Suomen Setlementtiliitto ry

Meri-Lapin järjestökeskus osaksi Toivola-Luotolan Setlementtiä

Meri-Lapin järjestökeskus Majakan toiminta on siirtynyt kemiläiselle Toivola-Luotolan Setlementille. Pohjoisen yhteisöjen tuki – Majakka ry:llä ei ollut enää taloudellisia resursseja ylläpitää järjestökeskusta.

Seniori- ja vanhustoimintaa Toivola-Luotolan Setlementissä.
Seniori- ja vanhustoimintaa Toivola-Luotolan Setlementissä. Minna Jerrman Setlementtiliitto

STEA on tehnyt takaisinperinnän Pohjoisen yhteisöjen tuki – Majakka ry:lle myönnettyyn avustukseen, joka kohdistuu vuosien 2017-2019 toimintaan. Yhdistys ei pysty takaisinmaksuun, joten sen edellytykset ylläpitää järjestökeskustoimintaa ovat päättyneet. STEA:lta haettiin avustuksen siirtoa Toivola-Luotolalle.

- Halusimme turvata tärkeän järjestökeskuksen toiminnan alueellamme. Vetovastuu siirtyi meille 25.9., kertoo Toivola-Luotolan Setlementin toiminnanjohtaja Johanna Axelsson.

Järjestökeskuksen toiminnassa on mukana noin 70 yhdistystä. Keskus edistää järjestöjen toimintaedellytyksiä ja huolehtia niiden edunvalvonnasta. Se koordinoi yhteistyötä sekä järjestökentän sisällä että julkisen sektorin ja oppilaitosten kanssa.

Johanna Axelsson on iloinen järjestökeskuksen jatkumisesta.

- On erittäin tärkeää, että järjestöillä on jatkossakin keskus toimintaansa tukemassa. Näin paikallisille järjestöille avautuu verkostoja, yhteistyön mahdollisuuksia ja kokoontumispaikkoja.

Sen lisäksi, että yhdistysten on tarpeellista saada yleistä tukea ja neuvontaa toimintaansa, ne kaipaavat myös apua viestinnällisissä ja taloudellisissa kysymyksissä.

Vuonna 2022 järjestökeskuksen tiloissa kokoontui 39 järjestöä ja kävijöitä oli 2446. Kävijämäärät ovat tänä vuonna nousseet huomattavasti, ja tilavarauksia on tehty pitkälle ensi vuoteen.

Axelssonin mukaan kaikki järjestökeskuksen toiminta ja palvelut pyritään pitämään ennallaan. Setlementin on tarkoitus vaihtaa järjestökeskuksen nimi.

Setlementti tarjoaa palveluja senioreille ja vanhuksille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Setlementtiliitto ry