Digi- ja väestötietovirasto testaa laajennettuja palveluaikoja Lahdessa ja Lappeenrannassa
5.9.–12.12.2023 Digi- ja väestötietovirasto palvelee Lahdessa ja Lappeenrannassa myös ilta-aikaan ilman ajanvarausta aina parillisten viikkojen tiistaisin klo 16–18.
Laajennettuna palveluaikana on saatavilla neuvontaa, apua lomakkeiden täyttämiseen ja ajanvarauksen tekemiseen, mahdollisuus laittaa asiansa vireille ja palauttaa asiakirjoja.
Aukioloaikakokeilu on yhteisten palvelupisteiden yhteinen kokeilu ja sen jatkuu vuoden 2023 loppuun.
Suosittelemme varaamaan ajan ennakkoon
Suurin osa asioista ei edellytä käyntiä Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikassa, vaan asian voi hoitaa sähköisesti tai puhelimitse.
Jos asia edellyttää viranomaisen tapaamista palvelupaikassa, kannattaa aina varata aika ennakkoon Digi- ja väestötietoviraston ajanvarausjärjestelmän kautta. Näin asian saa hoidettua sujuvammin ilman turhaa odottamista.
Lahdessa ja Lappeenrannassa palveluaikoja on tarjolla ajanvarauksella tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–16 välillä. Ajan voi varata niiden asioiden hoitamiseen, jotka edellyttävät käyntiä palvelupaikassamme.
Asioi sähköisesti Digi- ja väestötietoviraston kanssa
Katso käyntiasiointia vaativat palvelut
Varaa aika käyntiasiointia varten
Asiointi ilman ajanvarausta
Jos saavut hoitamaan asiaasi ilman ajanvarausta, varauduthan odottamaan vuoroasi.
Vuoden 2023 loppuun saakka Digi- ja väestötietovirasto testaa Lahdessa ja Lappeenrannassa laajennettuja aukioloaikoja, joten voit asioida parillisten viikkojen tiistaisin myös ilta-aikaan.
Digi- ja väestötietovirasto palvelee Lahdessa ilman ajanvarausta 5.9.-12.12.2023:
- parillisten viikkojen tiistaisin klo 16–18
- aukioloaika seuraavina päivinä: 5.9., 19.9., 3.10., 17.10., 31.10., 14.11., 28.11. ja 12.12.
- keskiviikkoisin klo 9–12
- perjantaisin klo 9–12
Palvelemme Lappeenrannassa ilman ajanvarausta 5.9.-12.12.2023:
- tiistaisin klo 9–12 sekä klo 16–18 (Huom! Ilta-aika vain parillisilla viikoilla)
- aukioloaika klo 16–18 seuraavina päivinä: 5.9., 19.9., 3.10., 17.10., 31.10., 14.11., 28.11. ja 12.12.
- perjantaisin klo 9–12
Yhteisissä palvelupisteissä on saatavilla yleisneuvontaa, apua ajanvarauksen tekemiseen ja mahdollisuus lomakkeiden ja asiakirjojen jättämiseen myös niinä aikoina, jolloin Digi- ja väestötietoviraston oma asiakaspalvelu on suljettu. Lahden ja Lappeenrannan yhteiset palvelupisteet palvelevat näissä asioissa arkisin klo 8.00–16.15 ja tiistaisin syksyn ajan klo 8.00–18.00.
Pidennetty iltapäiväaukioloaika on valtionhallinnon yhteinen kokeilu, joka perustuu vuonna 2021 teetettyyn kyselyyn. Sen mukaan kansalaiset ovat kiinnostuneet mahdollisuudesta asioida myös klo 16 jälkeen, mutta ei niinkään viikonloppuisin. Kokeilujen tulosten perusteella päätetään muun muassa pidennetyn aukiolon ja yleisen palveluneuvonnan jatkosta.
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme