”Olen tässä suruni kanssa ja sinun kanssasi, veljeni” – kirja itsemurhan tehneen läheiselle

Itsemurha on tragedia, josta ei ole olemassa kevyttä versiota. Se on järkyttävä tapahtuma paitsi itsemurhaan päätyvälle, myös läheisille hänen ympärillään. Siksi aihe tarvitsee harkittuja sanoja ja monenlaista vertaistukea. Tähän tarpeeseen vastaa Riitta Ahvenjärven, Eeva Peuran ja Tarja Tervahaudan kirjoittama ja kokoama tuore kirja Lohtua yli pimeän – itsemurhan tehneen läheiselle.

Kirja koostuu itsemurhan tehneiden läheisten koskettavista, kokemuspohjaisista kertomuksista. Ne antavat äänen tunteille, joita läheiset kokevat ennen ja jälkeen itsemurhan, joskus vuosikymmenten kuluttua. Kipeää asiaa tullaan lähelle ja katsotaan silmiin 34 eri kertomuksen kautta. Yhdeksi tavoitteekseen kirjoittajat mainitsevatkin itsemurhaan liittyvän stigman hälventämisen: asiasta voi ja pitääkin puhua. Kokemuskertomuksissa käsitellään kaikkia inhimillisiä tunteita  aina järkytyksestä ja ikävästä katkeruuteen asti: ”Mikä v***n pässi sinä olit, mitä menit tekemään meille”, kyselee eräskin kirjoittaja itsemurhan tehneeltä rakkaaltaan. Samalla kertomukset maalaavat lukijalle kuvaa itsemurhaan päätyneiden läheistensä elämästä ja sanoittavat niissä ihmiselämän kauneutta ja haurautta. ”Ihmisen paratiisi on se, kun hän tulee kuulluksi ja nähdyksi”, koskee paitsi itsemurhaa aikovaa, itsemurhan tehneen läheisiä että tätä kirjaa.

Kokemustarinoiden rinnalla kirja esittelee erilaisia itsemurhaan liittyviä teemoja, kuten addiktioita, kiusaamista, itsemurhauhan alla elämistä, elämänvaiheisiin liittyviä kriisejä, eri diagnooseja ja kriisiavun merkitystä akuutissa hädässä. Kirjassa on vahvasti läsnä myös lapsen suru ja tavat, joilla lapsen kanssa voi käsitellä läheisen itsemurhaa. Kirjoittajat muun muassa korostavat, ettei kuolemalle kannata keksiä kiertoilmaisuja, koska lasten maailmankuva on konkreettinen ja asian kiertely voi tehdä ”poisnukkumisesta” vain entistä pelottavampaa.

Vaikeita teemoja esitellään kirjassa yleistajuisesti, napakasti ja kiertelemättä, neuvoja ja asiantuntijanäkökulmia tarjoten. Kirjan liitteet tarjoavat lopuksi hyviä apukysymyksiä, käytännön neuvoja sekä listoja avun tarjoajista, joiden puoleen kääntyä. Teos sopii paitsi itsemurhan tehneiden läheisille, myös apuvälineeksi esimerkiksi kouluihin, terveydenhuoltoon tai seurakuntiin.

Riitta Ahvenjärvi, Eeva Peura ja Tarja Tervahauta ovat kirjoittaneet kirjan haastatteluiden sekä omien kokemustensa ja ammatillisen osaamisensa pohjalta: Tervahauta on mielenterveyshoitaja ja psykoterapeutti, Peura aineenopettaja ja pappi, Ahvenjärvi luokanopettaja. Eeva Peura ja Tarja Tervahauta ovat aiemmin julkaisseet teoksen Lapseni on poissa – kirja suruun (2018).

Riitta Ahvenjärvi, Eeva Peura ja Tarja Tervahauta, Lohtua yli pimeän – itsemurhan tehneen läheiselle. Kirjapaja 2023. Noin 200s. Kansi ja kuvitus Elina Warsta. ISBN 978-952-354-707-0. Kl 59.564 / 25.4. Ilmestyy lokakuussa 2023.

Lisätietoja ja haastattelut:

Riitta Ahvenjärvi | riitta_ahvenjarvi@hotmail.com | p. 0407602404

Tarja Tervahauta| tarjatervahauta1@gmail.com

Eeva Peura | peuraeeva7@gmail.com | p. 0400260379

Kuva Annamari Tervahauta.

Kirjapaja, Publiva Oy

Kirjapaja kustantaa tietokirjoja elämäntaidon, hyvinvoinnin, kulttuurin ja yhteiskunnan aloilta. Edustettuna on myös maailmankatsomuksellinen, hengellinen ja teologinen kirjallisuus sekä kirkolliset kirjat. Kirjapaja on julkaissut kirjoja jo vuodesta 1942.

”Tyttö ansaitsee tulla näkyväksi juuri sellaisena, kuin hän on”18.1.2024 08:17:00 EET | Tiedote

Nykyajan tytöt sisäistävät samat normit kuin heidän esiäitinsä sata vuotta sitten, vaikka tyttöjen elinympäristö on muuttunut valtavasti. Näin kiteyttää lastenpsykiatri ja psykoterapeutti Riikka Riihonen kirjassaan Täysillä tyttö – Miten tukea itsetuntoa ja muita asioita, joita tytön vanhemman on hyvä tietää. Riihonen toteaa, että nyt on korkea aika kyseenalaistaa ja päivittää tyttöjen kasvatukseen ja tyttöyteen liittyviä uskomuksia.

Arto Teronen ja Jouko Vuolle: Kiveen hakattujen nimien takana on elämän suloisia ja katkeria makuja15.11.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Hautakivi on kylmä ja hiljainen. Kun ihminen kuolee, hänen nimensä hakataan kiveen, mutta nimen takana on elettyä elämää: lämpöä, piinkovia pyrkimyksiä, kipeitä kyyneleitä ja onnen hetkiä. Urheilijan koko elämä ansaitsee tulla nähdyksi, eivät vain tärkeimmät mitalit. Näin tehdään Arto Terosen ja Jouko Vuolteen Kiveen hakatut -kirjasarjassa, jonka yhdeksäs osa Urheilijoiden voittoja ja tappioita (Kirjapaja) on juuri ilmestynyt. Edesmenneiden urheilijoiden läheisiä haastatelleet pitkän linjan urheilutoimittajat piirtävät kohteistaan kokonaista ja inhimillistä kuvaa. ”Olemme saaneet kieltämättä erikoisella tavalla olla mukana lähes kahdensadan ihmisen elämässä ja kuolemassa”, he toteavat kirjan esipuheessa työstään kirjasarjan parissa. Uudessa kirjassa tutustutaan kahdenkymmenen edesmenneen urheilijan elämään.

Reijo Laatikainen: Tutkitun tiedon avulla kohti terveempiä ruokailutottumuksia9.11.2023 08:19:00 EET | Tiedote

”Tämän kirjan tarkoitus ei ole luoda hypeä yhdestäkään ruuasta”, kirjoittaa ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen uudessa teoksessaan Terveellistä! 25 tärkeää ruoka-ainetta ja miksi niitä kannattaa syödä. Hyvinvoinnin ja ravitsemuksen kentällä avuntarjoajia on laidasta laitaan ja erilaisia ”superruokia” esitellään usein ratkaisuina ongelmiin. Tässä kirjassa seisotaan tukevasti maan kamaralla ja Laatikainen kirjoittaakin antavansa vain sellaisia suosituksia, jotka perustuvat tutkittuun tietoon ja joita voi helposti ostaa lähikaupasta.