Uusia urapolkuja nuorille! Kemianteollisuus ry ja Ammattiliitto Pro kehittivät uudenlaisen laboranttien oppisopimusmallin

Mallin avulla houkutellaan nuoria kemian alalle ja koulutetaan osaajia vastaamaan Suomen kunnianhimoiseen hiilineutraalisuustavoitteeseen.

Tulevaisuuden osaajapula on meidän kaikkien yhteinen huoli. Siksi Kemianteollisuus ry ja Ammattiliitto Pro ovat osana alan työehtosopimusta luoneet laboranttien oppisopimusmallin ammatilliseen toisen asteen koulutukseen.

Kemianteollisuus haluaa tarjota nuorille mahdollisuuden päästä kiinni alan töihin ja oppimaan aidossa toimintaympäristössä yrityksissä jo varhaisessa vaiheessa opintoja. Malli on täysin uudenlainen, ja sen tarkoituksena on avata yritysten ovia alle 20-vuotiaille nuorille ja innostaa heitä hakeutumaan laboranteiksi kemian alojen kansainvälisiin yrityksiin.

Laboranttien oppisopimusmalli on jatkoa Kemianteollisuus ry:n ja Teollisuusliiton yhteistyössä kehittämälle nuorten oppisopimusmallille, joka on lähtenyt kemianteollisuudessa hienosti käyntiin tänä syksynä.

Laboranttien oppisopimusmalli on tarkoitettu 16–20-vuotiaille nuorille, jotka opiskelevat laboratorioalan ammatillista perustutkintoa. Tavoitteena on, että nuori pääsee soveltamaan teoriaa nopeasti käytäntöön aidossa laboratorioympäristössä. Oppisopimusmalli aloitetaan viiden pilottiyrityksen ja neljän yhteistyöoppilaitoksen voimin. Nämä sijaitsevat eri puolella Suomea.

Pilottiyritykset ovat:

• Orion Oyj (Turku ja Espoo) on lääketeollisuuden yritys, joka kehittää, valmistaa ja markkinoi ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita.
  • Borealis Polymers Oy (Porvoo) valmistaa muovituotteita, jotka menevät pääasiassa putkisovelluksiin, pakkauksiin, kaapelituotteisiin ja teräsputkenpäällystykseen.
  • FinVector Oy (Kuopio) on biolääketeollisuuden yritys, joka valmistaa viruspohjaisia geeniterapialääkkeitä pinnallisen virtsarakon syövän hoitoon.
  • Yara (Siilinjärvi) Oy on lannoiteyritys, jolla on Sillinjärvellä fosfaattikaivos, josta saadaan maailman puhtainta fosforia lannoitteiden ja rehufosfaattien raaka-aineeksi.
  • NextPharma Oy (Tampere) on lääketeollisuuden sopimusvalmistaja, joka kehittää, valmistaa ja pakkaa silmälääkkeitä.

Oppilaitoksista mukana ovat Turun ammatti-instituutti (TAI), Stadin AO (Ammatti- ja aikuisopisto), Savon ammattiopisto (SAKKY) ja Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu).

Opetus tapahtuu ensimmäisen vuoden aikana oppilaitoksissa, toinen ja kolmas vuosi yrityksessä. Työpaikalle tullaan siis noin vuoden opintojen jälkeen aluksi koulutussopimuksella, ja noin 1,5 vuotta opinnoista tapahtuu oppisopimuksella. Opiskelijoiden palkka nousee opintojen edistymisen mukaan eli suoritettujen näyttökokeiden lukumäärän perusteella. Hakuaika alkaa ensi vuoden tammikuussa, valitut laboranttiopiskelijat aloittavat työpaikoilla syksyllä 2024.

Laboranttien oppisopimusmallia on valmisteltu ja kehitetty yhteistyössä yritysten, työnantaja- ja toimihenkilöjärjestön kesken. Malli haluttiin tehdä nimenomaan alle 20-vuotiaille nuorille, sillä kemianteollisuuden yritykset ja ammatilliset oppilaitokset pitävät tärkeänä, että kemian ala on nuorille houkutteleva urapolku.

Alle 20-vuotiaita on aiemmin otettu vähän oppisopimusoppilaiksi. Kun yritykset ovat mukana jo opiskeluvaiheessa, he saavat sellaisia työntekijöitä, joita tarvitsevat. Myös oppilaat ovat valmiimpia työelämään valmistuttuaan. Kemianteollisuuden on tarkoitus olla hiilineutraali vuoteen 2045 mennessä, eikä tätä tavoitetta saavuteta ilman oikeanlaista osaamista ja yhteistyötä oppilaitosten, yritysten sekä toimialan liittojen kesken.

