Kysely: Lähes puolet suomalaisista kamppailee joka syksy saman pukeutumishaasteen kanssa
Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset kaipaavat tällä hetkellä pukeutumisessaan eniten vinkkejä monikäyttöisten ja istuvien vaatteiden löytämiseen. Lähes puolet vastaajista kokee syksyllä haastavaksi löytää omalle tyylilleen sopivia vaatteita. Lisäksi useampi kuin joka kolmas kokee hankalaksi istuvien vaatteiden löytämisen. Tutkimukseen vastasi 1 326 eri-ikäistä suomalaista.

Kyselytutkimuksen mukaan syyspukeutumisessa kaivataan eniten neuvoja ja vinkkejä monikäyttöisten vaatteiden löytämiseen. Vinkkejä tähän ongelmaan kaipasi 39 prosenttia kaikista vastaajista ja heistä jopa 92,5 prosenttia oli naisia. Tutkimuksen mukaan ilmiö korostuu eniten 55–65 -vuotiaiden naisten keskuudessa.
“Tämän syksyn ja talven yhtenä ilmiönä ovat vaatekaapin peruspilareista koostuvat vaatteet, joissa yhdistyvät laadukkuus sekä monikäyttöisyys. Kuluttajat arvostavat aikaa kestävää tyyliä, ja kaksi tärkeintä vaatekappaletta tämän perustaksi naisilla on siistit housut ja mekko. Toimistohousuista saa yläosaa, kenkiä ja koruja vaihtamalla helposti juhla-asun ja arkimekoista vastaavasti juhlavamman ilmeen jo pelkästään kenkiä vaihtamalla”, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö Mari Viri vinkkaa.
Väreissä korostuvat loppuvuodesta suomalaisten suosikki sininen, jonka 42 prosenttia kertoo omaksi suosikkivärikseen. Esimerkiksi voimakas sähkönsininen on tullut vaaleansinisen ja denim-sinisen rinnalle. Muiden nousussa olevien neutraalien värien, kuten beigen ja ruskean rinnalla nähdään myös vihreää, jossa puolestaan korostuvat klassisen tummanvihreän, limen sekä metsän sävyt.
Kestävää tyyliä vaalimalla vaatekaappia voi piristää ja päivittää pienellä panostuksella esimerkiksi hankkimalla puseron, neuleen tai asusteita syksyn väreissä. Tällä tavoin vaatekaappia ei tarvitse päivittää kokonaan uuden kauden tullen.
Vinkkejä istuvien vaatteiden löytämiseen
Oma yksilöllinen tyyli tuo hyvää mieltä ja itsevarmuutta. Kyselytutkimuksen mukaan jopa lähes puolet (48%) vastaajista kokee haastavimmaksi löytää omalle tyylilleen sopivia syysvaatteita. Miesvastaajista tätä mieltä oli peräti 43 prosenttia, joista joka kolmas oli 45–54 -vuotiaita. Tämän lisäksi 38 prosenttia kaikista vastaajista kokee haasteena löytää istuvia vaatteita itselleen.
“Miesten pukeutumisen puolella suositaan nyt rentoa ja helppoa pukeutumista, varsinkin työpukeutuminen on muuttunut rennommaksi viime vuosien aikana. Klassinen pukupukeutuminen on korvaantunut chinoilla, neuleilla ja paitatakeilla. Näitä vaatteita on helppo yhdistellä keskenään, jolloin vaatekaapin sisällöstä saa luotua monikäyttöisen kokonaisuuden omalle tyylille sopivaksi”, Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö Iiro Kourujärvi kertoo.
Virin mukaan naisten pukeutumisen puolella nousee tällä hetkellä esille rento ja väljä oversize -tyyli, joka sopii monenlaisille vartaloille.
Vartalon parhaita puolia auttaa tuomaan esille vaatteiden mallit, kuosit ja erilaiset värit. Tässä kannattaa hyödyntää asiantuntevien myyjien apua, jotka auttavat sovittamaan erilaisia asukokonaisuuksia ja kokeilemaan vaatteita, joita ei itse ole tullut ajatelleeksi.
Vaatekaappia on helppo päivittää jatkossa, kun löytää itselleen omat lempimerkit, joiden vaatteiden istuvuus sopii omalle vartalolle ja omaan tyyliin. Monista arjen luottotuotteista tulee uusien mallistojen mukana uusia värejä, joilla saa päivitettyä vaatekaappia halutessaan uuteen sesonkiin.
Monikäyttöinen takki joka tilanteeseen
Eri vuodenajoista johtuen suomalaiset käyttävät paljon takkeja ja se on samalla asujen näkyvin vaatekappale. Noin joka kolmas kokee monikäyttöisen takin olevan kaikista vaatekaapin kulmakivistä se tärkein itselleen.
“Kannattaa kiinnittää huomiota takin materiaaliin sekä ominaisuuksiin omat käyttötarpeet huomioiden. Monikäyttöisyyttä voi lisätä kerrospukeutumisen avulla, esimerkiksi lisäämällä liivin ohuemman villakangastakin alle. Monikäyttöisistä takeista varmoja valintoja syksyllä ja talvella ovat parka- ja tikkitakit, jotka toimivat tilanteessa kuin tilanteessa”, Viri suosittelee.
Kourujärven mukaan miehillä monikäyttöinen vaihtoehto on paitatakki, joka on tullut aikaisemmin käytettyjen pikkutakkien tilalle.
*Tutkimus toteutettiin elokuussa 2023, ja siihen vastasi 1 326 henkilä ikäjakaumalla alle 24– yli 75-vuotiaat. Heistä 86 prosenttia oli naisia ja 14 prosenttia miehiä. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti.
Syksyn muodin kuvia voit ladata täältä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mari Viri, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö, mari.viri(a)sok.fi,
Iiro Kourujärvi, Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö, iiro.kourujarvi(a)sok.fi
Kuvat
Sokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 20 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme