Gigantti

Gigantti selvitti, miten korona-aika on muuttanut digilaitteiden käyttöä - lähes puolet yli 65-vuotiaista ei osaa käyttää elektroniikkalaitteidensa ominaisuuksia

Jaa
Gigantti selvitti, miten suomalaisten digilaitteiden käyttö on muuttunut korona-ajan myötä ja millaisia haasteita digilaitteiden kanssa tai niiden puutteen takia nyt koetaan.
Gigantti selvitti, miten suomalaisten digilaitteiden käyttö on muuttunut korona-ajan myötä ja millaisia haasteita digilaitteiden kanssa tai niiden puutteen takia nyt koetaan.

Gigantti selvitti, miten suomalaisten digilaitteiden käyttö on muuttunut korona-ajan myötä ja millaisia haasteita digilaitteiden kanssa tai niiden puutteen takia nyt koetaan. Gigantti tutki suomalaisten asenteita kodinteknologian, kuten puhelimen, pelikonsoleiden, television, tietokoneen, radion ja tabletin, käyttöä kohtaan edellisen kerran vuonna 2019. Uusi kyselytutkimus teetettiin korona-pandemian aikana, jolloin teknologialaitteiden kanssa vietettiin selkeästi enemmän aikaa - ja havaittiin, että laitteiden käyttöä on alettu hallita paremmin.

Käyttötuntien kasvu näkyy digilaitteiden hallinnassa

Gigantin teettämään kyselyyn vastanneista jopa 54 % ilmoitti käyttävänsä yli tunnin enemmän aikaa teknologian parissa verrattuna pandemiaa edeltävään aikaan. Käyttömäärän kasvu voi näkyä käytännön taitojen kehityksessä. Pandemia-ajan tutkimuksessa enää 10 % vastaajista kertoo, että heillä on kotonaan elektroniikkaa, jonka toimintaa ei lainkaan ymmärrä. Vuonna 2019 tätä mieltä oli jopa viidennes (21 %) vastaajista.

Myös teknologialaitteiden hyödynnettävyys on kasvanut. Vuonna 2019 vastaajista 41 % koki että heillä oli käytössään laitteita, joissa on enemmän toimintoja kuin mitä pystyy tehokkaasti hyödyntämään. Nyt vastaajista enää reilu kolmannes (35 %) koki näin. Vastauksissa korostuivat kuitenkin yli 65-vuotiaat vastaajat, joista lähes puolet (48 %) ei osaa käyttää laitteittensa kaikkia ominaisuuksia.

Apua osataan etsiä, eikä osatta jäädä

Kun apu ei ole ollut lähellä, sitä on osattu etsiä. Pandemia-aikana omatoimisuus avun etsimiseen on niin ikään kasvanut. Vuonna 2019, vastaajista 33 % kertoi etsineensä Googlesta apua teknologialaitteen ongelmaan tai asennukseen liittyen viimeisen kuuden kuukauden aikaan. Nyt omatoimisuusaste oli noussut, kun vastaajista 44 % kertoi etsineensä teknologiseen haasteeseen apua Googlesta.

Suomalaiset eivät kuitenkaan suurilta osin koe jäävänsä mistään paitsi, siksi etteivät hallitsisi teknologiaa. Pandemia-aikana osattomuuden tunteet ovat kyselytutkimuksen osalta jopa laskeneet. Vuonna 2019 paitsi koki jäävänsä viidennes (21 %) vastaajista, nyt enää 15 % vastaajista.

Kasvava digikuilu on ongelma

Kuitenkin korona-pandemia on tuonut esiin suomalaisten digikuilun. Muun muassa ikäihmisillä ja toimintarajoitteisilla henkilöillä on suurentunut riski jäädä syrjään digiyhteiskunnasta.

"Digisyrjäytyminen tarkoittaa, ettei yksilö osaa tai pysty käyttämään riittävästi teknologiaa tai digitaalisia palveluita pysyäkseen mukana yhteiskunnassa. Digikelkan kyydistä tipahtaessa tulee aivan arkistenkin asioiden hoitamisesta monimutkaisempaa ja kalliimpaa, kun monet palvelut ovat jo siirtyneet tai siirtyvät verkkoon. Gigantti haluaa tuoda digikuilun näkyviin, muun muassa tämän kyselytutkimuksen muodossa." Kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Kyselytutkimus toteutettiin osana Digi- ja väestötietoviraston järjestämää valtakunnallista Digitukiviikkoa. Viikon aikana kansalaiset, järjestöt ja yritykset voivat osallistua tuen antamiseen koronan eristämille ihmisille omien taitojensa mukaan. 

