Nyt laskee suklaan, vessapaperin ja juustojen hinnat – S-ryhmä jatkaa kevään hinnanalennuksia
Ruokaostoksia tekevien asiakkaiden mielissä on havaittavissa toivoa: S-ryhmän tuoreen asiakaskyselyn mukaan ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. S-ryhmä helpottaa asiakkaiden arkea entisestään ja laskee tiistaina 26.9. noin sadan Xtra-tuotteen hintaa vieläkin edullisemmaksi. Hinnanlasku on jatkoa maaliskuulle, jolloin S-ryhmä laski lähes neljänsadan Xtra-tuotteen hintaa. Omien merkkien hintojen alennus tukee kuluttajien ostokäyttäytymistä: omien merkkien osuus on parin viime vuoden aikana kasvanut suomalaisten ostoskoreissa.

– Meille on tärkeää aktiivisesti edesauttaa sitä, että kaikilla on mahdollisuus syödä hyvin. Siksi laskimme jo maaliskuussa kaikkien Xtra-tuotteiden hintaa ja nyt olemme päättäneet laskea vielä sadan Xtra-tuotteen hintaa entistäkin edullisemmiksi. Keväällä tehtyjen Xtra-tuotteiden hintojen alennukset ovat voimassa ainakin vuoden loppuun asti, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Nyt lasketaan noin sadan suositun arjen tuotteen hintaa: juustoja, rahkoja, jauhoja, hiutaleita, myslejä, säilykkeitä ja hygieniatuotteita. Mukana on monia asiakkaiden suosikkituotteita kuten Xtra-raejuusto, Xtra-vessapaperi ja Xtra-suklaa. Alennukset tehdään kevään hintojenlaskun päälle ja tuotekohtainen hintojen lasku vaihtelee muutamasta prosentista 20 prosenttiin. Näiden tuotteiden osalta keskimääräinen hinnanlasku on lähes 10 prosenttia, kun verrataan hinnanalennuksia maaliskuun hintoihin. Valikoima vaihtelee ketjuittain ja myymälän koon mukaan.
– S-ryhmän omien merkkien ja oman tuonnin osuus on noin viidesosa kokonaismyynnistämme ja osuus on pysynyt melko samana vuosia. Kuitenkin asiakkaidemme kiinnostus edullisempia merkkejä, kuten omia merkkejämme, kohtaan on kasvanut tasaisesti keväästä 2022 ja viimeisen vuoden aikana näemmekin omien merkkien myynnin osuudessa yli yhden prosenttiyksikön kasvun, Päällysaho kertoo.
Kuluttajien ajatukset ruoan hinnan vaikutuksista omaan arkeen aiempaa valoisampia
S-ryhmän teettämän toistuvan asiakaskyselyn perusteella kuluttajien näkymät oman taloutensa suhteen ovat nyt toiveikkaampia kuin aiemmin. Huoli näkyi vastauksissa vielä viime talvena ja alkuvuodesta enemmän. Yhä useampi uskoo nyt oman taloudellisen tilanteensa pysyvän ennallaan heikkenemisen sijaan.
Ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. Enemmistö vastaajista tulee melko mukavasti toimeen, tai pärjää tekemällä harkittuja ostoksia. Puolet vastaajista joutuu vähintään harkitsemaan ostoksiaan. Samalla selvää nousua ruokakorin hinnassa viime kuukausina huomanneiden määrä on kääntynyt huomattavaan laskuun.
Kun katsotaan S-ryhmän myyntidatasta tämän vuoden aikana yksittäisen asiakasomistajan tasolla keskimäärin tapahtuneita muutoksia ostokäyttäytymisessä, vain harvassa tuoteryhmässä näkyy vastaavia merkittäviä muutoksia tai heilahduksia, mitä inflaatioaikana on aiemmin havaittu. Asiakkaiden ostokäyttäytymisessä näkyy harkitsevaisuus ja suunnitelmallisuus kaupan oma merkki -tuotteiden osuuden kasvun lisäksi siinä, että vaikkapa juustohyllyllä valitaan edullisempi arkijuusto useammin kuin hintavampi erikoisjuusto ja lihatuotteet ostetaan valmiiksi pakattuna ja harvemmin ruokatorilta.
Punalaputetut tuotteet käyvät nopeasti kaupaksi ja eräkampanjat esimerkiksi kahveissa ovat suosittuja. Karkeasti sanottuna hintojen kasvun vaikutus näkyy enää harvassa tuoteryhmässä, kuten kalassa, jonka ostaminen on yhä tänä vuonna vähentynyt muutaman prosentin.
– Olemme vuoden aikana tehneet hinnanlaskun lisäksi muitakin toimenpiteitä. Viime syksynä huomasimme suomalaisten vähentäneen kasvisten suhteellista osuutta ostoskoreissa hintojen noustua. Vuoden alussa S-ryhmän myymälöissä aloitettiin toimintamalli, jossa alle euron kappale- tai kilohinnaltaan maksavia hedelmiä ja vihanneksia nostetaan erityisesti esiin. Tämä on purrut ja kasvisten ostaminen on palautunut viime syksyn laskeneesta tasosta, Päällysaho iloitsee.
Lähteet:
S-ryhmän asiakastutkimus: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen 9/2023, vastaajamäärä 4096, Feelback Group
S-ryhmän myyntidata viikot 1-37/2023 vs 1-37/2022
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
SOK:n viestintä
Puh:050 472 2745viestinta@sok.fiKuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme