Pahasta tavasta luopuminen säästäisi kylpyläloman verran rahaa vuodessa: ”Haluamme herätellä kuluttajia pohtimaan hävikin rahallista arvoa”
Jos ruokaa ei heittäisi roskiin, säästyisi rahaa yli sata euroa vuodessa henkilöä kohden. Nelihenkinen perhe kustantaisi sillä kylpyläloman ja pariskunta staycationin, arvioi hävikkiruokaa verkossa myyvän Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.

Suomessa vietetään kansallista hävikkiviikkoa 11. syyskuuta alkaen. Sen kunniaksi hävikkiruokaa verkossa myyvä Fiksuruoka.fi listasi asioita, joita nelihenkinen perhe voisi hävikin takia hukkaan menevällä rahalla saada.
Luonnonvarakeskus Luken* arvion mukaan jokaisella suomalaisella menee vuosittain 106 euron edestä ruokaa roskiin. Jos hävikkiä ei tulisi yhtään, säästäisi esimerkiksi nelihenkinen perhe rahaa rapiat neljäsataa euroa vuodessa.
Sillä saisi esimerkiksi 200 leipäpussia, 400 maitotölkkiä, 80 pakettia jauhelihaa tai viikonloppuloman kylpylähotellissa koko perheelle. Vastaavasti pariskunta voisi hävikin hinnalla päästä viettämään staycationia hyvässä hotellissa.**
“Haluamme herätellä kuluttajia pohtimaan hävikin rahallista arvoa. Suomalaisten kotitalouksien toimeentulo on ollut kuuma puheenaihe kohonneiden elinkustannusten takia. Satanen vuodessa on paljon rahaa”, Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu sanoo.
Valistus tuottaa hedelmää
Järvensivun havaintojen mukaan ainakin Fiksuruoan asiakkaiden asenteet hävikkiruoan ostamista kohtaan ovat parantuneet vuosien saatossa. Palvelun alkuaikoina ihmiset kysyivät usein, onko verkossa myytävä hävikkiruoka oikeasti syömäkelpoista. Tänä päivänä vastaavia kysymyksiä ei juurikaan tule.
“Nykyisin kaikki ymmärtävät, että myytävä tavara on kuranttia, vaikka se onkin hävikkiuhan alla”, Järvensivu sanoo.
Järvensivu arvelee muutoksen johtuvan siitä, että kuluttajat ovat entistä tietoisempia hävikin haitallisuudesta. Tästä kiitos kuuluu etenkin medialle sekä hävikistä ääntä pitäville tahoille kuten hävikkiviikkoa järjestävälle Kuluttajaliitolle. Myös Fiksuruoka itse levittää aktiivisesti tietoisuutta ruokahävikistä.
“Kuluttajien valistaminen on tuottanut hedelmää. Tänä päivänä ihmiset esimerkiksi erottavat toisistaan jo melko hyvin parasta ennen - ja viimeisen käyttöpäivän”, Järvensivu toteaa.
Järvensivu muistuttaa, että kuluttaja voi säästää rahaa paitsi vähentämällä myös ostamalla hävikkiä. Esimerkiksi Fiksuruoan asiakas säästää vuositasolla keskimäärin 150–200€ ja säännöllisellä ostamisella säästöä voi tulla jopa yli tuhat euroa.
Lähteet
**Tuotteiden hinta-arviot perustuvat suurimpien ruokakauppojen hintoihin. Leipäpussi noin 2€, maitotölkki noin 1€ ja 400g jauhelihapaketti noin 5€. Kahden yön kylpyläloman hinnaksi arvioitiin noin 400 euroa ja hotelliyön hinnaksi 200€.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Tuomela
Mellakka Helsinki
matti.tuomela@mellakka.fi
+358 40 5137220
Kuvat
Linkit
Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Havainnekuva paljastaa karun totuuden: näin paljon Suomessa menee ruokaa roskiin joka vuosi12.4.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Liki kolmannes kaikesta maailmassa tuotetusta ruoasta päätyy roskiin. Suomessa syömäkelpoista ruokaa haaskataan koko elintarvikeketjussa vuosittain noin 360 miljoonaa kiloa, mikä vastaa 10–15 % tuotetun ruoan määrästä. Sillä peittäisi Helsingin Tuomiokirkon.
Fiksuruoka laajentaa toimintaansa Belgiassa: “Uudet markkinat ovat ottaneet lentävän lähdön”7.3.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan hävikkiruokaa myyvä verkkokauppa on otettu ulkomailla innolla vastaan, ja uusien markkinoiden avaukset ovat ylittäneet odotukset. Viime syksynä Belgian Flanderista aloitettu toiminta kattaa nyt myös maan ranskankielisen alueen.
Jussi Pekkala luotsaamaan vauhdilla kansainvälistyvän Fiksuruoan brändiä16.12.2022 10:30:00 EET | Tiedote
Pitkän uran luovien tehtävien parissa mainostoimistoalalla tehnyt Jussi Pekkala on nimitetty Fiksuruoka.fi:n uudeksi brändijohtajaksi. Määrätietoinen brändityö tukee Fiksuruoan strategiaa vahvan kasvun ja kansainvälistymisen tiellä.
Joulun ruokahävikki kuriin Fiksuruoan vinkeillä15.12.2022 09:00:00 EET | Tiedote
Hävikkimarkkinoiden kiireinen sesonki alkaa heti jouluaaton jälkeen ja jatkuu pitkälle tammikuuhun. Fiksuruoka.fi:n verkkokauppamyynnin kautta säästyy vuosi vuodelta enemmän ruokahävikkiä.
Fiksuruoan kansainvälinen kasvu jatkuu – avaa hävikkiruoan verkkokaupan Belgiaan11.10.2022 08:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa jo kuusi vuotta ruokahävikin pioneerityötä tehnyt Fiksuruoka.fi uskoo suurimman kasvun tulevan ulkomailta. Belgian markkinan avaus on jatkoa alkuvuodesta Hollantiin avatulle verkkokaupalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme