HSL:n kysely: Lippujen hinnoittelu, muuttuneet tarpeet ja reittimuutokset vähentäneet raitiovaunumatkoja
Koronan jäljiltä HSL:n liikenteen matkustajamäärät ovat edelleen koronaa edeltävää aikaa pienempiä. Erityisen selvästi matkustajamäärien pienentyminen on näkynyt raitiovaunuliikenteessä. HSL:n keväällä tekemän raitiovaunukyselyn vastaajat kertovat matkustamisensa vähentyneen lippujen hintojen takia, mutta muitakin syitä paljastui.

HSL:n tavoitteena oli tutkimuksen avulla löytää syitä sille, miksi raitiovaunujen matkustajamäärät eivät ole nousseet korona-ajan jälkeen samaan tahtiin kuin muilla liikkumismuodoilla. Kyselyn tulosten perusteella pyrimme seuraavaksi löytämään ratkaisuja, joilla matkustajamäärät voitaisiin taas saada nousuun – taloudellisia reunaehtoja unohtamatta.
Kyselyn 11 000 vastaajasta 30 prosenttia sanoo vähentäneensä raitiovaunulla matkustamista verrattuna koronaa edeltäneeseen aikaan. Raitiovaunulla matkustamista vähentäneistä 52 prosenttia kertoi syyksi lipun hinnan. Muita usein mainittuja syitä olivat omien matkustustarpeiden muuttuminen (39 %), raitiolinjojen reittimuutoksiin liittyvät syyt (37 %) sekä halu lisätä hyötyliikuntaa (20 %).
Kyselyyn vastanneista 24 prosenttia kertoi lisänneensä raitiovaunumatkoja koronaa edeltäneeseen aikaan verrattuna. 40 prosenttia kertoi matkustamisen pysyneen ennallaan. Vastanneista 95 prosenttia asuu Helsingissä ja 77 prosenttia A-vyöhykkeellä.
Matkustajamäärät nousuun – mutta miten?
Kyselyn vastaukset eivät itsessään vielä anna vastauksia siihen, mikä olisi paras tapa matkustajamäärien saamiseksi nousuun.
”Hinta on selvästi yksi eniten ratikalla matkustamiseen vaikuttavista asioista. On kuitenkin selvää, että kyseessä on kokonaisuus, johon vaikuttavat monet muutkin tekijät. Seuraavaksi asiantuntijamme paneutuvat selvityksessä esiin nousseisiin teemoihin, jotta löydämme parhaat ja vaikuttavimmat keinot. Ratkaisua miettiessämme meidän on samalla katsottava hinnoittelua ja lipputuotteita koko HSL-alueen näkökulmasta”, sanoo HSL:n eteläisen markkina-alueen yksikön päällikkö Milla Wiksten.
Koronan myötä ihmisten liikkumistottumukset ovat muuttuneet. Etätyö on yleistynyt, ja tämä näkyy erityisen vahvasti Helsingin keskusta-alueella, missä on runsaasti etätyön mahdollistavia työpaikkoja. Lisäksi lyhyitä matkoja kävellään entistä useammin. Helsingin keskusta-alueella liikkuminen on vähentynyt ylipäätään. Myös Helsingin sisäisten bussien matkustajamäärät ovat 20 prosenttia aiempaa pienemmät.
Raitiovaunut ovat kärsineet myös palvelua heikentäneistä reittimuutoksista, jotka ovat johtuneet lukuisista Helsingin kaupungin katutöistä. Korona-aikana ja sen jälkeen töitä on ollut käynnissä muun muassa Hämeentiellä, Helsinginkadulla, Runeberginkadulla, Pikku Huopalahdessa, Mannerheimintiellä, Aleksis Kiven kadulla ja Pasilassa. Vaikka uutta raitiotietä rakentuu katutöiden yhteydessä koko ajan lisää, työmaat heikentävät palvelua myös tulevien vuosien ajan.
Raitiovaunulla matkustamista vähentäneistä 19 prosenttia mainitsikin syyksi työmaista johtuvat reittimuutokset ja 18 prosenttia vaikeasti omaksuttavat reittimuutokset.
Kyselyn tulokset antavat eväitä jatkosuunnitteluun
Seuraavaksi analysoimme kyselystä saatua tietoa. On mahdollista, että tarvitsemme vielä lisäymmärrystä.
”Tässä vaiheessa mitään ratkaisuja ei vielä ole valmiina olemassa, mutta toisaalta mitään ratkaisuja ei ole myöskään suljettu pois – ei myöskään muutoksia lippujen hinnoitteluun. Kaikki riippuu siitä, mikä datan perusteella on järkevintä. Haemme vaikuttavia keinoja, jotka tuovat oikeassa suhteessa talouden tasapainoa ja lisää matkustajia”, Wiksten sanoo.
Lippujen hinnoittelun ohella mahdollisia ratkaisuja voi tarjota esimerkiksi kohdennetumpi ja personoidumpi asiakasviestintä. Se voisi lieventää raitiovaunujen poikkeusreittien aiheuttamaa hankaluutta.
Yhteyshenkilöt
Milla Wikstenyksikön päällikkö, eteläinen markkina-alue
Puh:040 700 1861milla.wiksten@hsl.fiHelsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme