Helsinki-Vantaan kehitysohjelma palkittu maailman parhaasta tietomallinnuksesta

Kansainvälinen järjestö BuildingSmart International (bSI) myönsi tunnustuksen maailman parhaasta tietomallinnuksesta Finavian kymmenvuotiselle Helsinki-Vantaan kehitysohjelmalle, jossa tietomallinnusta on hyödynnetty projektin useissa eri vaiheissa sekä terminaalien että asematason laajennuksessa.

-Olemme ylpeitä saamastamme tunnustuksesta. Tietomallinnusta on hyödynnetty Helsinki-Vantaan kehitysohjelman suunnitteluvaiheesta saakka ja se on mahdollistanut järjestelmällisen ja suunnitelmallisen kehitysohjelman etenemisen, sanoo Finavian johtaja ja Helsinki-Vantaan kehitysohjelman kokonaisjohtamisesta vastannut Henri Hansson.

Tunnustus myönnettiin Helsinki-Vantaan kehitysohjelmalle tietomallinnuksen erinomaisesta hyödyntämisestä rakentamisen suunnittelussa, toteutusvaiheessa sekä ylläpidossa. Palkinto jaettiin Finavian kehitysohjelmalle 20. syyskuuta 2023 Lillestrømissa, Norjassa.

Helsinki-Vantaalla tietomallintamista on hyödynnetty kymmenvuotisen kehitysohjelman useissa projektin vaiheissa. Tietojohtamisen avulla sidosryhmiä on pystytty informoimaan etukäteen projektin toiminnallisuuksien kuvauksista sekä lentoasemalle rakennettavista uusista ominaisuuksista.

-Tietomallinnusta on hyödynnetty hyvin laajasti lentoaseman suunnittelussa ja toteutusvaiheessa. Tietomallintamisen ja virtuaalisafareiden avulla on saatu suunniteltua kehitysohjelman jokainen vaihe yksityiskohtia myöten jo vuosia ennen käyttöönottoa, sanoo Hansson.

BuildingSMART International on kansainvälinen järjestö, jonka tavoitteena on kehittää avointa tiedonsiirtoa ja hallintaa infrastruktuurin sekä rakennusten suunnittelussa, toteutuksessa ja ylläpidossa. Vuosittain bSI valitsee tietomallinnusta (BIM, Building Infromation Modelling) hyödyntäneiden projektien joukosta edistyksellisimmät projektit ja innovaatiot.

Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtö- ja tuloaulan laajennus on aiemmin palkittu vuonna 2022 Tekla BIM Global Awards -palkinolla maailman parhaasta tietomallinnuksesta. Uusi terminaali on saanut myös kansainvälistä tunnustusta vuonna 2022 voitettuaan arvostetun Pix Versailles 2022 -arkkitehtuuri ja design-kilpailun. Tänä vuonna kansainvälinen lentoasemajärjestö ACI valitsi Helsinki-Vantaan lentoasema parhaaksi eurooppalaiseksi lentoasemaksi omassa kokoluokassaan.

VIESTINTÄ

Kuvakaappaus lentoaseman uusien tilojen tietomallinnuksesta.
Helsinki-Vantaan lentoaseman pääsisäänkäynti.

Finavia toteuttaa viimeisen vaiheen Kuopion lentoaseman mittavasta kiitotie- ja rullaustieremontista6.2.2024 10:21:04 EET | Tiedote

Lentoasemayhtiö Finavia toteuttaa Kuopion lentoaseman poikkeuksellisen mittavan kiitotie- ja rullaustieremontin viimeisen vaiheen kesällä 2024. Yhteensä kolmivuotisen investoinnin arvo kohoaa kokonaisuudessaan lähes 20 miljoonaan euroon, josta vuoden 2024 osuus on noin 13 miljoonaa euroa. Korjaustöiden takia Kuopion lennot ovat tauolla 24. kesäkuuta – 6. elokuuta 2024.

Tilastot: Finavian lentoasemien kautta lensi 18,3 miljoonaa matkustajaa vuonna 2023 – kasvua 19 prosenttia edellisvuodesta15.1.2024 09:07:20 EET | Tiedote

Finavian lentoasemien kautta lensi viime vuonna 18,3 miljoonaa matkustajaa, mikä on 19 prosentin kasvu vuodesta 2022. Matkustajista 15,3 miljoonaa kulki Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta, jonka matkustajamäärät kasvoivat myös 19 prosenttia edellisvuodesta. Kasvua tuli vahvasti myös Lapin ennätyksellisen talvisesongin myötä. Kasvusta huolimatta matkustajamäärät eivät yllä vielä vuoden 2019 tasolle.