualueita, muistopuutarha, pergoloita, marjapensaita, hedelmäpuita, viherkasveja ja kuntoiluvälineitä.

"Kokeneena hoivatilarakentajana tulemme mahdollistamaan tuleville asukkaille viihtyisän, terveellisen ja turvallisen ympäristön. Vahvan osaamisemme ansiosta tilaaja ja palveluntuottajat saavat laadukkaat ja kustannustehokkaat tilat tärkeän alueellisen palvelun tuottamiseen. Olemme toteuttaneet onnistuneesti jo useita hoivakoteja ympäri Suomen esimerkiksi Hankasalmelle, Ulvilaan ja Vieremälle”, kertoo Laptin palvelu- ja toimitilayksiköstä vastaava johtaja, varatoimitusjohtaja Raimo Pesola.

"Uudet, modernit tilat ovat tervetulleet niin henkilöstömme kuin Etelä-Karjalan palveluasumista tarvitsevien ikääntyneiden näkökulmasta. On ollut pitkään tiedossa, että Savitaipaleella sijaitsevan Attendo Kaijankodin kiinteistö on tulossa elinkaarensa loppupäähän. Uusi hoivakoti korvaa Kaijankodin hoivapaikat sekä tuo kaivattua lisäpalvelua alueelle", sanoo Attendon aluejohtaja Simo Saaranen.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen vs. toimintakyky- ja hoivapalvelujen johtaja Miia Inna kertoo, että Savitaipalleen uusi asumisenyksikkö tulee heillä korvaamaan Valkaman ja Suvannon asumisyksiköt. Inna jatkaa, että on hienoa, että asukkaille saadaan nykyaikaiset ja viihtyisät tilat.

Raimo Pesola, varatoimitusjohtaja, Rakennusliike Lapti Oy, p. 050 305 9360, raimo.pesola@lapti.fi
Simo Saaranen, aluejohtaja, ikääntyneiden palvelut, Attendo Oy, p. 040 550 7358, simo.saaranen@attendo.fi
Miia Inna, vs. toimintakyky- ja hoivapalvelujen johtaja, Etelä-Karjalan hyvinvointialue, p. 040 169 5875, miia.inna@ekhva.fi

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden liike- ja toimitilojen, koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen sekä päivähoito- ja hoivakiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 570 henkilöä. www.lapti.fi