Rakennusaineoppi on toiminut opiskelijoiden ja ammattilaisten tietolähteenä jo lähes 40 vuoden ajan - uudistettu opas tarjoaa yleistajuisen katsauksen mm. rakennusaineiden ympäristövaikutuksiin.

Tämän päivän rakennusmateriaalivalikoima on valtava, ja rakennusteknologian ja -materiaalien alalla on meneillään merkittäviä innovaatioita, jotka muuttavat tapaa, jolla rakennuksia suunnitellaan, rakennetaan ja ylläpidetään. Rakennusaineoppi kertoo yleistajuisesti rakennusaineista ja -tarvikkeista, niiden historiasta, valmistuksesta, ominaisuuksista, käytöstä ja vaikutuksista ympäristöön.

Rakennusaineoppi-kirjan kansi

Rakennusprojektien toteuttaminen edellyttää laajaa tietämystä eri rakennusmateriaaleista, niiden ominaisuuksista, käytöstä ja soveltuvuudesta erilaisiin rakenteisiin. Rakennusaineoppi esittelee 23 rakennusainetta tai tarvikeryhmää. Rakenne ja koostumus, lämpö-, kosteus-, lujuus- ja palonkesto- ym. ominaisuudet määräävät aineiden rakennusteknistä käyttöä. Niiden ominaisuuksien tunteminen auttaa ymmärtämään, mitkä materiaalit sopivat parhaiten eri kohteisiin ja tilanteisiin, miten eri materiaaleja käsitellään, miten turvallisuusasiat, terveellisyys, kestävyys, ympäristöystävällisyys ja elinkaari otetaan huomioon.

Kirjassa käsitellään tavallisimmat rakennusaineet, kuten puu, tiili, luonnonkivi, kalkkihiekkakivi, laasti, kevytsora ja -betoni, betoni, teräs, alumiini, kuparimetallit, mineraalivilla, kipsi, lasi, muovit, bitumi, kumi sekä liimat, vahat, maalit ja lakat. Rakennusaineoppi on tarkoitettu oppikirjaksi rakennusalan koulutukseen kaikille tasoille ja opintosuunnille sekä käsikirjaksi ammatissa jo toimiville.

Rakennusaineoppi
Unto Siikanen ja Leena Siikanen
Kustantaja: Rakennustieto Oy
79 € € (sis .alv)
ISBN 978-952-267-387-9

Arkkitehti, professori emeritus Unto Siikasen Rakennusaineoppi on ollut opiskelijoiden ja ammatissa toimivien tärkeä tietolähde lähes 40 vuoden ajan. Kirjan uudistetun painoksen on täydentänyt ja ajantasaistanut arkkitehti Leena Siikanen, joka työskentelee nykyään kehitysyhteistyötehtävissä edistäen terveellistä ja turvallista rakentamista ja toimii mm. interamerikkalaisen terveellisen ympäristön verkoston johtoryhmässä.

Uusi RT-sopimusasiakirjakokonaisuus vastaa julkisen ja yksityisen sektorin tilatarpeisiin ja tilojen hankkimiseen vuokramallilla17.1.2024 11:30:33 EET | Tiedote

Vuokramalli mahdollistaa tilahankinnan ilman omaa investointia. Yksityisellä puolella vuokramalli on jo vakiintunut ja nyt sen hyödyntäminen on yleistymässä myös julkisen sektorin tilojen hankintatapana. 17.1.2024 julkaistu RT-sopimusasiakirjakokonaisuus selkeyttää ja helpottaa hankkeen kaikkien osapuolien työtä ja sopimusten laadintaa hankittaessa tiloja vuokramallilla.