Helsingin ydinkeskustaan, Ateneumin taidemuseon kolmanteen kerrokseen on avautunut uusi kahvila

Café Höijer tarjoaa klassisia kahvilatuotteita aisteja hemmottelevassa miljöössä – pöytiin tarjoiltuna. Suosittu Ateneum Bistro jatkaa toimintaansa tuttuun tapaan Ateneumin ensimmäisessä kerroksessa.

Ateneumin taidemuseon kolmanteen kerrokseen on avautunut uusi kahvila.
Ateneumin taidemuseon kolmanteen kerrokseen on avautunut uusi kahvila. Kuva: Kansallisgalleria / Aleks Talve

Ateneumin taidemuseon kolmanteen kerrokseen on juuri avautunut uusi kahvila.

Café Höijeriksi Ateneumin suunnitelleen arkkitehti Theodor Höijerin mukaan nimetty kahvila tarjoaa klassisia kahvilatuotteita pöytiin tarjoiltuna. Tarjolla on myös monipuolinen kattaus viinejä sekä kahvijuomia.

”Taidemuseot ovat ainutlaatuisia toimintaympäristöjä ravintoloille, erityisesti Ateneumin historia ja miljöö tuovat oman tunnelmansa myös ravintolalle. Ruoka ja taide ovat molemmat parhaimmillaan vaikuttavia elämyksiä, Café Höijerin myötä nämä kaksi kulkevat Ateneumissa entistä vahvemmin käsi kädessä.” Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö sanoo.

Soupster toimii ravintoloitsijana myös Ateneum Bistrossa, joka kahvilatuotteiden lisäksi tarjoaa lounasta noutopöydästä, mutkattomia lautasannoksia sekä suosittua Afternoon Tea -kattausta. Museon katutasossa sijaitseva Bistro on avoin kaikille ja ottaa vastaan pöytävarauksia. Café Höijeriin pöytävarausta ei ole mahdollista tehdä ja koska kahvila sijaitsee näyttelytilojen keskellä, on se avoinna ainoastaan museovieraille.

”Ateneum Bistro ja Café Höijer täydentävät mainiosti sekä toisiaan että Ateneumin ravintolatarjontaa. Omaperäiset ja laadukkaat museokahvilat ovat sekä maailmalla että Suomessa hyvin suosittuja ja tärkeä osa museokäyntiä. Olen iloinen, että voimme jatkossa tarjota vieraillemme taide-elämysten lisäksi myös kaksin verroin makuelämyksiä”, Ateneumin museonjohtaja Marja Sakari sanoo.

Ateneumin kolmannessa kerroksessa avautui 20.10.2023 uusi Väriä & valoa – impressionismin perintö -näyttely, joka on avoinna 25.2.2024 asti.

Café Höijer on jatkossa avoinna aina samaan aikaan Ateneumin kolmannen kerroksen vaihtuvien näyttelyiden kanssa. Näyttelyiden vaihtovälien aikana kahvila on suljettu teoskuljetusten sekä näyttelyn rakentamisen vuoksi.

Café Höijerin salissa 3.13 on vuosien saatossa toiminut mm. Suomen Taideyhdistyksen maalausateljee, Valtion taidemuseon Nykytaiteen museo Studio N sekä toisinaan pop-up kahvila. Tila on toiminut myös Ateneumin näyttelysalina.

”Korkeaa tilaa hallitsee kaunis vihreä kalkkikivilattia sekä valtava kaari-ikkuna, josta avautuu näkymä Rautatientorille. Suuret kattokruunut ja tilaa kiertävät seinävalaisimet sekä harmoninen värimaailma luovat kahvilaan lämpimän ja rauhallisen tunnelman. Pitkät sohvat ja klassikko-tuolit houkuttelevat istahtamaan, ja kalkkikivi-pöydänkansista voi löytää jopa kotilo-fossiileja. Kaikki tämä tarjoaa upeat puitteet klassiselle kahvilalle”, kertoo Cafe Höijerin suunnittelusta vastannut Päivi Meuronen JKMM Arkkitehdeistä.

