Mediakutsu seminaariin: Liikkuminen muutosten paineessa

UKK-instituutin 33. Terveysliikuntapäivät järjestetään 11.–12.10.2023. Terveysliikuntapäivät tarjoavat ajankohtaisen näkymän talouden, palvelurakenteiden ja väestössä tapahtuviin monenlaisiin muutoksiin, ja miten ne sekä haastavat että helpottavat liikkumisen edistämistyötä. Seminaarin yhteistyökumppani on Työeläkeyhtiö Varma.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seminaariin. Seminaari on toimittajille maksuton.

Terveysliikuntapäivien ilmoituskuva.

Seminaarin teemat ja poimintoja puhujista

Fyysinen toimintakyky heikkenee – voimmeko tehdä asialle jotain?

Kestävyys- ja lihaskunnon heikkeneminen on huolestuttavaa väestön nykyisen ja tulevan fyysisen pärjäämisen kannalta. Seminaarin ensimmäisessä teemassa pureudutaan siihen, mitä voimme tehdä asialle. Näkökulmia tarjoilevat ylilääkäri Jan Schugk Työeläkeyhtiö Varmalta sekä UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari ja vanhempi tutkija Maarit Piirtola. Lisäksi Varman työkykyjohtaja Pauli Forma tarkastelee asiaa johtamisen näkökulmasta, ja Eläkeliiton toiminnanjohtaja Anssi Kemppi kertoo ikäystävällisestä yhteiskunnasta.

Liikkumisen edistämiseen kaivataan isoja linjauksia – mitä valtio ja kunnat voivat tehdä?

Liikkumisen edistäminen on monitoimijaista yhteistyötä. Edistämistoimia tulee toteuttaa yhtä aikaa monella eri tasolla. Taloudellisia keinoja tarkastelee tulevaisuuden tutkimuskeskuksen professori Petri Tapio ja ympäristöllisiä keinoja Suomen ympäristökeskuksen erikoistukija Ville Helminen. Pienten kuntien yhteistyöstä liikunnan edistämisessä kertoo Kristian Åbacka, kulttuuriyksikön päällikkö Etelä-Suomen aluehallintovirastosta, ja koulutuksellisiin keinoihin pureudutaan opetusneuvos Dinah Arifullan esityksessä.

Digitaalisuus ja tekoäly kehittyvät – miten ne tukevat elintapaohjausta?

Kasvokkain tapahtuvan elintapaohjauksen resurssit ovat rajalliset eikä se myöskään tavoita kaikkia ohjauksen tarpeessa olevia. Toisen seminaaripäivän avaa THL:n kehittämispäällikkö Tapani Kauppisen esitys Suomen Kestävän kasvun ohjelman digiratkaisuista, ja laboratorion johtaja Sami Äyrämö Jyväskylän yliopistosta jatkaa tekoälyn mahdollisuuksilla terveyden edistämisessä. Aamupäivän aikana kuullaan myös lihavuuden digitaalisesta hoidosta ja siitä, mitä digitaalisuus tarkoittaa ravitsemusohjauksessa.

Väestö monimuotoistuu ja muuttuu – mitä se tarkoittaa elintapaohjauksen kannalta?

Maahanmuutto lisääntyy, väestö ikääntyy ja elämisen tavat muuttuvat. Elintapaohjauksen tulee vastata näihin muutoksiin. Satu Kankkonen, johtava asiantuntija Liikkuva aikuinen -ohjelmasta tarkastelee teemaa liikuntaneuvonnan kannalta, ja hankekoordinaattori Miina Inkilä Jade yhteisö ry:stä kertoo kokemuksia moninaisten ikääntyvien ohjaamisesta.

Seminaari huipentuu kirjailija Juha Siltalan esitykseen yksilöitymisen kuormasta ja vapaudesta sekä MIELI ry:n yhteiskuntasuhdepäällikkö Johanna Kujalan esitykseen ”Mielenterveys elintapaohjauksessa”.

Median ilmoittautuminen

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita Terveysliikuntapäiville. Pyydämme median edustajia ilmoittautumaan seminaariin viimeistään maanantaina 9.10.

Seminaariin voi osallistua paikan päällä Helsingissä (Työeläkeyhtiö Varman auditorio, Salmisaarenranta 11, 00180 Helsinki) tai verkon kautta.

Terveysliikuntapäivien asiantuntijoiden haastattelupyynnöt

koulutusasiantuntija Nina Merivirta-Köykkä, UKK-insituutti
nina.merivirta-koykka(a)ukkinstituutti.fi

Terveysliikuntapäivien ilmoituskuva.

UKK-instituutti logo

Uutta tieteellistä näyttöä eri urheilulajien terveyshyödyistä25.4.2024 08:37:03 EEST | Tiedote

Miljoonat ihmiset harrastavat urheilua kuntonsa ja terveytensä hyväksi. Luotettavaa tietoa harrastuksen terveellisyydestä on kuitenkin hyvin vähän. Monikansallinen tutkijaryhmä selvitti, mitä tieteellistä näyttöä on tällä hetkellä olemassa eri urheilulajien harrastamisen terveysvaikutuksista. Tutkimuskatsauksen mukaan viidellä urheilulajilla on merkittäviä myönteisiä vaikutuksia fyysiseen terveyteen.