Sivullisen kaiken maailman kirjallisuutta jo kaksi vuotta

Kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana Rosebudin Sivullinen-kirjakaupan valikoima on kasvannut yhdeksi Suomen suurimmaksi yli 50 000 eri nimikkeellä. Samaan aikaan Sivullisen kirja-areenalla on järjestetty yli 400 kirjallista tapahtumaa: tänään 22. syyskuuta 2-vuotispäivän kunniaksi Sivullisen kirjailijahaastattelussa kirjailijat Kjell Westö, Laura Gustafsson, Anna Englund, Antti Tuomainen, Tomi Kontio, Tuuve Aro, Mira Hulkkonen, Iida Turpeinen ja Lauri Timonen.

"Mikä on Sivullisen missio? Taistelu suomen kielen puolesta, taistelu lukutaidon ja kirjallisuuden puolesta, taistelu sananvapauden ja oikeellisen tiedon ja sen levittämisen puolesta. Taistelu tasa-arvoisemman ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Taistelu taiteen puhtauden ja kauneuden puolesta." – Hannu Paloviita, kirjakauppias ja kustantaja

Rosedudin 1300 neliön Sivullinen-kirjakauppa Kaisaniemen Kaisatalossa soutaa ylpeästi vastavirtaan: kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana kaupan valikoima on kasvannut yhdeksi Suomen suurimmaksi yli 50 000 eri nimikkeellä. Samaan aikaan Sivullisen kirja-areenalla on järjestetty yli 400 kirjallista tapahtumaa, kuten kirjailijahaastatteluja, keskusteluja, kirjallisia matineoita, lausuntatilaisuuksia, lavarunoutta, kirjallisia konsertteja ja teatteriesityksiä...

Suurin osa tapahtumista on katsottavista Sivullinen_lava-kanavalta: https://youtube.com/c/Sivullinen_Stage

Sivullinen-kirjakaupan perustaja Hannu Paloviita kertoo kaupan synnystä:
"Alkuun jättimäinen tyhjä tila hirvitti. Kun kauppaa alettiin rakentaa keväällä 2021, mitään valmista visiota ei ollut. Pystytetään vain pöydät ja hyllyt ja mietitään sen jälkeen, saadaanko niitä mitenkään täytettyä. Nyt kaksi vuotta myöhemmin koko 1300-neliöinen tila pursuaa kirjaröykkiötä pöydillä, varastojen käytävillä ja lavoina lastauslaitureilla. Kymmenien uutuusnimikkeiden päivätahti jarruttaa tehokkaasti vanhan varaston käsittelyä. Parissa vuodessa on saatu esille kuitenkin jo yli 51 000 kirjanimikettä, tietoa ja kaunoa, modernia helmiä ja vanhoja klassikoita.
Ja kuitenkin, paradoksi. Mitä laajemmaksi valikoima kasvaa, sitä puutteellisemmaksi sen jatkuvasti tajuaa."

Rosebudilla julkaisee myös omia kirjoja: Ruusunpiikki- ja Umpihanki-sarjan kirjat
Rosebudilla on Helsingin keskustassa neljä muutakin myymälää sekä kauppa Kuopiossa.

Kaksivuotispäivän kunniaksi Sivullisen ohjelmassa tänään suosikkikirjailijoiden haastatteluja kello 15–20, tervetuloa (Kaisaniemenkatu 5, Helsinki)!
15:30 Tomi Kontio: Tunturin luokse, rakkaan (Teos)
16 Lauri Timonen: Robert Bresson, luultavasti (Rosebud)
16:30 Antti Tuomainen: Palavat kivet (Otava)
17 Mira Hulkkonen: Ilmasto-oivalluksia (Gaudeamus)
17:30 Kjell Westö: Skymning 41/Molly & Henry (Förlaget/Otava)
18 Iida Turpeinen: Elolliset (S&S)
18:30 Tuuve Aro: Universumin takahuone (Siltala) &Anna Englund: Lautapalttoo (Siltala)
19:15 Laura Gustafsson: Mikään ei todella katoa (Like)

Tapahtuman tiedot: https://www.facebook.com/events/976347116921624

Sivullisen tulevan viikon kirjajulkistuksia ovat 26.9. Markus Hotakaisen kirja "Eric Tigerstedt - Suomen Tesla" (Aula & co) ja 27.9. Kaarlo Tuorin teos "Matti Wuori. Tapauskertomuksia Suomesta" (Teos).

Rosebudissa esillä on yli 50 000 eri nimikettä