Café Höijerin aukioloajat: Ti–pe klo 12 – 19 | La–su klo 12 – 17 | Ma suljettu

Ateneumin aukioloajat: Ti - pe klo 10–20:30 | La, su klo 10–17 | Ma suljettu

Sisäänpääsymaksut: Normaali pääsymaksu 20 € | Alennettu pääsymaksu 12 € | Alle 18-vuotiaat maksutta
18 - 24-vuotiaat kuuluvat vuonna 2023 alennushintaisten lippujen piiriin

Kuvat: press.ateneum.fi

Ateneumissa nähtiin vuonna 2016 maailman kenties tunnetuimman kuvanveistäjän Auguste Rodinin (1840–1917) veistoksia esittävä näyttely. Veistoksia oli esillä myös nykyisen Café Höijerin tilassa.
Ateneumin kuvanveistosali (nyk. Café Höijer) vuonna 1953 ennen uudistusta, Pariisin pannoomaalaukset kiertävät huoneen yläosaa.
Ateneumin taidemuseon kolmanteen kerrokseen on avautunut uusi kahvila.
Harmoninen värimaailma luo Café Höijeriin lämpimän ja rauhallisen tunnelman

Ateneumin taidemuseo on Suomen taiteen koti ja osa Kansallisgalleriaa yhdessä nykytaiteen museo Kiasman sekä Sinebrychoffin taidemuseon kanssa. Kansallisgalleriassa Ateneumin talletus- ja hoitovastuulle kuuluu kotimainen taide 1700-luvulta moderniin. Käytännössä tämä tarkoittaa lähes 30 000 kansallisaarretta, jotka ovat meidän kaikkien yhdessä omistamia taideteoksia. www.kansallisgalleria.fi - http://www.kansallisgalleria.fi

Välkommen till presskonferensen för Eero Järnefelt-utställningen på onsdag den 3 april 2024 kl. 10.15.20.3.2024 12:34:53 EET | Tiedote

Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen 3.4.2024 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. På Konstmuseet Ateneum ses 5.4–25.8.2024 en utställning som omfattar Eero Järnefelts (1863–1937) hela karriär. Järnefelt växte upp i en kosmopolitisk kulturfamilj och var en mästerlig natur- och porträttmålare som i sin konst ständigt sökte känsla och sanning. Den nu aktuella utställningshelheten presenterar hans omfattande produktion och hans betydelse för Finlands konst och för finskheten. De mångsidiga naturskildringarna kan få betraktaren att undra om den natur konstnären skildrade på 1800- och 1900-talen ännu existerar.

Tervetuloa Eero Järnefelt -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 3.4.202420.3.2024 12:34:53 EET | Tiedote

Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 3.4.2024 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15 – lisätiedot alempana. Ateneumin taidemuseossa nähdään 5.4.–25.8.2024 mestarillisen luonto- ja henkilökuvaajan, tunnetta ja totuutta etsineen Eero Järnefeltin (1863–1937) koko uraa käsittävä näyttely. Kokonaisuus esittelee kosmopoliitin kulttuuriperheen kasvatin mittavaa tuotantoa sekä taiteilijan merkitystä Suomen taiteelle sekä suomalaisuudelle. Monipuoliset luontokuvaukset saavat pohtimaan, onko taiteilijan 1800- ja 1900-luvuilla kuvaamaa luontoa enää olemassa.

Welcome to the Eero Järnefelt exhibition press conference on Wednesday, April 3, 2024, at 10:1520.3.2024 12:34:53 EET | Press release

The press conference for the exhibition will be held on Wednesday 3 April 2024 at 10:15, on site at the Ateneum and online. For more information, see below. From 5 April to 25 August 2024, the Ateneum Art Museum will present an exhibition that covers the entire career of Eero Järnefelt (1863–1937). A master depicter of nature and people, Järnefelt always sought emotion and truth. The exhibition will present the extensive oeuvre of Järnefelt, who grew up in a cultured, cosmopolitan family, and it will explore the artist’s significance for Finnish art and Finnishness. The varied nature depictions raise the question of whether the natural environments captured by the artist in the 19th and 20th centuries still exist.