Nyt laskee suklaan, vessapaperin ja juustojen hinnat – S-ryhmä jatkaa kevään hinnanalennuksia
Ruokaostoksia tekevien asiakkaiden mielissä on havaittavissa toivoa: S-ryhmän tuoreen asiakaskyselyn mukaan ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. S-ryhmä helpottaa asiakkaiden arkea entisestään ja laskee tiistaina 26.9. noin sadan Xtra-tuotteen hintaa vieläkin edullisemmaksi. Hinnanlasku on jatkoa maaliskuulle, jolloin S-ryhmä laski lähes neljänsadan Xtra-tuotteen hintaa. Omien merkkien hintojen alennus tukee kuluttajien ostokäyttäytymistä: omien merkkien osuus on parin viime vuoden aikana kasvanut suomalaisten ostoskoreissa.

– Meille on tärkeää aktiivisesti edesauttaa sitä, että kaikilla on mahdollisuus syödä hyvin. Siksi laskimme jo maaliskuussa kaikkien Xtra-tuotteiden hintaa ja nyt olemme päättäneet laskea vielä sadan Xtra-tuotteen hintaa entistäkin edullisemmiksi. Keväällä tehtyjen Xtra-tuotteiden hintojen alennukset ovat voimassa ainakin vuoden loppuun asti, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Nyt lasketaan noin sadan suositun arjen tuotteen hintaa: juustoja, rahkoja, jauhoja, hiutaleita, myslejä, säilykkeitä ja hygieniatuotteita. Mukana on monia asiakkaiden suosikkituotteita kuten Xtra-raejuusto, Xtra-vessapaperi ja Xtra-suklaa. Alennukset tehdään kevään hintojenlaskun päälle ja tuotekohtainen hintojen lasku vaihtelee muutamasta prosentista 20 prosenttiin. Näiden tuotteiden osalta keskimääräinen hinnanlasku on lähes 10 prosenttia, kun verrataan hinnanalennuksia maaliskuun hintoihin. Valikoima vaihtelee ketjuittain ja myymälän koon mukaan.
– S-ryhmän omien merkkien ja oman tuonnin osuus on noin viidesosa kokonaismyynnistämme ja osuus on pysynyt melko samana vuosia. Kuitenkin asiakkaidemme kiinnostus edullisempia merkkejä, kuten omia merkkejämme, kohtaan on kasvanut tasaisesti keväästä 2022 ja viimeisen vuoden aikana näemmekin omien merkkien myynnin osuudessa yli yhden prosenttiyksikön kasvun, Päällysaho kertoo.
Kuluttajien ajatukset ruoan hinnan vaikutuksista omaan arkeen aiempaa valoisampia
S-ryhmän teettämän toistuvan asiakaskyselyn perusteella kuluttajien näkymät oman taloutensa suhteen ovat nyt toiveikkaampia kuin aiemmin. Huoli näkyi vastauksissa vielä viime talvena ja alkuvuodesta enemmän. Yhä useampi uskoo nyt oman taloudellisen tilanteensa pysyvän ennallaan heikkenemisen sijaan.
Ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. Enemmistö vastaajista tulee melko mukavasti toimeen, tai pärjää tekemällä harkittuja ostoksia. Puolet vastaajista joutuu vähintään harkitsemaan ostoksiaan. Samalla selvää nousua ruokakorin hinnassa viime kuukausina huomanneiden määrä on kääntynyt huomattavaan laskuun.
Kun katsotaan S-ryhmän myyntidatasta tämän vuoden aikana yksittäisen asiakasomistajan tasolla keskimäärin tapahtuneita muutoksia ostokäyttäytymisessä, vain harvassa tuoteryhmässä näkyy vastaavia merkittäviä muutoksia tai heilahduksia, mitä inflaatioaikana on aiemmin havaittu. Asiakkaiden ostokäyttäytymisessä näkyy harkitsevaisuus ja suunnitelmallisuus kaupan oma merkki -tuotteiden osuuden kasvun lisäksi siinä, että vaikkapa juustohyllyllä valitaan edullisempi arkijuusto useammin kuin hintavampi erikoisjuusto ja lihatuotteet ostetaan valmiiksi pakattuna ja harvemmin ruokatorilta.
Punalaputetut tuotteet käyvät nopeasti kaupaksi ja eräkampanjat esimerkiksi kahveissa ovat suosittuja. Karkeasti sanottuna hintojen kasvun vaikutus näkyy enää harvassa tuoteryhmässä, kuten kalassa, jonka ostaminen on yhä tänä vuonna vähentynyt muutaman prosentin.
– Olemme vuoden aikana tehneet hinnanlaskun lisäksi muitakin toimenpiteitä. Viime syksynä huomasimme suomalaisten vähentäneen kasvisten suhteellista osuutta ostoskoreissa hintojen noustua. Vuoden alussa S-ryhmän myymälöissä aloitettiin toimintamalli, jossa alle euron kappale- tai kilohinnaltaan maksavia hedelmiä ja vihanneksia nostetaan erityisesti esiin. Tämä on purrut ja kasvisten ostaminen on palautunut viime syksyn laskeneesta tasosta, Päällysaho iloitsee.
Lähteet:
S-ryhmän asiakastutkimus: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen 9/2023, vastaajamäärä 4096, Feelback Group
S-ryhmän myyntidata viikot 1-37/2023 vs 1-37/2022
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
SOK:n viestintä
Puh:050 472 2745viestinta@sok.fiKuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme