Pelastusalan lisäkoulutuspaikkoihin osoitettava resurssit

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL pitää yhteiskunnan turvallisuuden kannalta kriittisen tärkeänä, että pelastusalan oppilaitoksille osoitetaan riittävät määrärahat budjettiriihessä. Pelastusala on huomioitu pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa poikkeuksellisen kattavasti.

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palomies-ensihoitajia harjoituksessa.
Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palomies-ensihoitajia harjoituksessa. Kuva: Mikko Vähäniitty

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että pelastus-, ensihoito- ja hätäkeskusammattilaisten resurssit varmistetaan.

– Pelastajien ja hätäkeskuspäivystäjien lisäkoulutuspaikat varmistetaan alle kymmenen miljoonan euron vuosittaisella lisämäärärahalla. Tarvittavan investoinnin suuruus on mitättömän pieni suhteutettuna tulipaloista aiheutuviin henkilövahinkoihin ja 200 miljoonan euron omaisuusvahinkoihin, järjestön johtaja Kim Nikula painottaa.

Hallitusohjelmassa luvataan, että yhdenvertaiset pelastuspalvelut turvataan koko maassa. Tavoite on hyvä ja edellyttää sitä, että hallitusohjelman kirjaukset muutetaan euroiksi.

Pelastustoimessa on tunnistettu noin 80 miljoonan euron rahoitusvaje, mikä tulee paikata tulevissa budjettiriihissä. Lisäresurssit tulisi kohdistaa lisäkoulutuspaikkoihin sekä operatiiviseen pelastustoimintaan.

– Sisäministeriön toimintavalmiusohje edellyttää, että pelastusyksiköt ovat suurimmissa kaupungeissa 60 sekunnin lähtövalmiudessa. Välitön toimintavalmius, ammattitaitoinen henkilöstö ja riittävät henkilöstöresurssit varmistavat sen, että kansalaiset saavat hädän hetkellä apua, järjestön johtaja Kim Nikula toteaa.

SPAL pitää myös hyvänä hallitusohjelman kirjauksia, jotka edistävät ensihoito-, hätäkeskus- ja pelastusalan ammattilaisten turvallisuutta, terveyttä ja hyvinvointia.

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen palomies-ensihoitajia harjoituksessa.