Panimojuomien myynti laski lähes 5 prosenttia – olutveron alentaminen tukee kotimaista elinkeinoa
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti laski 10,4 miljoonaa litraa eli 4,6 prosenttia heinä-syyskuussa 2023. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia myytiin yhteensä 213,7 miljoonaa litraa. Kaikkien alkoholipitoisten juomien myynti laski yhteenlaskettuna 2,4 prosenttia ja alkoholittomien juomien myynti laski 6,8 prosenttia.

Oluen myynti on ollut laskussa jo vuosia ja sama suunta jatkuu edelleen. Suomessa on EU:n korkein olutvero, eikä kärkisija vaihdu, vaikka olutveroa hieman lasketaan ensi vuoden alusta. Suomen ja Viron välinen ero oluen verotuksessa ei kavennu merkittävästi, koska Suomen veronalennus on hyvin pieni ja vastaavasti Virossa oluen veroa nostetaan vain maltillisesti. Suomen olutvero on muutosten jälkeenkin lähes 3 kertaa suurempi kuin Virossa.
Alkoholijuomien matkustajatuonnista suurin osa on olutta litroina tarkasteltuna. Samoin ulkomaisista verkkokaupoista tilataan alkoholijuomista eniten olutta. Hintaeroa Suomen ja Viron välillä yhdessä 24 tölkin olutpakkauksessa 5,2-tilavuusprosenttista olutta voi olla yli 22 euroa*.
Suomessa olutta on perinteisesti verotettu kovemmin kuin viiniä, vaikka kotimainen olut kasvaa suomalaisesta pellosta ja oluella on merkittävä työllistävä vaikutus koko arvoketjussa pellolta pulloon. Muualla Euroopassa oman maan tuotantoa ja työllisyyttä on tuettu alhaisella verotasolla. Lähes kaikissa EU:n viinimaissa viinien valmistevero on nolla euroa.
”Suomi on olutmaa, mutta me olemme tukeneet vuosikymmenien ajan ulkomaisia viinintuottajia oman panimoteollisuuden sijaan verottamalla olutta kovemmin kuin viiniä. On hienoa, että nyt meillä on hallitus, joka ymmärtää kotimaisen tuotannon ja työpaikkojen merkitystä ja viimein oluen ja viinien välistä veroeroa tasataan. Suomen alkoholiverot ovat kaiken kaikkiaan niin korkealla tasolla, että alkoholijuomien matkustajatuonnin hillitsemiseksi mitään alkoholiveroja ei tulisi nostaa”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Panimoala korostaa, että verotuksen tulisi olla tasapuolista eri juomaryhmien välillä siten, että kaikilla saman vahvuisilla alkoholijuomilla olisi sama vero. Nyt eri juomaryhmät ovat epätasa-arvoisia toisiinsa nähden.
KOTIMAANMYYNTI 1.7.-30.9.2023
Juoma |
2023 |
2022 |
Muutos |
Muutos |
|
milj. l. |
milj. l. |
milj.l. |
% |
Olut |
83,2 |
86,6 |
-3,3 |
-3,8 |
Siideri |
4,6 |
6,0 |
-1,3 |
-22,1 |
Long drinkit* |
17,9 |
15,9 |
2,1 |
13,0 |
Virvoitusjuomat |
78,0 |
81,5 |
-3,5 |
-4,3 |
Kivennäisvedet |
29,9 |
34,3 |
-4,3 |
-12,6 |
Kokonaismyynti |
213,7 |
224,1 |
-10,4 |
-4,6 |
*Sisältää lonkeron ja miedot alkoholijuomasekoitukset |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
*Oluiden hinnat haettu 12.10.2023 verkkosivuilta viinarannasta.ee ja k-ruoka.fi. Vertailussa käytetty tuote on Lapin Kulta 5,2 %, 0,33 l, 24-pack.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia, veromenetykset mittavat jo nyt6.5.2025 06:00:00 EEST | Uutinen
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimoliitto ja Päivittäistavarakauppa arvioivat hallituksen puoliväliriihessä ilmoittaman alkoholiveron kiristämisen lisäävän alkoholin matkustajatuontia ulkomailta. Suomen valtiolle matkustajatuonnista aiheutuu jo nyt huomattavat veromenetykset.
Hyvästi hauska vappu – virvoitusjuomien veronkorotukset iskevät suoraan suomalaisten lompakoihin30.4.2025 05:30:00 EEST | Uutinen
Hallitus kaavailee veronkorotuksia, jotka toteutuessaan johtaisivat alkoholittomien vappujuomien selkeään kallistumiseen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen sanoo miljoonakorotusten olevan täysin suomalaisten todellisuudesta irrallaan ja kohtuuttomia suhteessa kuluttajien ostovoimaan.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Kyselytutkimus: Alkoholin myyntirajoitusten ei tule perustua juoman valmistustapaan1.10.2024 11:29:00 EEST | Tiedote
Kuluttajista jopa 84 % mielestä alkoholin myyntirajoitusten pitäisi perustua alkoholijuoman vahvuuteen, ei valmistustapaan. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jonka tulos julkaistiin tiistaina alkoholijuoma-alan yhteisseminaarissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme