SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nyt laskee suklaan, vessapaperin ja juustojen hinnat – S-ryhmä jatkaa kevään hinnanalennuksia

Jaa

Ruokaostoksia tekevien asiakkaiden mielissä on havaittavissa toivoa: S-ryhmän tuoreen asiakaskyselyn mukaan ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. S-ryhmä helpottaa asiakkaiden arkea entisestään ja laskee tiistaina 26.9. noin sadan Xtra-tuotteen hintaa vieläkin edullisemmaksi. Hinnanlasku on jatkoa maaliskuulle, jolloin S-ryhmä laski lähes neljänsadan Xtra-tuotteen hintaa. Omien merkkien hintojen alennus tukee kuluttajien ostokäyttäytymistä: omien merkkien osuus on parin viime vuoden aikana kasvanut suomalaisten ostoskoreissa.

Xtra-tuotteita Prismassa
Xtra-tuotteita Prismassa Sami Heiskanen

– Meille on tärkeää aktiivisesti edesauttaa sitä, että kaikilla on mahdollisuus syödä hyvin. Siksi laskimme jo maaliskuussa kaikkien Xtra-tuotteiden hintaa ja nyt olemme päättäneet laskea vielä sadan Xtra-tuotteen hintaa entistäkin edullisemmiksi. Keväällä tehtyjen Xtra-tuotteiden hintojen alennukset ovat voimassa ainakin vuoden loppuun asti, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho

Nyt lasketaan noin sadan suositun arjen tuotteen hintaa: juustoja, rahkoja, jauhoja, hiutaleita, myslejä, säilykkeitä ja hygieniatuotteita. Mukana on monia asiakkaiden suosikkituotteita kuten Xtra-raejuusto, Xtra-vessapaperi ja Xtra-suklaa. Alennukset tehdään kevään hintojenlaskun päälle ja tuotekohtainen hintojen lasku vaihtelee muutamasta prosentista 20 prosenttiin. Näiden tuotteiden osalta keskimääräinen hinnanlasku on lähes 10 prosenttia, kun verrataan hinnanalennuksia maaliskuun hintoihin. Valikoima vaihtelee ketjuittain ja myymälän koon mukaan. 

– S-ryhmän omien merkkien ja oman tuonnin osuus on noin viidesosa kokonaismyynnistämme ja osuus on pysynyt melko samana vuosia. Kuitenkin asiakkaidemme kiinnostus edullisempia merkkejä, kuten omia merkkejämme, kohtaan on kasvanut tasaisesti keväästä 2022 ja viimeisen vuoden aikana näemmekin omien merkkien myynnin osuudessa yli yhden prosenttiyksikön kasvun, Päällysaho kertoo. 

Kuluttajien ajatukset ruoan hinnan vaikutuksista omaan arkeen aiempaa valoisampia 

S-ryhmän teettämän toistuvan asiakaskyselyn perusteella kuluttajien näkymät oman taloutensa suhteen ovat nyt toiveikkaampia kuin aiemmin. Huoli näkyi vastauksissa vielä viime talvena ja alkuvuodesta enemmän. Yhä useampi uskoo nyt oman taloudellisen tilanteensa pysyvän ennallaan heikkenemisen sijaan. 

Ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. Enemmistö vastaajista tulee melko mukavasti toimeen, tai pärjää tekemällä harkittuja ostoksia. Puolet vastaajista joutuu vähintään harkitsemaan ostoksiaan. Samalla selvää nousua ruokakorin hinnassa viime kuukausina huomanneiden määrä on kääntynyt huomattavaan laskuun. 

Kun katsotaan S-ryhmän myyntidatasta tämän vuoden aikana yksittäisen asiakasomistajan tasolla keskimäärin tapahtuneita muutoksia ostokäyttäytymisessä, vain harvassa tuoteryhmässä näkyy vastaavia merkittäviä muutoksia tai heilahduksia, mitä inflaatioaikana on aiemmin havaittu. Asiakkaiden ostokäyttäytymisessä näkyy harkitsevaisuus ja suunnitelmallisuus kaupan oma merkki -tuotteiden osuuden kasvun lisäksi siinä, että vaikkapa juustohyllyllä valitaan edullisempi arkijuusto useammin kuin hintavampi erikoisjuusto ja lihatuotteet ostetaan valmiiksi pakattuna ja harvemmin ruokatorilta.  

