Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyys palasi kitukuukauden jälkeen kasvuun, mutta työttömyys on noussut kuin huomaamatta
Heinäkuussa työllisenä oli 62 000 ihmistä vähemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan, mutta pääekonomistin mukaan luvuista selvittiin säikähdyksellä. Nyt työllisyys on palanut kasvuun ja elokuussa työllisenä oli 45 000 henkeä enemmän kuin vuosi sitten. Työttömyys on kuitenkin noussut kuin huomaamatta ja voidaan puhua jo tuntuvasta kasvusta. Avoimien työpaikkojen määrä on historiallisen korkea, mutta se ei ole vain hyvä uutinen – sitkeästi avoinna olevat paikat kertovat myös työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmista.
Työllisenä oli Tilastokeskuksen mukaan elokuussa 2 662 000 henkeä, mikä on 45 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työllisyysasteen trendi 20–64-vuotiaille oli elokuussa 77,8 prosenttia ja perinteinen 15–64-vuotiaiden työllisyystrendi oli 74,1 prosenttia. Työllisyysasteen trendissä ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia viime syksyn jälkeen, vaan trendikuvaaja kulkee vaakasuunnassa.
”Viime kuussa koettiin melkoinen säikähdys, kun heinäkuun työllisyys tippui yllättäen rajusti. Nyt näyttää siltä, että kyse oli yksittäisestä huonosta kuukaudesta, eikä rajumman työllisyyden laskujakson lähtölaukauksesta”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Tällä hetkellä työllisyyttä kannattelevat naiset. Miehiä oli elokuussa työllisenä 4000 vähemmän kuin vuosi sitten, mutta naisten työllisyys kasvoi 49 000 hengellä. Miehet työskentelevät tyypillisemmin suhdanneherkillä toimialoilla, kuten rakentamisessa, teollisuudessa ja logistiikassa.
Työttömänä oli Tilastokeskuksen mukaan elokuussa 192 000 henkeä, mikä on 5000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömyysteen trendilukema oli 7,2 prosenttia. Alimmillaan työttömyysasteen trendi oli vuoden 2022 keväällä 6,5 prosenttia, eli nousua on kertynyt asteittain jo 0,7 prosenttiyksikköä. Kesällä työttömyysasteen trendi on kuitenkin pysytellyt paikallaan.
”Työttömyyden nousu on tullut hitaasti, vähän kuin huomaamatta. Mutta kokonaisuudessaan aletaan puhua jo varsin tuntuvasta kasvusta”, sanoo Appelqvist.
Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin TE-toimistoihin elokuussa 64 700. Kaikkiaan haettavana oli 114 400 työpaikkaa, mikä on jopa 61 000 vähemmän kuin viime vuoden elokuussa.
”Suhdanteen viileneminen ilmenee selkeimmin avoimien työpaikkojen määrän alenemisessa. Historiallisesti ajatellen tarjolla olevien työpaikkojen määrä on silti edelleen melko korkea. Avoimet työpaikat eivät tosin ole pelkästään positiivinen asia, sillä työvoiman kysynnän lisäksi sitkeästi avoimena pysyvät paikat saattavat kertoa työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmista”, toteaa Appelqvist.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka AppelqvistPääekonomisti
Puh:+358 44 263 1051jukka.appelqvist@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Kauppakamaritilastot: Vienti supistui vielä 4 prosenttia vuonna 2024 – joulukuu toi toivoa paremmasta14.1.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Yritysten vientikauppaa varten tarvitsemia alkuperätodistuksia haettiin kauppakamareilta viime vuonna 4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Vaikka pudotusta oli edelleen, ei se ollut läheskään niin suuri kuin vuotta aiemmin, jolloin vienti supistui alkuperätodistusten määrällä mitattuna 14 prosenttia edellisvuodesta.
Maria-Elena Ehrnrooth Keskuskauppakamarin kv-asioiden kehitysjohtajaksi8.1.2025 15:29:47 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden kehitysjohtajaksi on nimitetty Maria-Elena Ehrnrooth (vtm). Hän siirtyy Keskuskauppakamariin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL:n toimitusjohtajan ja palveluliiketoiminnan johtajan tehtävästä.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.
Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.
Elintarvikeketjun itsesääntely loppuu30.12.2024 16:27:46 EET | Tiedote
Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta lopettaa toimintansa. Toimintaa rahoittaneet alan järjestöt katsovat alan itsesääntelyn olevan päällekkäistä elintarvikemarkkinavaltuutetun viranomaistoiminnan kanssa. Toimintansa lopuksi lautakunta julkaisee antamansa suositukset kootusti, jotta niistä on hyötyä alan toimijoille myös tulevaisuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme