Otso-myrsky iski yöllä odotettua vahvempana - Korkeimmillaan sähköttömiä asiakkaita oli 9500

Otso-myrsky rantautui eilen klo 21 jälkeen Järvi-Suomen Energian jakelualueelle huomattavasti rajumpana kuin ennusteiden mukaan piti. Rajut myrskytuulet saapuivat lännen suunnasta pyyhkäisten lähes koko Järvi-Suomen läpi kääntyen sitten pohjoista kohti. Klo 2 jälkeen tuulet rauhoittuivat ja uusien vikojen syntyminen lakkasi.

Enimmillään sähköttömiä talouksia oli hetkellisesti noin 9500 ympäri verkkoaluetta. Merkittävä osa sähköttömistä asiakkaista sijoittui Ristiinan seudulle, alueen sähköaseman pudottua pois verkosta laitteistojen suojauksen lauettua. Sähköasema palautettiin verkkoon klo 23 aikoihin.

Varautuminen mahdollisti nopean viankorjauksen – vikoja edelleen ympäri verkkoaluetta

Järvi-Suomen Energian kumppaneineen varautumistaso nostettiin eilen keltaiselle tasolle myrskyyn varautumiseksi. Varalla olevan korjaushenkilöstön määrä on kaksinkertaistettu keskiviikko-torstai-akselille, jotta tarvittaessa viankorjaus sujuu tehokkaasti.  Viime yönä maastossa oli tuplatun korjaushenkilöstön lisäksi puolenkymmentä Järvi-Suomen Energian toimihenkilöä paikantamassa vikoja. Sähköjä saatiin palautettua hyvällä tahdilla: Klo 22 olleesta 9500 asiakkaan katkohuipusta päästiin alle 2000 sähköttömään talouteen aamuseitsemään mennessä.

Tällä hetkellä sähköttömiä talouksia on jäljellä noin 500 ja käynnissä olevia keskijänniteverkon vikoja 8 kpl. Helikopteripartio nousi ilmaan vianpaikannustehtävissä klo 9 aikaan, sekä dronepartiot lähtivät liikkeelle aamusta.

Ennusteiden mukaan uusia vikoja on odotettavissa tänään iltapäivästä lisää tuulten jälleen voimistuessa. Seuraamme päivän mittaan ennusteiden etenemistä.

Ohjeita asiakkaille

Pyydämme asiakkailtamme ilmoituksia, jos sähköt toimivat heikosti tai keskijänniteverkon tilanteen normalisoiduttua sähköt eivät ole palautuneet. Pienjänniteverkon alueella olevista vioista emme saa yhtä tarkkaa kuvaa kuin keskijänniteverkon häiriöistä.

Häiriökartta osoittaa, mikä on keskijänniteverkon vikatilanne. Tarkista häiriökartalta näkyykö lähiseudullasi punainen pallo vian merkkinä. Jos kartalta löytyy pallo läheltäsi, häiriö on jo meillä tiedossa. Ilmoitus selkeistä vikapaikoista, kuten sijainti puusta linjalla, ovat aina arvokkaita ja nopeuttavat vian korjaamista.

Vikapalvelun tavoittaa numerosta 0800 90440. Voit myös ilmoittaa tarkan vikapaikan lomakkeella. Toivomme myös teiden puomien pitämistä auki mahdollisuuksien mukaan: avoimet reitit nopeuttavat viankorjaustyötä.

Mika Mielikäinen
Rakennuttamispäällikkö, Käytönjohtaja