Keskuskauppakamari: Hallitus panostaa liikenneverkkoon vaikeasta taloustilanteesta huolimatta
Keskuskauppakamarissa kiitosta saavat hallituksen budjettiriihessä tekemät panostukset liikenneverkkoon, vakavasta taloustilanteesta huolimatta. Uusien liikenneverkon parannus- ja kehittämishankkeiden toteuttamiset ovat parasta lääkettä heikkenevään suhdannetilanteeseen, mutta toteutusvalmiiden hankkeiden osalta kuokka olisi pitänyt saada maahan jo tänä vuonna, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Piia Karjalainen. Näin olisi maksimoitu elvytysvaikutus ja reagoitu rakennusalan ahdinkoon. Tiestön korjausvelan kasvu tulisi pysäyttää pysyvällä vuotuisella lisärahoituksella.

Hallituksen budjettiriihi toi mukanaan odotettuja päätöksiä ja viitoitti aikataulua hallitusohjelman liikennettä koskevien kirjausten toteutumisen osalta. Budjettiriihen päätöksin ensi vuonna laitetaan liikkeelle hallitusohjelmassa linjattu noin kolmen miljardin euron väyläinvestointipaketti.
”Muutenkin välttämättömien liikenneverkon parannus- ja kehittämishankkeiden toteuttaminen on parasta lääkettä nyt kun Suomi on ajautumassa taantumaan”, kiittelee Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Piia Karjalainen.
”Toki olisimme toivoneet, että toteutusvalmiiden hankkeiden osalta olisi kuokka saatu maahan jo tänä vuonna, jotta elvytysvaikutus olisi pystytty maksimoimaan ja reagoimaan rakennusalan heikentyneeseen suhdannetilanteeseen” Karjalainen sanoo.
Budjettiriihessä linjattiin 250 miljoonan euron rahoituksesta korjausvelan purkamiseen ensi vuodelle sekä 350 miljoonan euron käynnistämisvaltuuksista uusille hankkeille.
”Nämä panostukset perusväylänpitoon ja kehittämiseen ovat erittäin tervetulleita. Väylien kehittämishankkeiden rinnalla on tärkeää, että rahoitusta suunnataan myös tie- ja rataverkon ylläpitoon ja perusparannuksiin, jotta väylien korjausvelan kasvu saadaan taitettua”, Karjalainen sanoo.
Tieverkon korjausvelka on nyt 2,4 miljardia euroa ja rataverkolla 1,5 miljardia euroa.
Nämä ovat merkittäviä summia, jopa valtion väyläomaisuuden tasearvoon verrattuna.
”Perusväylänpitoon tarvittaisiin kuitenkin ensi vuodelle myönnetyn 250 miljoonan euron suuruinen pysyvä vuotuinen lisärahoitus, jotta korjausvelan kasvu saataisiin kokonaan pysäytettyä”, Karjalainen muistuttaa.
Korjausvelasta iso osa on vähemmän liikennöidyllä verkolla, ja infrapanostuksia ei voi kohdistaa yksinomaan vilkasliikenteisiin verkon osuuksiin, sillä myös vähemmän liikennöidyllä verkolla on yhteysvälejä, jotka ovat elinkeinoelämän kuljetusten kannalta kriittisiä ja korvaamattomia. Erityinen ongelmakohta on siltojen heikkenevä kunto sekä tie- että raideverkolla. Toinen haaste väyläverkon ylläpidon osalta on maarakennuskustannusten nousu, joka on ollut erityisen suurta päällystystöitä koskien, ja tarkoittaa käytännössä sitä, että aiemmilla rahoitustasoilla saadaan entistä vähemmän vaikuttavuutta aikaiseksi.
“Mitä huonompaan kuntoon tiet ja radat päästetään, sitä kalliimpaa niiden korjaaminen ja kunnossapito myöhemmin tulee olemaan. Esimerkiksi vuosilla eteenpäin siirretyt teiden uudelleenpäällystystyöt aiheuttavat helposti sen, että seuraavalla kerralla joudutaan korjaaman myös teiden rakenteita, mikä on kertaluokkaa kalliimpaa”, Karjalainen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Piia KarjalainenJohtava asiantuntija, liikenne- ja elinkeinopolitiikka
Puh:050 435 5604piia.karjalainen@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Kohti taantumaa30.11.2023 09:05:45 EET | Tiedote
Tilastokeskus julkisti tänään ensimmäisen varsinaisen arvion kuluvan vuoden kolmannen neljänneksen bruttokansantuotteesta. Suomen bruttokansantuote kääntyi odotetusti voimakkaaseen laskuun. Olemme menossa kohti taantumaa, summaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Yritykset odottavat YK:n ilmastokokouksesta suuntaa – Seuraa näitä kolmea asiaa kokouksessa28.11.2023 06:58:00 EET | Tiedote
Torstaina alkavalta YK:n ilmastokokoukselta odotetaan välitilinpäätöstä Pariisin ilmastosopimuksen onnistumisesta sekä päätöksiä puhtaan energian lisäämisestä ja fossiilisten polttoaineiden alasajosta. Suomella on kokouksessa ensimmäistä kertaa oma paviljonki. Kokoukseen osallistuva Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Teppo Säkkinen kehottaa seuraamaan erityisesti kolmea asiaa ilmastokokouksessa.
Keskuskauppakamari: Liikenteen tulevaisuuden linjanvedot tehdään EU:ssa - neljä teesiä parempaan liikennepolitiikkaan24.11.2023 06:57:00 EET | Tiedote
Suomen intressien varmistamisesta kansallisesti tärkeiden liikennekysymysten osalta on huolehdittava nyt, kun EU-komission uutta ohjelmaa valmistellaan. Kannat pitää olla valmiina jo yhteistä ohjelmaa muodostettaessa, jotta niillä olisi painoarvoa. Keskuskauppakamari on yhdessä ITS Finlandin kanssa valmistellut neljä teesiä, jotka vaikuttaisivat myönteisesti Suomen liikennepolitiikkaan seuraavan EU-komission kaudella.
Työllisyystilanne heikkenee – eikä parannusta ole näkyvissä21.11.2023 09:15:44 EET | Tiedote
Työllisyystilanne heikkeni lokakuussa jokseenkin tuntuvasti viime vuoteen verrattuna. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan työllisyystilanteeseen ei ole tulossa parannusta lähikuukausina.
Yrityksen tiedonannon vastuu korostuu vientikaupassa – uusi opas tavarantoimittajan ilmoituksen tekemiseen20.11.2023 14:51:53 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari on julkaissut uuden oppaan, joka helpottaa vientikauppaan liittyvän tavarantoimittajan ilmoituksen tekoa. Opas on koostettu kauppaprosessiryhmän kanssa yhteistyössä ja sisältää neuvoja ilmoituksien tekemiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme