Helsinki-Vantaalle avautuu kymmenen uutta myymälää syksyn aikana – katso lista

Lentoasemayhtiö Finavia avaa Helsinki-Vantaan lentoasemalle syksyn 2023 aikana kymmenen uutta myymälää, joista suurin osa on kotimaisia. Mukana ovat suomalaiset brändit Ruohonjuuri, Viaminnet ja Lumene.

Kotimainen second hand -myymälä ja kahvila Relove avautui Helsinki-Vantaalle elokuussa 2023. Finavia Oyj

– Olemme ylpeitä siitä, että kotimaiset brändit ovat vahvasti edustettuina Helsinki-Vantaan uudistetulla lentoasemalla. Meille on tärkeää, että suomalainen kädenjälki ja osaaminen loistavat kansainvälisellä näyttämöllä, Helsinki-Vantaan kaupallisen liiketoiminnan johtaja Nora Immonen Finaviasta sanoo.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta matkusti tammi-elokuussa 2023 10,3 miljoonaa matkustajaa, joista 89 prosenttia matkusti kansainvälisillä lennoilla.

Nyt avautuvien kotimaisten brändien joukossa ovat ekokauppa Ruohonjuuri, muumimyymälä Moomin Shop, Kankurin Tuvan matkamuisto- ja joulumyymälät, koru- ja designmyymälä Viaminnet sekä kosmetiikkamyymälä Lumene.  Myymälät luovat yhteensä noin 70 uutta työpaikkaa Helsinki-Vantaalle.

Valtaosa liikkeistä avautuu uudelle elämykselliselle alueelle, joka valmistuu lentoaseman entisen lähtöaulan paikalle.

– Suomalainen arkkitehtuuri, puinen muotoilu ja uniikit brändit luovat alueesta elämyksellisen kohtaamispaikan porttialueen keskiöön. Alueen valmistumiseen huipentuu Finavian historiallinen kehitysohjelma Helsinki-Vantaalla, joka päättyy syksyn aikana.

Näyttävälle palvelualueelle avautui kesällä myös maailman ensimmäinen lentoasemalla sijaitseva second hand -kahvila ja myymälä Relove, joka on ihastuttanut niin kotimaisia kuin kansainvälisiä matkustajia.

– Kehitämme jatkuvasti valikoimaamme seuraamalla matkustajien toiveita ja trendejä. Hiljattain Helsinki-Vantaan lentoasema palkittiin Euroopan parhaaksi lentoasemaksi kokoluokassaan, mikä on upea saavutus ja osoitus siitä, että tehdyt uudistukset vastaavat asiakkaidemme mieltymyksiä, Nora Immonen sanoo.

Lista Helsinki-Vantaan uusista myymälöistä

• Ekokauppa Ruohonjuuri
  • Design- ja korumyymälä Viaminnet
  • Muumikauppa Moomin Shop
  • Kankurin Tuvan matkamuistomyymälä Finspiration
  • Kankurin Tuvan ympärivuotinen joulumyymälä
  • Kosmetiikkamyymälä Lumene
  • Second hand -myymälä ja kahvila Relove
  • Päivittäistavaraliike Normal
  • Muoti- ja vaateliike Ferragamo
  • Muoti- ja asustemyymälä Jimmy Choo & Chloé

Kuvia median käyttöön

Havainnekuva: Helsinki-Vantaan aula valmistuu syksyllä 2023. Kuva: Pes-arkkitehdit.
Matkustajat ostoksilla Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Finavia toteuttaa viimeisen vaiheen Kuopion lentoaseman mittavasta kiitotie- ja rullaustieremontista6.2.2024 10:21:04 EET | Tiedote

Lentoasemayhtiö Finavia toteuttaa Kuopion lentoaseman poikkeuksellisen mittavan kiitotie- ja rullaustieremontin viimeisen vaiheen kesällä 2024. Yhteensä kolmivuotisen investoinnin arvo kohoaa kokonaisuudessaan lähes 20 miljoonaan euroon, josta vuoden 2024 osuus on noin 13 miljoonaa euroa. Korjaustöiden takia Kuopion lennot ovat tauolla 24. kesäkuuta – 6. elokuuta 2024.

Tilastot: Finavian lentoasemien kautta lensi 18,3 miljoonaa matkustajaa vuonna 2023 – kasvua 19 prosenttia edellisvuodesta15.1.2024 09:07:20 EET | Tiedote

Finavian lentoasemien kautta lensi viime vuonna 18,3 miljoonaa matkustajaa, mikä on 19 prosentin kasvu vuodesta 2022. Matkustajista 15,3 miljoonaa kulki Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta, jonka matkustajamäärät kasvoivat myös 19 prosenttia edellisvuodesta. Kasvua tuli vahvasti myös Lapin ennätyksellisen talvisesongin myötä. Kasvusta huolimatta matkustajamäärät eivät yllä vielä vuoden 2019 tasolle.