Ove Uljas on Aavan ja Pikkujätin uusi toimitusjohtaja – ”Suomen ihmisvastuullisimman terveydenhuoltoyrityksen rakentaminen houkuttaa”

Lääkärikeskus Aavan ja Pikkujätin nykyinen toimitusjohtaja Raija Tapio ilmoitti kesällä jättävänsä tehtävänsä. Nyt yrityksille on valittu uusi toimitusjohtaja, Ove Uljas, joka aloittaa työssään tilikauden vaihtuessa 1.4.2024.

Ove Uljas on Aavan ja Pikkujätin uusi toimitusjohtaja.
Ove Uljas on Aavan ja Pikkujätin uusi toimitusjohtaja. Kuva: Pasi Salminen

Ove Uljas on urallaan ehtinyt työskennellä globaalissa jättiyrityksessä, lääkeyritys Pfizerilla Suomen toimitusjohtajana sekä pääomasijoittaja CVC:n omistamassa Mehiläisessä konsernijohdon useassa eri tehtävässä. Viimeksi hän toimi perheyritys Bernerillä hallituksen jäsenenä sekä terveydenhuolto ja laboratoriot -liiketoimintayksikön yritysostoihin, kasvuun ja kansainvälistymiseen liittyvissä johtotehtävissä.

– Mieleen ei tule toista alaa, jolla on tärkeämpi olemassaolon tarkoitus kuin terveydenhuollolla. Olen iloinen, että Aavassa ja Pikkujätissä pääsen tekemään töitä merkityksellisellä alalla pitkäjänteisesti toimivassa perheyrityksessä, Uljas sanoo.

Aavassa Ove Uljasta kiinnostaa ihmisvastuullinen ajattelutapa ja se, että se on keskittynyt pelkästään yksityiseen terveydenhuoltoon: työterveyteen ja erikoislääkäriliiketoimintaan.

– Uskon, että fokusoitumalla voimme tarjota tässä liiketoiminnassa parasta kokemusta niin asiakkaille kuin ammattilaisillekin. Kasvuluvut ja mainetutkimuksen tulokset puhuvat jo puolestaan. On ilo tulla jatkamaan tätä hienoa yrittäjähenkistä kasvutarinaa, Uljas sanoo.

Pikkujätin brändissä Ovea miellyttää lapsimyönteisyyden korostaminen ja ajatus lasten kasvattamista aikuisista.

– On hienoa, miten lapset ja nuoret esimerkiksi suhtautuvat avoimemmin monimuotoisuuteen ja eri kulttuureihin ja opettavat meitä näkemään maailman avarakatseisemmin, Ove pohtii.

Laajaa kiinnostusta Raija Tapion seuraajaksi

Kun Aavan ja Pikkujätin tämänhetkinen toimitusjohtaja Raija Tapio ilmoitti vetäytymisestään, alkoivat puhelimet piristä. Erittäin laaja joukko ammattilaisia oli kiinnostunut tulemaan töihin Aavaan ja Pikkujättiin.

– Meille oli alusta saakka selvää, että ykkösjuttu toimitusjohtajan valinnassa on pätevän, helposti lähestyttävän, kannustavan ja rohkaisevan osaajan löytäminen. Visiossamme on olla Suomen ihmisvastuullisin terveydenhuollon toimija ja se tarvitsee ihmisvastuullisen johtajan, sanoo Aavan ja Pikkujätin hallituksen puheenjohtaja Laura Räty.

– Painotimme halua työskennellä perheyhtiössä pitkäjänteisesti ja yhteisellä arvopohjalla. Toki halusimme myös ihmisen, jolla on vahva toimialatuntemus. Uskon, että Ovessa yhdistyy nämä taustat mitä parhaimmalla tavalla, Räty jatkaa.

Ove Uljas aloittaa Aavan ja Pikkujätin toimitusjohtajana uuden tilikauden alkaessa 1.4.2024.

Lapsi on rauhaton, jos vanhempi hätääntyy – Pienten potilaiden lääkärikammolle annetaan kyytiä Pikkujätissä6.4.2023 13:01:06 EEST | Tiedote

Lääkäri on monelle lapselle ikävä valkotakkinen mörkö. Pikkujätissä lapsen olosta tehdään mahdollisimman mukava, jotta vaiva saadaan hoidettua ja leikit voivat taas jatkua. Yhdeksi apukeinoksi lääkäripelon karkotukseen Pikkujätin lastenlääkärit ovat ideoineet ja tehneet yhdessä Mauri Kunnaksen ja Otavan kanssa lapsille lääkärikirjan.