LUT on Suomen maineikkain yliopisto 2023 – yliopistojen maineilla on taloudellista merkitystä
T-Median toteuttama yliopistojen Luottamus&Maine 2023 -tutkimus paljastaa, että Suomen hyvämaineisimmat yliopistot ovat LUT, Aalto ja Maanpuolustuskorkeakoulu. Suomalaisyliopistoilla on yleisesti hyvä maine kansalaisten keskuudessa.

T-Media tutki kaikkien suomalaisten yliopistojen maineen kansalaisten keskuudessa helmikuussa 2023. Tutkimukseen osallistui yli 2 200 vastaajaa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että lähes kaikki Suomen yliopistot ovat hyvämaineisia. Tutkimuksessa käytettiin asteikkoa 1–5 ja hyvän arvosanat ovat välillä 3,50–4,00. Yliopistojen maineikkaimpien kärjen muodostavat Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT, Aalto-yliopisto, Maanpuolustuskorkeakoulu sekä parhaana monialaisena yliopistona Itä-Suomen yliopisto.
”Yliopistojen välillä on tunnistettavissa entistä vahvempaa profiloitumista mielikuvien kautta, mikä voi näkyä esimerkiksi innovatiivisena viestintänä ja kansainvälisen brändin rakentamisena. Vahvasti profiloituneiden LUTin ja Aalto-yliopiston sijoitukset mainelistalla osoittavat, että profiloituminen näkyy kansalaisille ja tukee hyvän maineen syntyä. Maanpuolustuskorkeakoulun erityinen tehtävä on tässä maailman tilanteessa konkretisoitunut ja kasvattanut merkitystään”, T-Median vanhempi neuvonantaja Nina Laakso sanoo.
”Yliopistot erottuvat toisistaan entistä selkeämmin. Voisi jopa sanoa, että ne jopa persoonallistuvat. Yliopistot eivät muodosta enää vain lähes toistensa kaltaista organisaatiojoukkoa. Esimerkiksi LUT haluaa erottua toimintatavoiltaan modernina ja innovatiivisena yliopistona. Se markkinoi voimakkaasti erityisesti teknillistä koulutustaan ympäri Suomen”, Laakso jatkaa.
Koulutuksella ja tutkimuksella keskeisin merkitys kansalaisten tuelle yliopistoja kohtaan
Kansalaiset arvioivat yliopistojen maineen tuotteiden ja palveluiden osa-alueen hyvälle tasolle (3,93), lähelle erinomaista tasoa (≥4,00). Samalla yliopistojen tuotteet ja palvelut nousivat keskeisimmin vaikuttavaksi tekijäksi kansalaisten käyttäytymiseen.
”Voidaan sanoa, että yliopistojen perustehtävää, eli koulutusta ja tutkimusta, pidetään merkityksellisimpänä kansalaisten käyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä”, Laakso sanoo.
“On hyvin tärkeää, että yliopistot ja niiden toiminta saavat vahvan legitimaation kansalaisilta. Erityisen tärkeää on, että yliopistojen perustehtävää, arvostetaan ja sen merkitys yhteiskunnan kannalta tunnistetaan. Yliopistot tunnistetaan kansalaisten mielikuvissa myös vahvasti yhteiskuntavastuullisesti toimivina yhteisöinä”, Laakso sanoo.
Suomalaisyliopistoilla on yleisesti hyvä maine kansalaisten keskuudessa (3,68).
”Tämä kertoo siitä, että yliopistoja pidetään yleisesti tärkeinä ja, että yliopistojen koulutusta ja tutkimusta arvostetaan. Tuotteiden ja palveluiden lisäksi suomalaisten mielikuviin yliopistoista vaikuttavat erityisesti vastuullisuus ja innovaatiot.”
”Yliopistojen maineella voidaan katsoa olevan myös suora taloudellinen vaikutus. Mitä parempi maine yliopistolla on, sitä enemmän sinne hakeutuu motivoituneita opiskelijoita. Tämä vaikuttaa suoraan yliopiston taloudelliseen tulokseen Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitusmallin kautta.”
Kansalaisten mielikuvat ovat heikompia yliopistojen talouden ja johdon osalta.
”Viime vuosina yliopistoja koskevassa yhteiskunnallisessa keskustelussa ovat nousseet esille erityisesti yliopistojen johtaminen ja sen vaikutus mielikuviin yliopistosta työpaikkana. Johtamisen vaikutus mainemielikuvien rakentumiseen näkyi myös tässä tutkimuksessa. Tampereen yliopiston kohtalaisessa maineessa näkyy negatiivisesti aiempien vuosien johtamiskriisien vaikutus. Tampereen ohella useat maakuntayliopistot profiloituvat johtamisen kautta – avoimuus ja vuorovaikutus ovat tärkeitä”, Laakso sanoo.
Sijaintikaupungilla selvä yhteys yliopiston kiinnostavuuteen
Tämän vuoden tutkimuksessa tarkasteltiin myös sijaintikaupungin maineen mahdollista vaikutusta yliopiston maineeseen. Yliopiston kiinnostavuuteen vaikuttaa oman maineen lisäksi myös sijaintikaupungin maine.
T-Median kymmenen suurimman kaupungin Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa vuonna 2022 kansalaiset arvioivat Tampereen Suomen vetovoimaisimmaksi kaupungiksi.
”Vaikka Tampereen yliopisto jäi kohtalaiseen mainetasoon yliopistojen tutkimuksessa, sen hakijamäärät ovat huomattavia. Joidenkin maakuntayliopistojen sijainti voi taas laimentaa kiinnostusta niitä kohtaan”, Laakso sanoo.
Helsingin yliopiston maine sen sijaan on parempi kuin Helsingin kaupungin vetovoima.
”Yliopistoilla ja kaupungilla voidaan sanoa olevan keskinäinen yhteys. Jos sijaintikaupungilla ei ole vetovoimaa, niin yliopiston on kyettävä rakentamaan sitä itse”, Laakso sanoo.
Näin tutkimme
Yliopistojen Luottamus&Maine 2023 -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten yliopistojen mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksessa olivat mukana kaikki Suomen 14 yliopistoa.
Yliopistoja arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 14.2. –27.2.2023. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 2 224 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nina LaaksoVanhempi neuvonantajaT-Media Oy
Nina on eettisen johtamisen sekä vastuullisuuden asiantuntija. Nina on työskennellyt aiemmin tutkijana, SUEK ry:n tutkimuspäällikkönä sekä julkisen hallinnon johtamisen kehittäjänä.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Ammattikorkeakoulutuksen maine on hyvällä tasolla – Oamk ja Polamk ovat maineikkaimmat6.5.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Media tutki kaikkien suomalaisten ammattikorkeakoulujen mainetta helmi-maaliskuussa 2025. Parhaimmat mainearviot saivat Oulun ammattikorkeakoulu Oamk sekä Poliisiammattikorkeakoulu Polamk, joskin maine-erot korkeakoulujen arvioiden välillä ovat huomattavan pienet.
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme