HyVä-digi on avoinna – Näin voit käyttää digitaalista terveyspalvelua
HyVä-digi on digitaalinen sosiaali- ja terveyspalvelu, joka on 1.9 alkaen käytössä koko hyvinvointialueella. Palvelua laajennetaan vaiheittain. Alussa HyVä-digissä palvelee sairaanhoitajia ja lääkäreitä, jatkossa pyritään tarjoamaan myös muiden ammattiryhmien palveluita asukkaille. HyVä-digiin voi olla yhteydessä kuka tahansa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella asuva henkilö, joka arvioi vaivansa olevan hoidettavissa ilman fyysistä vastaanottokäyntiä tai mikäli ei ole tästä varma.
- HyVä-digi on odotettu lisä palveluvalikoimaan ja sen tarkoitus on helpottaa terveysasemien ruuhkia hoitamalla digitaalisin keinoin sellaiset asiat, jotka eivät edellytä fyysistä tutkimusta, kertoo Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen.
HyVä-digin henkilöstö arvioi asiakkaan ottaessa yhteyttä, soveltuuko asia etänä hoidettavaksi. Mikäli vaiva vaatii fyysistä tutkimusta tai ei muuten sovellu etänä hoidettavaksi, voidaan HyVä-digistä suoraan varata aika terveysasemalle. HyVä-digi nimenä on yhdistelmä sanoista hyvinvointi, välfärd ja digitaalinen.
Näin voit hakeutua hoitoon HyVä-digissä
HyVä-digin sairaanhoitajat, ja tarvittaessa lääkärit, tavoittaa Itä-Uusimaan verkkosivuilta osoitteessa www.itauusimaa.fi. HyVä-digin palvelun ytimessä on chat-ominaisuus.
- Jokaisella sivulla oikeassa alakulmassa on vihreä neliö, josta pääsee meille asioimaan. Chat-keskustelun alussa on edelleen koulutettava keskustelurobotti chatbot, joka osaltaan ohjaa asiakkaan oikean ihmisen ja palvelun pariin. Chatbot on myös mahdollista ohittaa ja hakeutua suoraan sairaanhoitajan chat-vastaanotolle, kertoo HyVä-digin tiiminvetäjä Johannes Loukola. Alkuvaiheessa palveluita ovat chat-vastaanotto, Omaolon oirearviot sekä chat-vastaanoton muuttaminen videovastaanotoksi. Terveydellisissä asioissa sairaanhoitaja pyytää asiakasta tunnistautumaan vahvasti, jolloin asiakas tunnistautuu esimerkiksi verkkopankkitunnuksillaan erillisen tunnistautumispalvelun kautta. Sairaanhoitajalla on mahdollisuus siirtää asiakas keskustelemaan lääkärin kanssa tai konsultoida lääkäriä, Johannes jatkaa.
Videoyhteys myös mahdollista
Sairaanhoitajilla on vahvan tunnistautumisen jälkeen mahdollista avata videoyhteys, mikäli ammattilainen arvioi yhteydenoton olevan videoyhteyden vaativa tai puhe- ja näköyhteydestä arvioidaan olevan hyötyä. Asiakkaalta pyydetään aina lupa ennen videovastaanoton avaamista. Lääkärin chat-vastaanotolla on yhtä lailla valmius videovastaanoton pitämiseen. Mobiililaite tai tietokone, jossa on internet-yhteys, kamera ja mikrofoni, sopii HyVä-digin käyttöön. Etävastaanotto mobiililaitteella vaatii erillisen sovelluksen lataamisen.
HyVä-digi on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa; jolla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Suomen kestävän kasvun ohjelmaa rahoitetaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU) Hanketta koordinoi Sosiaali- ja terveysministeriö.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johannes LoukolaÖstra Nylands Välfärdsområdet, Teamansvarig
Puh:0401372574johannes.loukola@itauusimaa.fiKuvat
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa ja järjestää julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut alueellaan, johon kuuluu seitsemän kuntaa: Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Nya effektiva tjänster och vård snabbare än tidigare – I projektet för hållbar tillväxt stärktes stegen till ett livslångt välbefinnande31.10.2025 09:47:01 EET | Pressmeddelande
I Östra Nylands välfärdsområde har under åren 2023 – 2025 utvecklats många tjänster som främjar invånarnas välfärd i det EU-finansierade Projektet för hållbar tillväxt.
Uusia vaikuttavia palveluita ja hoitoon entistä nopeammin – Kestävän kasvun hankkeessa vahvistettiin askeleita elämän mittaiseen hyvinvointiin31.10.2025 09:40:42 EET | Tiedote
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on kehitetty vuosien 2023–2025 aikana monia asukkaiden hyvinvointia edistäviä palveluita EU-rahoitteisessa Kestävän kasvun hankkeessa.
Vattenskada i tandkliniken på Borgå social- och hälsostation i Näse – tider för icke-brådskande vård skjuts upp29.10.2025 10:17:40 EET | Pressmeddelande
Det har inträffat en vattenskada i tandkliniken på Borgå social- och hälsostation i Näse, vilket har drabbat minst tre behandlingsrum.
Vesivahinko Porvoon sosiaali- ja terveysaseman hammashoitolassa Näsissä – kiireettömän hoidon aikoja siirretään29.10.2025 10:12:16 EET | Tiedote
Porvoon sosiaali- ja terveysaseman hammashoitolassa Näsissä on tapahtunut vesivahinko, joka on vaikuttanut ainakin kolmeen hoitohuoneeseen.
Östra Nylands välfärdsområde samlar in kundrespons nu också per textmeddelande20.10.2025 09:55:41 EEST | Pressmeddelande
Östra Nylands välfärdsområde har i juni börjat samla in kundrespons också med en förfrågan som skickas per textmeddelande. Det är fråga om ett pilotprojekt i Borgå och Askola, vilket sammanhänger med klient- och patientdatasystemet Lifecare, som används på orterna i fråga.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme