Leivon Leipomo Oy

Juhliva neljännen polven leipomo tuntee leipäkulttuurin muutokset

110 vuotta täyttävä Leivon Leipomo tietää, kuinka leipomot vapauttivat Tampereen kotiäidit työelämään ja kuinka ohran terveellisyys unohdettiin. Juhlavuottaan viettävää perheyritystä johtaa serkusten nelikko.

110-vuotiaan Leivon Leipomon neljäs sukupolvi: Harri Jaakkola, Sanna Leivo, Hanna Leivo ja Mai Britt Jaakkola.

Leivon Leipomo syntyi vuonna 1913. Fanny Leivo oli oppinut leipurintaidot äidiltään, ja puoliso August kuljetti lämpimäiset myyntiin.

– Tampere oli otollinen paikka leipomolle. Muualla tehtaat pyörivät miesten voimin, mutta tekstiiliteollisuus tarvitsi naisia työntekijöiksi. Kun äidit eivät ehtineet leipoa, leipä piti saada valmiina leipomosta, neljännen polven leipuri Harri Jaakkola kertoo.

Leivon Leipomo on säilynyt koko historiansa ajan saman suvun omistuksessa ja vaalinut juuriaan – myös konkreettisesti. Augustin Ruisleipä leivotaan suvun yli satavuotiaaseen ruistaikinajuureen.

– Perinteiset leivät, kuten täysjyväinen Augustin reikäleipä, ovat meidän aarteitamme. Toisaalta perinteitä pitää ravistella rohkeastikin, Harri Jaakkola sanoo.

Perinteinen supervilja ohra

Fannyn ja Augustin toinen lapsenlapsenlapsi Mai Britt Jaakkola mainitsee ohran esimerkkinä kulutusmuutoksista.

– Ohra on terveysvaikutuksiltaan kauran veroinen vilja. Silti se unohtui, sillä rieskat eivät enää puhutelleet kuluttajia. Nyt halusimme päivittää suomalaisen ohran nykykuluttajalle sopivaan muotoon. Uuden Ohrapalan viljasta yli puolet on täysjyväohraa, Mai Britt Jaakkola kertoo.

Harva tietää, että palaleivät ovat hyvin suomalainen ilmiö. Esimerkiksi Ruotsissa leipähyllyjä hallitsevat viipaloidut leivät. Suomessa palaleivät alkoivat nousta suosioon 70-luvun lopulta alkaen osana helppouden trendiä.

Pulla porskuttaa

Makeissa leivonnaisissa suomalaisten mieltymykset pirstoutuvat kahtaalle, kertoo perheyrityksen hallitusta johtava Sanna Leivo.

– Käsivoimin letitetty Lettipitko ja muut perinteiset pullat myyvät nyt todella hyvin. Samaan aikaan halutaan myös uusia, nopeita överihittejä, Sanna Leivo sanoo.

Sanna Leivolle oma herkkukioski – eli tamperelaisittain ”herkkukikkari” – oli suuri lapsuudenhaave. Toive toteutui tuplasti. Pullan leivonnan ohella Leivon Leipomo on kakuista ja macaroneista tunnetun Konditoria pH7:n pääomistaja.

Huoltovarmuus ja suomalaisuus arvossaan

Muiden serkusten tavoin myös Hanna Leivo on jatkanut sukunsa leipomouraa. Suomalainen leipä on Leivon Leipomolle selkeä arvovalinta.

– Käytämme vain suomalaista viljaa, ja hankimme sen mahdollisimman läheltä. Suomalaisuudessa on kyse sekä huoltovarmuudesta että työllistämisestä, Hanna Leivo sanoo.

Leivon Leipomo työllistää Tampereella noin sata henkeä ja pisimmät työurat ulottuvat viidelle vuosikymmenelle.

Sanna Leivon mukaan perheleipomon yhtenäisyys herättää tässä ajassa ihmetystä.

– Kun kerron tekeväni joka päivä töitä sukuni kanssa, reaktio on aina että – wau, miten te pystytte! Mutta niin vaan pystytään ja katsotaan yhdessä huomiseen, Sanna Leivo sanoo.

Harri Jaakkola
toimitusjohtaja, Leivon Leipomo Oy
harri.jaakkola@leivonleipomo.fi

Sanna Leivo
hallituksen puheenjohtaja, Leivon Leipomo Oy
sanna.leivo@leivonleipomo.fi

Kuvat

Lataa
Augustin Ruisleipä leivotaan yli satavuotiaaseen juureen.
Lataa
Uusi Ohrapala päivittää nykyaikaan ohran, joka on terveysvaikutuksiltaan kauran veroinen vilja.
Lataa
Perinteinen Lettipitko leivotaan Leivon Leipomolla yhä käsivoimin.
Lataa
Leivon Leipomon ensimmäiset sukupolvet: Fanny ja August Leivo sekä Väinö-poika 1910-luvulla.
Lataa
Leivon Leipomo on säilynyt koko historiansa ajan saman suvun omistuksessa. Sanna Leivo (vas.), Hanna Leivo, Mai Britt Jaakkola ja Harri Jaakkola.

Linkit

Leivon Leipomo Oy on Tampereen vanhin yksityinen leipomoalan yritys. Sen perusti vuonna 1913 leipuripariskunta August ja Fanny Leivo. Leipomo on säilynyt saman perheen omistuksessa. Nyt vetovastuussa ovat neljännen polven serkukset: toimitusjohtaja Harri Jaakkola, hallituksen puheenjohtaja Sanna Leivo sekä hallituksen jäsenet Hanna Leivo ja Mai Britt Jaakkola. Leivon Leipomo työllistää noin sata henkilöä. Tämänhetkiset pisimmät työurat ulottuvat viidelle vuosikymmenelle. Suosituimpia tuotteita ovat Leivon Arina, Jyväjemmari ja ProTerve siemenleipä. Vuonna 2019 Leivon Leipomon kaura-siemenpyörykkä Boltsi voitti Suomalainen Menestysresepti -innovaatiokilpailun. Vuonna 2022 Leivon Leipomo osti Konditoria pH7 Oy:n osake-enemmistön.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Leivon Leipomo Oy