Punalaputetut tuotteet käyvät nopeasti kaupaksi ja eräkampanjat esimerkiksi kahveissa ovat suosittuja. Karkeasti sanottuna hintojen kasvun vaikutus näkyy enää harvassa tuoteryhmässä, kuten kalassa, jonka ostaminen on yhä tänä vuonna vähentynyt muutaman prosentin.  

– Olemme vuoden aikana tehneet hinnanlaskun lisäksi muitakin toimenpiteitä. Viime syksynä huomasimme suomalaisten vähentäneen kasvisten suhteellista osuutta ostoskoreissa hintojen noustua. Vuoden alussa S-ryhmän myymälöissä aloitettiin toimintamalli, jossa alle euron kappale- tai kilohinnaltaan maksavia hedelmiä ja vihanneksia nostetaan erityisesti esiin. Tämä on purrut ja kasvisten ostaminen on palautunut viime syksyn laskeneesta tasosta, Päällysaho iloitsee. 

Lähteet: 

S-ryhmän asiakastutkimus: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen 9/2023, vastaajamäärä 4096, Feelback Group   

S-ryhmän myyntidata viikot 1-37/2023 vs 1-37/2022 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi

Kuvat

Xtra-tuotteita Prismassa
Xtra-tuotteita Prismassa
Lataa
Xtra-hyllynpääty Prismassa
Xtra-hyllynpääty Prismassa
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​ Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ #parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Uima-allas katolla, 342 aurinkopaneelia ja värikäs sisustus: vaasalaishotelli Royalin uudistunut torniosa avautuu 26.2.26.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Väriä, valoa, iloa ja energiaa, sitä on tiedossa, kun Vaasan ytimessä sijaitsevan Original Sokos Hotel Royalin tornirakennuksen ovet avautuvat 26.2.2024 vuoden mittaisten uudistustöiden jälkeen. Torniosasta löytyy 139 värikkäästi sisustettua huonetta, huipun trooppisen lämmin sauna- ja allasosasto, kolme uutta ravintolaa sekä kattavat tapahtumatilat. Kyseessä on hotellin omistavan Osuuskauppa KPO:n historian suurin yksittäinen matkailu- ja ravitsemistoimialan investointi koskaan.

Kuntoilubuumi iski: Suomalaiset ostivat 9000 kiloa enemmän kahvakuulia verrattuna vuodentakaiseen – Prisman myyntidata paljastaa myös ikivihreän suosikin paluun16.2.2024 08:42:00 EET | Tiedote

”New year, new me” -ilmiö korostuu tyypillisesti alkuvuodesta etenkin kuntoilussa eikä se ole ollut tänä vuonnakaan poikkeus. Suomalaiset lähtivät liikkumaan tammikuussa jopa aiempaa innokkaammin ja se on nähtävissä myös Prisman kohonneissa kuntoilun ja kehonhuollon tuotteiden myynneissä. Myyntidatan mukaan muun muassa kuntopyöriä myytiin tammikuussa sen verran tiuhaan, että tavara loppui osin kesken. Lisäksi suomalaisia on innostanut takavuosien kuntoilusuosikki.

Asiakasomistajuudessa vahvaa vetovoimaa – S-ryhmän liiketulos parani asiakasmäärien kasvun ja neljän miljoonan S-Etukortin vauhdittamana15.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmän liiketulos vuonna 2023 oli 447 miljoonaa euroa. Tulos parani edellisvuodesta 37,5 prosenttia. Kehityksen taustalla oli asiakasmäärien voimakas kasvu ja hyvä myyntivire kautta linjan. Päivittäistavarakaupassa myynti kehittyi koko vuoden muuta markkinaa vahvemmin. Menestys palautui kotimaahan mittavina investointeina sekä asiakasomistajille rahallisina etuina, joita maksettiin ennätykselliset yli puoli miljardia euroa.

PRO-finalisti Pasi Brilli on mies matkailukohde Bomban innovatiivisten makuelämysten takana15.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa sijaitsevassa Bomban karjalaiskylässä tarjoillaan kylpyjen ja luontoaktiviteettien ohella monipuolisia ja laadukkaita ruokaelämyksiä. Mies makujen takana on keittiötoimenpäällikkö Pasi Brilli. Brilli sijoittui tänä vuonna HoReCa-ammattilaisten Oscareiksikin nimetyssä PRO-gaalassa kolmen finalistin joukkoon ammattikeittiön tuotekehittäjä -sarjassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye