Hernesaaren liikenteelliset periaatteet päätöksentekoon – tavoitteena vähäautoinen kantakaupungin alue

Hernesaaren edellinen asemakaava kumoutui korkeimmassa hallinto-oikeudessa keväällä 2022. Oikeus totesi päätöksessään, että asemakaavalla osoitettu rakentaminen ja toiminnot johtavat Hernesaaren alueen asukasmäärän, työpaikkojen ja toimintojen määrän huomattavaan lisääntymiseen, mikä johtaa myös alueen liikenteen määrän kasvamiseen. Oikeus ei voinut annettujen liikenneselvitysten pohjalta varmistua siitä, että kaavaratkaisu täyttää maankäyttö- ja rakennuslain vaatimuksen luoda edellytykset liikenteen järjestämiselle.
Alueelle rajattu määrä autopaikkoja
Ratkaisuksi Hernesaaren liikenteen haasteisiin kaupunki esittää pitkäaikaisen pysäköinnin rajaamista. Tulevien asukkaiden ja työpaikkojen pysäköintipaikkojen määrää rajataan Hernesaaressa noin 1900 autopaikkaan. Autopaikkojen maksimirajoituksella varmistetaan liikenteen sujuvuus läheisellä Telakkakadulla.
Kaupungin selvityksessä autopaikkojen määrän rajaaminen on tunnistettu parhaimmaksi keinoksi vähentää uuden maankäytön tuottamaa autoliikennemäärää. Autolla liikkuvat kaupunkilaiset lisäävät liikenteen määrää ja heidän liikkumisensa perustuu saatavilla oleviin autopaikkoihin.
Autopaikkamäärän rajaaminen sujuvoittaa liikennettä lähialueen kaduilla ja parantaa katuympäristön viihtyisyyttä. Pysäköintiratkaisulla pystytään vaikuttamaan myös kestävien kulkutapojen edistämiseen ja päästöjen vähentämiseen kaupungin strategian ja Hiilineutraali Helsinki –tavoitteiden mukaisesti.
Muut tutkitut vaihtoehdot
Kaupunki on tutkinut myös muita vaihtoehtoja autoliikenteen hillitsemiseksi Telakkakadulla, kuten Hernesaareen suunnitellun kerrosalan uudelleen mitoitus, uusien katu- tai siltayhteyksien rakentaminen, tunneliyhteys sekä nykyisen Telakkakadun kapasiteetin kasvattaminen.
Kerrosalan vähentäminen ei ole perusteltua alueen palveluiden toteutumisen tai kaupungin asuntotuotantotavoitteiden ja tonttitulojen kannalta. Asemakaava-alueen ulkopuolisista, Telakkakadun liikennettä sujuvoittavista liikenneratkaisuista aiheutuisi merkittäviä kustannusvaikutuksia ja ne heikentäisivät lähialueiden virkistysarvoja. Siltaratkaisulla on tunnistettu olevan haitallisia vaikutuksia sataman ja telakan toimintaan nykyisessä toimintaympäristössä.
Arjen palvelut sijaitsevat lähellä
Hernesaareen rakentuvat palvelut kuten kaupat, liikuntakeskus, ravintolat, lähivirkistysalueet, koulu ja päiväkoti vähentävät osaltaan autopaikkojen tarvetta. Hernesaari tarjoaa mahdollisuuden autottoman elämäntapaan, koska iso osa arjen palveluista on lähietäisyydellä tai hyvin saavutettavissa ilman omaa autoa. Hernesaareen on jo rakentunut hyvät joukkoliikenneyhteydet Helsingin keskustaan, josta on toimivat yhteydet pääkaupunkiseudun työpaikka-alueille.
Hernesaaren liikenneperiaatteet käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa 26.9.2023. Alueen asemakaavoitus käynnistyy uudelleen loppusyksystä 2023 osallistumis- ja arviointisuunnitelman laatimisella. Hernesaaressa on voimassa osayleiskaava vuodelta 2019, johon tuleva asemakaavatyö perustuu.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaavoitus:
Jari Huhtaniemi
Arkkitehti
Helsingin kaupunki, asemakaavoitus
p. 09 310 37197
jari.huhtaniemi@hel.fi
Liikenne:
Teemu Vuohtoniemi
Liikenneinsinööri
Helsingin kaupunki, liikenne- ja katusuunnittelu
p. 09 310 37490
teemu.vuohtoniemi@hel.fi
Reetta Putkonen
Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö
Helsingin kaupunki, liikenne- ja katusuunnittelu
09 310 37079
reetta.putkonen@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Teollisuuskadun tunneli sekä Veturitie Triplan kohdalla suljettu autoliikenteeltä yöaikaan 13.–16.5.9.5.2025 14:56:30 EEST | Tiedote
Sulku on voimassa päivittäin kello 22–6, ja se johtuu huoltotöistä ja pesuista.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 8.5.20258.5.2025 18:45:20 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 8.5.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 22.5.2025
Gräsvikens metrostation utvecklas7.5.2025 14:50:45 EEST | Pressmeddelande
Vi vill utveckla kvarteret kring Gräsvikens metrostation och Gräsvikstorget. I kvarteret planeras nya tjänster, affärslokaler och bostäder för ca 700 personer. En reservation för utveckling söks för området. Stadsborna kan säga vad de tycker om planeringen med en Säg din åsikt -enkät fram till 21. maj.
Ruoholahden metroasemaa kehitetään7.5.2025 14:50:45 EEST | Tiedote
Ruoholahden metroaseman korttelia sekä Ruoholahdentoria halutaan kehittää. Kortteleihin suunnitellaan uusia palveluja, liiketiloja ja asuntoja noin 700 asukkaalle. Alueelle haetaan kehittämisvarausta. Kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä suunnittelusta Kerro kantasi -kyselyssä 21. toukokuuta asti.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 6.5.20256.5.2025 19:59:25 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 6.5.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme