Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopiston uusi ohjelmistotekniikan professori Petri Ihantola haluaa yritykset mukaan diplomi-insinöörikoulutukseen

Jaa

Jyväskylän yliopistossa ohjelmistotekniikan professorina aloittanut Petri Ihantola haluaa kehittää diplomi-insinöörikoulutusta Jyväskylässä ja viedä ohjelmistoalan opetusta lähemmäs yritysmaailmaa. Ihantola on työskennellyt aiemmin Helsingin yliopistossa oppimisanalytiikan professorina.

Petri Ihantola aloitti Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnassa ohjelmistotekniikan, erityisesti tietotekniikan opetustutkimus, professorina syyskuussa. Aiemmin Helsingin yliopistossa oppimisanalytiikan professorina työskennellyt Ihantola aloitti työt opetuksen kehittämiseen tähtäävässä hankkeessa.  

– Yritysten työvoimapula ja toisaalta opiskelijoiden siirtyminen työelämään kesken opintojen nähdään usein ongelmina. Tavoitteemme on kääntää tämä opiskelijoiden, yritysten ja yliopiston yhteiseksi vahvuudeksi yhdistämällä osa-aikainen työnteko ja maisterivaiheen kurssien suorittaminen, Ihantola kertoo. 

Työelämäyhteistyön kehittäminen on yliopistolle merkittävä strateginen hanke, jolle yrityselämän kanssa jo verkottunut ohjelmistoalan diplomi-insinöörikoulutus tarjoaa luontevan ponnahduslaudan. Ihantolan ohjelmistotekniikkaan ja oppimisen tutkimukseen liittyvä professuuri tukee hanketta ja vahvistaa tiedekunnan opetusta ja tutkimusta.  

– Verkko-opinnot painottuvat usein opintojen alkupäähän, jolloin tarvitaan myös läsnäoloa ja ryhmäytymistä, joiden varaan opiskelijaidentiteetti usein kehittyy. Hankkeessa keskitymme  etäopiskelun mahdollistamiseen maisterivaiheen opinnoissa.  Tavoitteemme on kehittää oppimateriaaleja ja toimintamalleja siten, että yritykset otetaan peremmin mukaan, ja opintoja voi entistä sujuvammin suorittaa töiden ohella, Ihantola sanoo. 

Jyväskylässä on voinut opiskella tekniikan kandidaatiksi ja diplomi-insinööriksi vuodesta 2021 lähtien, jolloin tekniikan alan koulutus alkoi Jyväskylän yliopistossa. Tällä hetkellä Jyväskylän yliopistossa voi opiskella tekniikkaa kahdessa eri tutkinto-ohjelmassa, teknologiajohtamisessa ja tieto- ja ohjelmistotekniikassa. 

Monitieteistä yhteistyötä yliopistossa ja sen ulkopuolella  

Ihantola on taustaltaan diplomi-insinööri ja tekniikan tohtori, mutta korostaa tutkimuksensa olevan monitieteistä. 

- Olen ollut mukana kehittämässä ja ylläpitämässä useita erilaisia oppimisympäristöjä. Olemme hyödyntäneet näistä kertyvää dataa motivaation, itsesäätelyn ja opetuksen kehittämiseen tähtäävässä tutkimuksessa.  

Oppimisen ja teknologian rajapinnassa toimimisen lisäksi myös uudenlainen monitieteinen yhteistyö kiinnostaa Ihantolaa. 

- Aloitin omat yliopisto-opinnot 90-luvun lopulla lukemalla muutaman vuoden teknillistä fysiikkaa. Vaikka tavoitteeni on keskittyä aluksi ohjelmistoalan kehittämiseen, niin Jyväskylän ja Oulun yliopistojen avaus kvanttiohjelmoinnin opettamisesta on ainutlaatuinen, ja entiselle fyysikonalulle kutkuttava. Ohjelmistoala on jatkuvaa uuden oppimista, joten miksipä ei sukeltaisi kerralla syvään päätyyn ja osallistuisi jollekin meidän omalle kurssillemme. 

Ihantola kertoo kuullensa paljon hyvää yliopistossa vallitsevasta yhteishengestä.  

– Olen kuullut monessa paikassa kehuttavan, että Jyväskylän yliopistossa on kiva porukka ja aito yhdessä tekemisen meininki.  

Yhteishengen lisäksi kalastusta harrastava Ihantola toivoo löytävänsä Jyväskylästä myös hyviä kalavesiä.  

– On minulla virveli nytkin matkassa. 

Lisätietoja  

Petri Ihantola  

Puh +358 41 5368 231 
Email petri.j.ihantola@jyu.fi 

Julkaisut: https://scholar.google.fi/citations?hl=fi&user=8rxsMsYAAAAJ&view_op=list_works&sortby=pubdate  

Ennen Jyväskylään siirtymistään Ihantola toimi Helsingin yliopistossa Oppimisanalytiikan professorina kasvatustieteellisessä tiedekunnassa ja Helsingin yliopiston MOOC-keskuksen johtajana Tietojenkäsittelytieteen osastolla. Ihantola on työskennellyt aiemmin muun muassa ohjelmistokehittäjänä Googlella Irlannissa ja Sveitsissä sekä ohjelmistotuotannon apulaisprofessorina Tampereen teknillisessä yliopistossa.  

Yhteyshenkilöt

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Perhekeskusten matalan kynnyksen verkostotyö yllättää: perheitä tuetaan innostamalla ja siltoja rakentamalla11.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Lapsiperheiden hyvinvointi on viimeaikaisten tutkimusten valossa polarisoitunut ja ongelmat vaikeutuneet. Kuinka perheitä tuetaan silloin, kun arki painaa? KM Kaija Rautaparta-Pennanen selvitti väitöstutkimuksessaan perheiden tukemisen monialaisia käytänteitä. Rautaparta-Pennanen tarkasteli tutkimuksessaan työtä perhekeskuksissa ja niiden verkostoissa, erityisesti matalan kynnyksen palveluissa.

Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Tuomo Äkkinen: Yksikin innostava hetki voi avata oven tieteen pariin10.9.2025 07:05:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän ylipiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen aloitti Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana 1.8.2025. Hänen tavoitteenaan on niin lasten kuin aikuistenkin kiinnostuksen herättäminen tiedettä, tutkimusta ja tietoa kohtaan, mikä onnistuu parhaiten silloin, kun tiedettä lähestytään tutuista ja käytännöllisistä lähtökohdista itse tekemällä.

Befolkningsförändringen syns redan i skolornas vardag – hur ser likabehandling i lärandet ut och vad är den grundläggande utbildningens framtid?9.9.2025 14:20:35 EEST | Tiedote

På 2020-talet ordnar kommunerna grundläggande utbildning i differentierade demografiska förhållanden. I flera kommuner i Finland minskar antalet barn betydligt under de närmaste åren, i tillväxtcentrumen präglas utvecklingen däremot av en ökning i den flerspråkiga befolkningen. En färsk utredning som undervisnings- och kulturministeriet beställt ger en lägesbild av nuläget och framtidsutsikterna för ordnandet av den grundläggande utbildningen i väldigt olika typer av finländska kommuner.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye