Veritaksen osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2023: Veritaksen sijoitukset tuottivat 2,3 prosenttia

Työeläkeyhtiö Veritaksen sijoitukset tuottivat tammi-syyskuussa 2,3 prosenttia. Vakavaraisuusaste oli syyskuun lopussa 121,6 prosenttia ja vakavaraisuuspääoma oli 1,5-kertainen vakavaraisuusrajaan nähden.

Kuva: Wellu Hämäläinen

Veritaksen toimitusjohtajan Carl Haglundin mukaan vuoden kolmas neljännes oli myynnin osalta onnistunut.

”Uskon, että asiakkaat vaihtavat meille poikkeuksellisen palvelumallimme vuoksi. Kaikki työeläkeyhtiöt tarjoavat samoja YEL- ja TyEL-vakuutuksia, mutta me olemme ainoa työeläkeyhtiö, jolta asiakas saa oman yhteyshenkilön”, Haglund kertoo.

Suomen talous on ennusteiden mukaan loppuvuoden taantumassa. Hintojen ja korkojen nousu on vähentänyt kotitalouksien kulutusta ja yritysten investointeja. Myös konkurssien määrä on kasvanut selvästi.

”Yksi syy konkurssien taustalla on rahoituskustannusten nopea nousu. Se on monille yrityksille vaikea pala”, Haglund sanoo.

Korkojen nousu on painanut osakkeita

Veritaksen sijoitusten tuotto oli tammi-syyskuussa 2,3 prosenttia. Korkosijoitukset tuottivat 3,7 prosenttia, osakesijoitukset 3,2 prosenttia, kiinteistöt -2,5 prosenttia ja muut sijoitukset 3,3 prosenttia.

Vuoden kolmannella kvartaalilla sijoitusten tuotto jäi negatiiviseksi ja oli -0,2 prosenttia.

”Alkuvuosi oli osakemarkkinoilla positiivinen, mutta viime kuukausien aikana korkojen nousu on painanut osakkeita. Suomen osakemarkkinat ovat kuitenkin ihan oma lukunsa. Helsingin pörssin yleisindeksi on pudonnut edellisestä indeksihuipusta 25 prosenttia”, kertoo Veritaksen sijoitusjohtaja Kari Vatanen

Maailmantaloudessa tunnelmat ovat kaksijakoiset: Yhdysvalloissa talouskasvuennusteita on viime aikoina korjattu ylöspäin, mutta Euroopan suhteen tilanne on päinvastainen.

”Suomen ja pohjoisemman Euroopan talouskasvu kärsii vientiteollisuuden heikkoudesta. Sen sijaan palveluvaltaiset taloudet ovat pärjänneet paremmin”, Vatanen sanoo.

Vatanen uskoo, että Suomen talous ponnistaa kasvuun taas ensi vuonna. Hän varoittaa kuitenkin, että pitkittyvästä inflaatiosta, korkeista koroista ja matalammasta talouskasvusta ei päästä noin vain eroon.

”Kun katsotaan koko maailmaa, kansainväliset kaupan näkymät eivät näytä erityisen hääveiltä. Suunta on kohti protektionismia, ja se tarkoittaa pysyvästi matalampaa kasvua, korkeampaa inflaatiota ja maailmankaupan vähenemistä. Lisäksi yritysten jälleenrahoitukseen liittyvät riskit ovat kohonneet korkeampien korkojen myötä.”

Veritas Eläkevakuutus

Veritas on vastuullinen ja vakavarainen työeläkeyhtiö, joka huolehtii yli 120 000 henkilön työeläketurvasta. Veritaksen sijoitusten arvo oli 4,3 miljardia euroa syyskuun lopussa.