– On hienoa, että viime syksynä startannut kemianteollisuuden työntekijöiden oppisopimusmalli saa nyt jatkoa laboranttien oppisopimusmallista. Malliin mukaan lähteneet pilottiyritykset ovat kansainvälisiä yrityksiä, joka sekin lisää varmasti nuorten kiinnostusta mallia kohtaan, sanoo Kemianteollisuus ry:n johtaja Minna Etu-Seppälä.

– Nuorten oppisopimusmalli on loistava esimerkki siitä, kuinka työnantajat ja liitot voivat yhdessä kehittää alaa ja varmistaa sopimustoiminnalla osaavan työvoiman saatavuus alalla, toteaa puolestaan Pron sopimusalavastaava Taru Reinikainen.

Mukana olevat yritykset ja yhteyshenkilöt:

• Orion Oyj (Turku, Espoo), rekrytoinnin tiiminvetäjä Sari McEvoy, 050 966 2528
  • Borealis Polymers Oy (Porvoo), HR Business Partner Martina Haglund, martina.haglund@borealisgroup.com
  • FinVector Oy (Kuopio), Maria Alaranta, HR Service Manager, maria.alaranta@finvector.com
  • Yara Oy (Siilinjärvi), Pia Nykvist-Lindström, 040 7491 047
  • NextPharma Oy (Tampere), Satu Särkkä, HR Manager, 050 4770 609

Mukana olevat oppilaitokset ja yhteyshenkilöt:

• Tampere: Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, johtaja Kirsi Viskari, 040 037 6420
  • Turku: Turun ammatti-instituutti TAI Juhannuskukkulan koulutalo, Sonja Kannisto, sonja.kannisto@edu.turku.fi
  • Kokkola: Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä, lehtori, prosessi- ja laboratorioala Sanna Tuukkanen, puh. 040 8085 014, sanna.tuukkanen@kpedu.fi

Tilaa uutiskirje

Kemianteollisuus ry on kemianteollisuuden ja sen lähialojen elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on toimialan kilpailukyvyn ja toimintaedellytysten edistäminen Suomessa. Kemianteollisuus ry:llä on lähes 400 jäsenyritystä sekä 14 jäsen- ja yhteistyöyhdistystä.

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista ja investoimme Suomeen vuositasolla reilut miljardi euroa.

Poliittisten lakkojen jatkamisella vaarannetaan yritysten toiminta Suomessa – "On selviä viitteitä siitä, että lomautukset tulevat lakkojen takia lisääntymään"2.2.2024 17:10:03 EET | Tiedote

Ei ole ehtinyt lakkoliivi tipahtaa edellisestä poliittisesta lakosta, jonka kohteena olivat 53 kemianteollisuuden yritystä ja sitä suurempi määrä toimipaikkoja, kun Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro ilmoittivat tänään perjantaina uusista lakkotoimista 14.–16. helmikuuta väliselle ajalle. Toimet kohdistuvat yli 40:een kemianteollisuuden yritykseen ja lukuisille niiden toimipaikoille. Poliittisia lakkoja ilmoitettiin osin samoihin yrityksiin, jotka ovat juuri parhaillaan lakon kohteena.

Teollisuusliiton ja Ammattiliitto Pron tuoreet ilmoitukset työtaisteluista osoittavat ammattiliitoilta täyttä vastuuttomuutta28.12.2023 12:28:15 EET | Tiedote

Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro ilmoittivat torstaina 28. joulukuuta, että ne kohdistavat seuraavat poliittiset työtaistelutoimet Porvoon Kilpilahden ja Kokkolan Industrial Parkin teollisuusaluille 1.–2.2.2024 väliseksi ajaksi. Nämä alueet ovat kemianteollisuuden suurimpia keskittymiä Suomessa, ja niissä työskentelee kymmeniä tuhansia alan työntekijöitä ja useita merkittäviä alan yrityksiä. Työtaistelutoimet kohdistuvat 13:een kemianteollisuuden yritykseen ja useaan toimipaikkaan. Nämä ovat myös prosessiteollisuuden laitoksia.

Kutsu: Kemianteollisuuden suhdannenäkymät jatkuvat poikkeuksellisen heikkoina - joka neljäs yritys ennakoi lomautuksia, infotilaisuus keskiviikkona 20.12.2023 kello 9–10 (Teams)18.12.2023 14:51:46 EET | Kutsu

Kemianteollisuus ry:n jäsenyritysten liikevaihto on laskenut kesästä 2022 lähtien ja peräti 47 prosenttia vastanneista jäsenistä arvioi tuoreimmassa jäsenpulssikyselyssä yrityksen tilanteen tällä hetkellä huonoksi. Yli joka neljäs jäsenyritys ennakoi lomautuksia. Kemianteollisuus ry:n toimialakatsauksessa kerrotaan myös ajankohtaisesta työmarkkinatilanteesta.