HSL Helsingin seudun liikenne

HSL kampanjoi pikaratikan turvallisuudesta Raide-Jokerin varren kouluissa

Jaa

Uuden pikaraitiolinja 15 avautuminen tarkoittaa muutosta paitsi matkustamiseen myös kaupunkiympäristöön. HSL haluaa koululaisille suunnatulla turvallisuuskampanjalla kertoa ymmärrettävällä tavalla, miten pikaraitiovaunun ympäristössä kuljetaan turvallisesti.

Kaksi lasta ja yksi aikuinen kävelemässä tietä pitkin

Uusi, Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettu pikaraitiotie poikkeaa Helsingin kantakaupungin aiemmista raitioteistä monin eri tavoin.

Jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaikkein merkittävin muutos radan ympäristössä liittyy radan ylityspaikkoihin. Useimmissa paikoissa raitiovaunulla on ylityspaikoissa etuajo-oikeus. Jalankulkijat ja pyöräilijät siis väistävät raitiovaunua.

Turvallisuus on huomioitu pikaraitiotien ja -vaunun suunnittelussa: kuljettajan näkyvyys radalle ja sen ympäristöön on selkeä, ylityspaikoilla on hyvä näkyvyys, osa ylityspaikoista on valo-ohjattuja ja nopeusrajoitukset radalla on aina sovitettu liikenneympäristön mukaisiksi.

Tästä huolimatta pikaraitiovaunu on Helsingin seudulla uusi liikkumismuoto, joka vieläpä kulkee alueilla, jolla raitioliikennettä ei aiemmin ole ollut.

Kannustamme valppauteen liikenteessä

Pyrimme tavoittamaan turvallisuuskampanjallamme etenkin Raide-Jokerin varressa ja lähistöllä sijaitsevien ylä- ja alakoulujen oppilaita, opettajia ja koululaisten huoltajia. Tarkoituksenamme on yhdessä koulujen kanssa muistuttaa siitä, että uusi pikaraitiovaunu toimii eri tavalla kuin muut kaupunkiympäristössä kulkeneet liikennemuodot.

Olemme toimittaneet kouluille Helsingissä ja Espoossa sekä julisteita tulostettavaksi että materiaalia opetuksen tueksi. Koululaisten huoltajiin otamme yhteyttä Wilma-viestein.

Uuden pikaraitiotien tuoma muutos ei kuitenkaan koske pelkästään koululaisia, vaan kaikkia sen ympäristössä kulkevia.

Ylityspaikoilla raitiovaunulla on etuajo-oikeus

Pikaraitiotiellä on sekä valo-ohjaamattomia että valo-ohjattuja ylityspaikkoja.

Valo-ohjaamattomalla ylityspaikalla raitiovaunulla on aina etuajo-oikeus. Silloin muut tienkäyttäjät väistävät raitiovaunuja. Ylityspaikkoja on muun muassa pysäkkien yhteydessä ja risteysalueilla. Ylityspaikan tunnistaa siitä, että sen päällä ei ole suojatieraitoja. Ylityspaikan pintamateriaali on ruskeaa, karheapintaista betonia, johon on maalattu valkoinen pikaraitiovaunun kuva.

Valo-ohjattu ylityspaikka näyttää samalta kuin valo-ohjaamaton ylityspaikka, mutta radan ylittämistä ohjaavat liikennevalot.

Myös moottoriajoneuvot ovat kaikissa tilanteissa pikaraitiovaunuun nähden väistämisvelvollisia.

Lue lisää pikaratikan ylityspaikoista

Yhteyshenkilöt

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote

HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.

HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote

Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.

HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye