Suomen startup-yhteisö: budjettiriihi lupaa panostuksia tutkimukseen ja kehitykseen – työperäiseen maahanmuuttoon tarvitaan toimenpiteitä välittömästi

Hallitus sopi budjettiriihessä talousarvioesityksestä vuodelle 2024 ja julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2024–2027. Tärkein viesti startup-yritysten suuntaan on ehdottomasti se, että talouden tila otetaan nyt vakavasti ja kipeitäkin päätöksiä uskalletaan tehdä. Toisaalta panostukset tutkimukseen ja kehitykseen antavat uskoa yrityksille sekä uusien innovaatioiden kehittymiselle.

Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen ja pääekonomisti Youssef Zad.

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiomenot mahdollistavat tulevaisuuden kasvun

Suomen talous tarvitsee uutta kasvua uusilta sektoreilta. Budjettiriihessä todetaan, että panostukset tutkimukseen ja kehitykseen ovat mittavat.

“Usein puhutaan uudesta Nokiasta, mutta todellisuudessa tämä kasvu voidaan saavuttaa uusien yritysklusterien avulla. Tällaisia yritysklustereita tulee muodostumaan muun muassa tutkimuslähtöisten startup-yritysten ympärille. Hyvinä esimerkkeinä voidaan pitää kvantti-, avaruus- ja ruokateknologian ympärille muodostunutta orastavan kasvun yritystoimintaa. Mikään näistä klustereista ei olisi muodostunut ilman julkisen sektorin T&K-investointeja, yliopistotutkimusta tai kansainvälisiä Suomeen muuttaneita huippuosaajia. Julkiset lisäpanostukset T&K-toimintaan tulevat maksamaan itsensä takaisin uutena kasvuna. On kuitenkin huolehdittava siitä, että Suomessa on tarpeeksi osaavaa työvoimaa, jotka muuttavat nämä rahalliset panostukset innovaatioiksi ja esimerkiksi vientituloiksi”, toteaa Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa

Suomen startup-yhteisö kokee, että rasismin torjuntaa suunnatut varat ovat jo symbolisesti tärkeitä.

“Hallituksen tulee tehdä valtavasti työtä, että haitallinen maakuvamme pystytään jollain tapaa torppaamaan. Työperäiseen maahanmuuttoon liittyvät kysymykset oli myös budjettiriihen esittelyssä jätetty pois. Me Suomen startup-yhteisössä toivomme, että työperäisen maahanmuuton sujuvoittamiseen liittyvät toimet tullaan käsittelemään syksyn aikana ministerityöryhmissä. Jotta voimme jatkossakin pärjätä kilpailussa osaavasta työvoimasta ja luoda menestyviä yrityksiä, meidän tulee olla maailman paras ja houkuttelevin toimintaympäristö. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että voimme tarjota ulkomailta tänne työtä tekemään tulevalle selkeän kahden viikon palvelulupauksen. Tällöin työntekijä saisi mm. työluvan kuin pankkitilin “yhdeltä luukulta”. Tämän lisäksi hallitusohjelmassa mainittu kolmen kuukauden maastapoistumissääntö tulee kyetä purkamaan. Toki olisimme toivoneet, että jotain näistä olisi jo budjettiriihessä lausuttu”, Riikka Pakarinen toteaa.

Jopa 160 miljoonaa euroa puhtaaseen energiaan

Suomen startup-yhteisö kokee, että puhtaaseen energiaan investoiminen on järkevää ei pelkästään ilmastonmuutoksen torjumiseksi, mutta myös siksi, että ihmiskunta on trendinomaisesti siirtymässä kohti hiilineutraalia kulutusta ja energiantuotantoa.

“Suomen on tärkeä olla kehityksen kärjessä, kehittää kestäviä ratkaisuja etupainotteisesti ja rakentaa osaamista sekä teknologiaa puhtaan energian ympärille, jotta maassamme toimivat yritykset voivat toimia teknologiajohtajina omilla aloillaan”, Pakarinen ynnää.

Verokevennykset ja työnteon kannustimien parantaminen tulisi kohdistaa rajatummin

Yritysten näkökannalta katsottuna talouden vakaa tila ja ennakoitava investointiympäristö on ensiarvoisen tärkeää.

Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad: “Budjettiriihen päätökset osoittavat, että hallitus ottaa talouden vakavaan tilanteen tosissaan. Vaikka velkaa otetaan edelleen lisää uskalletaan tehdä myös kipeitä leikkauksia. On tärkeää, että talous saadaan tasapainoon ennakkoon suunnitellussa kahdessa vaalikaudessa. Nyt tehtyjen päätösten lisäksi varmasti myös uusia tarvitaan. Suomen startup-yhteisö haluaa kannustaa hallitusta rohkeisiin ja rakenteita ravisteleviin ratkaisuihin, jotka toki pitäisi pyrkiä toteuttamaan mahdollisimman oikeudenmukaisella tavalla.”

Hallitus pyrkii lisäämään työnteon kannustimia, joka osaltansa tukee kansainvälisen työvoiman houkuttelemisessa.

“Suomen startup-yhteisön tekemän veroselvityksen mukaan verotuksella on väliä etenkin ulkomaalaisten huippuosaajien houkuttelussa ja korkeatuloisille maahanmuuttajille suunnatut verokannustimet lisäävät maahanmuuton todennäköisyyttä. Budjettiriihen perusteella tehdyt ansiotuloveron leikkaukset ovat kuitenkin kokoluokaltaan liian suuria ottaen huomioon, kuinka mittavaa alijäämää Suomi tekee. Ansiotuloveron leikkaukset tulisi suunnata rajatumin joukolle, jolla voidaan katsoa olevan merkittävä rooli kansantaloudelle. Tällaiseen joukkoon kuuluvat esimerkiksi patentteja omaavat tai sellaisia tekevät henkilöt. Pienempikin verokevennys rajatummalle joukolle olisi riittänyt”, Zad toteaa.

Suomen startup-yhteisön muodostaa yli 200 eri suomalaista kasvuyritystä kasvun eri vaiheista, aina alkuvaiheen yrityksistä kymmensarvisiin asti. Startup-yhteisö ei ole edunvalvontajärjestö yksittäiselle toimialalle, vaan uskomme yhdessä tekemisen voimaan – uhkien sijaan näemme ympärillämme mahdollisuuksia. Startup-yhteisön tavoitteena on rakentaa Suomesta maailman paras paikka yrittää, opiskella ja elää.