Näin kyselytutkimus toteutettiin:

Tutkimuksen toteutti Bilendi Finland verkkopaneelissa viikoilla 18 ja 19 / 2020. Kyselyyn vastasi 1000 18-74-vuotiasta suomalaista. Otanta suoritettu kansallisesti edustavana kyseisessä kohderyhmässä sukupuolen, iän ja alueen mukaan. Aineisto on painotettu vastaamaan ikä-, sukupuoli- ja NUTS 2 -aluejakaumaltaan täysi-ikäisiä suomalaisia. Aineiston virhemarginaali on noin +/- 3 prosenttiyksikköä suhteessa lähtöotokseen.

Koonti tutkimustuloksista löytyy Tiedostot-kohdasta alta. 

Lisätiedot: 

Anniina Korpela
Viestintäpäällikkö
Gigantti Oy
+358 40 7422498
anniina.korpela@gigantti.fi

Yhteyshenkilöt

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.

Meillä on Suomessa 42 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 500 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.

Liikevaihtomme tilikaudella 2022/2023 oli 525 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.

Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Gigantti

Gigantin Vuoden Myymälät 2025 ovat Kuopio ja Porvoo - tiimihenki, tinkimättömyys ja kehityshalu ratkaisivat16.6.2025 17:16:46 EEST | Tiedote

Gigantti jatkoi pitkää palkitsemisperinnettään julkistamalla jälleen tilikautensa parhaat myymälät. Vuoden Myymälä -tunnustuksen sai Kuopio ja Vuoden Franchise-Myymälän tittelin Porvoo. Molemmissa yhdistyvät valintaraadin mukaan vahva suoriutuminen, jatkuva kehittäminen ja poikkeuksellinen työyhteisön henki. Palkinnot jaettiin Elkjøp-konsernin kansainvälisen Campus-tapahtumassa yhteydessä Oslossa 12.6.2025.

Gigantin toukokuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – suomalaiset ovat yhä valmiimpia vaihtamaan eri merkkien välillä, älykellot kiinnostavat kesätreenaajia1.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Gigantin toukokuun puhelinmyynnissä korostui Apple-tuotteiden vahva suosio – myydyimpien listalla on peräti neljä eri iPhone-mallia. Listalta kuvastuu paitsi kuluttajien uteliaisuus uuteen, myös suomalaisten motivaatio ostopäätöksiin hinta-laatusuhteen perusteella. Kesälomakauden lähestyessä älykellot kiinnostavat yhä enemmän, ja niitä hankitaan yhä lajispesifimpään treenaukseen, kuten golfiin.

Gigantti palaa Assembly Summerin pääyhteistyökumppaniksi – luvassa massiivinen gaming-myymälä, yllätyksiä ja huippubrändejä5.5.2025 10:50:00 EEST | Tiedote

Suomen suurimman digifestivaalin, Assemblyn, Expo-alue saa tänä kesänä näyttävän lisän, kun Gigantti palaa yhdeksi tapahtuman pääyhteistyökumppaneista. Helsingin Messukeskuksessa 31.7.–3.8. järjestettävä Assembly Summer 2025 kokoaa jälleen yhteen kymmeniätuhansia pelaamisen, esportsin ja digitaalisen kulttuurin ystäviä.

Gigantin huhtikuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – monipuolinen tarjonta näkyy listalla, tuleva kesä vaikuttaa jo nyt markkinoihin1.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Gigantin huhtikuun puhelinmyynnissä näkyi poikkeuksellisen laaja valikoima – myydyimpien listalta löytyy jopa viisi eri valmistajaa. Listakärjessä keikkuu tuttu malli maaliskuulta, mutta uudet lanseeraukset toivat mukanaan myös yllättäjiä. Kuluttajia kiinnostavat sekä tehokas tekoäly että kampanjat, jotka avaavat useampia vaihtoehtoja ostajan ulottuville. Hankintoja mietitään myös jo kesän loma- ja juhlasesonkiin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye