KIRA-foorumi

MEDIAKUTSU ke 4.10. klo 14: Rakentaminen kriisiytyy, mitä linjaa hallitus?

Korkeat korot ja surkea suhdanne sysäävät rakentamista vakavaan kriisiin. Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen linjaa hallituksen vastauksen alan haasteisiin ja tulevaisuuteen kiinteistö- ja rakentamisalan suuressa KIRA-foorumissa keskiviikkona 4.10. Tilaisuudessa kuullaan myös uuden KIRA-barometrin tulokset, jotka kuvaavat alan toimijoiden odotuksia mm. työllisyysnäkymistä ja käsityksiä ongelmien syistä. Korkean profiilin KIRA-foorumi on vuoden tärkein tapahtuma alalla ja näköalapaikka tulevaisuuteen.

Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen linjaa hallituksen vastauksen kiinteistö- ja rakentamisalan haasteisiin ja tulevaisuuteen KIRA-foorumissa keskiviikkona 4.10. Helsingissä. Kuva: Jani Laukkanen (Ympäristöministeriö)

Mediakutsu keskiviikoksi 4.10. klo 14.00-16.30

KIRA-foorumi 2023 keskittyy hallitusohjelmaan sekä sen vaikutuksiin kiinteistö- ja rakentamisalalla. Tilaisuuden pääpuheenvuoron käyttää ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen. Alan näkymiä luotaavat lukuisat huippuvaikuttajat ja -asiantuntijat. Lisää ymmärrystä tilanteeseen tuo ensimmäistä kertaa julkaistava KIRA-barometri, joka perustuu yli 300 KIRA-vaikuttajan arvioihin.

"Koko kiinteistö- ja rakentamisala elää erittäin vaikeaa aikaa. Tervetuloa kuulemaan, miten hallitus aikoo toimia! Hallitusohjelman linjaukset ja budjettiriihen ratkaisut ovat olleet lupaavia, nyt tarvitaan lisää konkreettisia ratkaisuja", kutsuu toimittajat paikalle Aleksi Randell, KIRA-foorumin johtoryhmän puheenjohtaja ja Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja.

KIRA-foorumi 2023 järjestetään keskiviikkona 4. lokakuuta klo 14.00–16.30 Tapahtumatalo Bankissa (Unioninkatu 20, 00130 Helsinki). Ennen tilaisuutta tervetulokahvit klo 13.30–14. Verkostoitumis- ja buffet-tilaisuus seminaarin jälkeen klo 16.30–18.30.

Ministeri Mykkänen on toimittajien haastateltavissa heti puheenvuoronsa jälkeen.

KIRA-foorumi on viidentoista kiinteistö- ja rakentamisalan yhteisön järjestämä seminaari.

• Klo 14.00: Avaussanat: – miksi olemme koolla
    KIRA-neuvottelukunnan puheenjohtaja, kiinteistöjohtaja, Ilmarinen Tomi Aimonen
  • Klo 14.10: Talous, investoinnit, suhdanne – järkevä tasapaino
    Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) johtaja Emilia Kullas
  • Klo 14.30: Hallitusohjelman toimeenpano ja terveiset KIRA-alalle
    Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen
  • Klo 14.50: Kaupunkipolitiikka ja kaupunkien merkitys
    Vantaan kaupunginjohtaja Pekka Timonen
  • Klo 15.10: Katse korjauksiin, selkeyttä sääntelyyn – alan terveiset hallitukselle
    SKOL ry:n hallituksen puheenjohtaja, Ramboll Oy:n toimitusjohtaja, Maija Jokela
  • Klo 15.30: Keskustelu jatkuu Rakennuslehden tj. Teemu Vehmaskosken moderoimassa paneelissa, johon osallistuvat:
    • Pekka Timonen, Vantaan kaupunginjohtaja
    • Maija Jokela, Rambollin toimitusjohtaja
    • Emilia Kullas, EVAn johtaja
    • Teppo Lehtinen, Rakennetun ympäristön osasto, ylijohtaja, YM
    • Saara-Sofia Sirén, kansanedustaja (kok.), ympäristövaliokunnan jäsen
    • Jenni Pitko, kansanedustaja (vihr.), ympäristövaliokunnan puheenjohtaja
  • Seminaarin päätteeksi jaetaan KIRA-Akatemian palkinnot

Median ilmoittautumiset:

Jussi Seppälä, 050 529 4562, jussi.seppala@hopiasepat.fi, strateginen viestintätoimisto Hopiasepät

Löydät meidät somesta: #KIRAfoorumi

Kuvat

Lataa

Viisitoista kiinteistö- ja rakentamisalan organisaatiota muodostavat yhdessä Kiinteistö- ja rakentamisfoorumin, KIRA-foorumin. Verkostomaisesti toimivan KIRA-foorumin tarkoituksena on tiivistää alan sisäistä yhteistyötä, koota ja välittää tietoa alaan vaikuttavista tekijöistä, kertoa alan yhteisistä linjauksista, järjestää tilaisuuksia ja käynnistää tavoitteitaan edistäviä erillisprojekteja, kuten nuorten ammattilaisten KIRA-Akatemia, alan digitalisaatiota vauhdittava KIRAHub sekä alan kehittämis- ja vientihankkeita kokoava KIRA-kasvuohjelma.

KIRA-foorumin jäsenorganisaatiot ovat: Arkkitehtitoimistojen Liitto ATL ryIsännöintiliitto ryKiinteistöliitto ryKiinteistönvälitysalan keskusliitto ryKiinteistötyönantajat ryRakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA ryRakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ryRakennusteollisuus RT ryRakennustieto Oy ja Rakennustietosäätiö RTS srKiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli rySKOL rySuomen Arkkitehtiliitto SAFA ryRIL rySähkö- ja teleurakoitsijaliitto – STUL ry ja Talotekninen teollisuus ja kauppa Talteka ry.

Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell toimii KIRA-foorumin johtoryhmän puheenjohtajana.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta KIRA-foorumi