Viktbegränsning införs på stadsbron i Kristinestad och körbanan blir smalare
NTM-centralen i Södra Österbotten utförde i juli 2023 reparationsarbeten på vägbanken vid stadsbron (V-367) i Kristinestad. I samband med reparationsarbetena öppnade man upp de ytstrukturer som hade skador och vägbanken förstärktes. Man fyllde öppningarna med stenkross och la ny beläggning på ytorna.

Under reparationsarbetet undersöktes och dokumenterades konstruktionerna och skadorna. På basis av observationerna som gjordes har NTM-centralen i samarbete med Trafikledsverket beslutat att införa en lägre viktbegränsning på 8 ton på bron (nuvarande viktbegränsning 25 ton). Tillfälligt är det möjligt att avvika från viktbegränsningen när det gäller räddningsfordon som är på larmuppdrag.
Körbanan blir också smalare
Utöver viktbegränsningen kommer också körbanan på vägbanken och bron att göras smalare så att den totala bredden blir 6,0 meter istället för nuvarande cirka 6,5 meter. Körbanan kommer att göras smalare vid den södra kanten av bron och genom att vägens mittlinje flyttas något. Ändringarna kommer att göras under hösten 2023. Under ändringsarbetet gäller tillfälliga trafikarrangemang på bron och bron kan stängas helt och hållet för trafik med motorfordon. Stadsbron och vägbanken är gamla och särskilt vägbanken är i dåligt skick konstruktionsmässigt. Syftet med ändringsarbetena är att minska trafikens belastning på stenmurskonstruktionerna vid brons södra vägbank.
Planeringen av brons reparationsarbete inleds
Planeringen av reparationsarbetet på bron och vägbanken kommer att påbörjas snart. Till en början utreds vilka alternativ som är möjliga, vilka kostnaderna kan bli och sedan fattas beslut om vilket alternativ planeringen kommer att fortsätta kring. Utmaningen i planeringen är att bron är gammal och att konstruktionernas utseendemässiga form bör bevaras. Vägbanken är byggd på 1800-talet och konstruktionerna har på den tiden planerats för trafik med häst. Enligt nuvarande bedömning kan planerna färdigställas tidigast under år 2024. Efter det vet man vad kostnadsförslaget för en eventuell reparation är. I dagsläget finns det inte beslut om finansiering för reparationen av bron och vägbanken.
Viktbegränsningen och den smalare körbanan gäller tills bron och vägbanken har reparerats.
Kontakter
NTM-centralen:
Janne Ponsimaa
Chef för enheten för planering av väghållningen
tfn 0295 027 746
Teppo Leppäaho
Projektchef
tfn 0295 027 730
Dokument
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Vägnätet av lägre klass lider av det milda vädret5.12.2025 13:05:51 EET | Pressmeddelande
Det milda vädret och regnet under de senaste dagar leder till utmaningar i väghållningen speciellt i frågan om vägnätet av lägre klass. På slätterna i Södra Österbotten och längs kustområdet i Österbotten har det på grusvägarna börjat bildas håligheter och ytmenföre. Ytmenföre innebär att vägytan blir gyttjig och vägens bärighet försämras. Viktbegränsningar har införts på ett grusvägsavsnitt i Malax (väg 17463 mellan Rönnholm-Övermalax, Malax. Noggrannare plats: Avsnittet Rönnholm-Mattlar) (enligt läget 4.12.2025).
Leuto sää kurittaa alempaa maantieverkkoa5.12.2025 13:05:51 EET | Tiedote
Leuto sää ja viimepäivien sateet aiheuttavat haasteita tienpidolle etenkin alemmalla maantietieverkolla. Etelä-Pohjanmaan lakeuksilla, sekä Pohjanmaan rannikkoalueilla sorateille on alkanut muodostua tienkäyttäjiä vaivaavia reikäsarjoja ja pintakelirikkoa. Pintakelirikossa tien pinta liejuuntuu ja sen kantavuus heikkenee. Painorajoituksia on jouduttu asettamaan yhdelle soratieosuudelle Maalahdessa (Tie 17463 välillä Rönnholm - Övermalax, Maalahti. Tarkempi paikka: Välillä Rönnholm - Mattlar) (tilanne 4.12.2025).
Från NTM-centraler till livskraftscentraler 1.1.20265.12.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Vid ingången av år 2026 inrättas tio regionala livskraftscentraler i Finland. Samtidigt läggs de nuvarande 15 NTM-centralerna ner. Livskraftscentralen i Södra Österbottens verksamhetsområden omfattar näringar och kompetens, landsbygd och miljö samt trafik. Till det riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket överförs uppgifter från regionförvaltningsverken, Valvira samt från NTM-centralen tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifter som gäller miljövård, vattenvård och naturskydd. NTM-centralens kollektivtrafikuppgifter hör i fortsättningen till Traficom.
ELY-keskuksista elinvoimakeskuksiin 1.1.20265.12.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2026 alusta Suomeen perustetaan kymmenen alueellista elinvoimakeskusta. Samalla nykyiset 15 ELY-keskusta lakkautetaan. Etelä-Pohjanmaalle perustetaan elinvoimakeskus, jonka toimialat ovat elinkeinot ja osaaminen, maaseutu ja ympäristö sekä liikenne. Valtakunnalliseen Lupa- ja valvontavirastoon siirtyvät tehtävät aluehallintovirastoista, Valvirasta sekä ympäristön-, vesien- ja luonnonsuojelun lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävät ELY-keskuksista. ELY-keskuksen joukkoliikennetehtävät sijoittuvat jatkossa Traficomiin.
Färsk projektrapport underlättar nationellt enhetlig tillämpning av bygglagen (NTM-centralen i Södra Österbotten)4.12.2025 08:30:00 EET | Pressmeddelande
Ett pilotprojekt lett av NTM-centralen i Södra Österbotten och finansierat av Miljöministeriet stödde kommunala byggnadstillsynsmyndigheter i verkställandet av den nya bygglagen under 2025. Projektets slutrapport ”Rakentamislaki 2025: Avauksia rakennusvalvontaviranomaisille” presenterar resultaten och slutsatserna av samarbetet kring den nya bygglagen med kommunerna i NTM-centralen i Södra Österbottens verksamhetsområde och lyfter fram teman som fortfarande har varit öppna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum