Pianisti Emil Holmström syventyy tohtorintutkinnossaan Ferruccio Busonin perintöön
Ferruccio Busoni on yksi musiikinhistorian merkittävimpiä pianisteja. Holmström selvitti tutkinnossaan soittotekniikkaan liittyviä periaatteita, joita Busoni keräsi uransa aikana ja joita hän jätti jälkipolville ensisijaisesti teoksessaan Klavierübung.
Italialaissyntyinen Busoni (1866–1924) toimi vuosina 1888–1890 opettajana Helsingin musiikkiopistossa, josta sittemmin tuli Sibelius-Akatemia. Suuri osa hänen sävellystuotannostaan on tehty pianolle.
Tutkintoonsa sisältyvissä konserteissa Holmström kulki läpi Busonin tuotantoa esitellen tämän esteettisiä kokeiluja ja kokeilevaa asennetta koskettimiston äärellä. Konserteissa tarjoutui mahdollisuus kuulla, miten Busonin sävellykset heijastavat hänen ajatuksiaan pianonsoitosta.
"Kun törmäsin ensimmäistä kertaa Busonin ennakkoluulottomaan tapaan kehittää pianonsoittoa koin, että tämä on uusi tie eteenpäin ja vastaus moniin ongelmiin, joiden kanssa kamppailin", Holmström kertoo.
Tutkimuksensa aineistona Holmström käytti Busonin pianonsoittoa käsitteleviä tekstejä ja harjoituksia kokoelmasta Klavierübung, aiempaa tutkimusta ja esimerkkejä keskeisestä pianokirjallisuudesta. Hän soitti harjoituksia keräämänsä materiaalin pohjalta ja teki johtopäätöksiä harjoittelutilanteissa syntyneistä havainnoista.
Oivalluksista käytännön sovelluksiin
Pyrkiessään ratkaisemaan perinteisiä soittoteknisiä ongelmia Busoni kehitti uusia tapoja edistää koordinaatiota ja mentaalista harjoittelua. Tutkielmassaan Holmström kuvaa, miten Busonin oivalluksia voidaan soveltaa käytännössä ja miten ne rikastuttavat pianomusiikin esittämistä.
Tutkimuksen tarkoitus on ollut luoda käsitys siitä, miten Busonin harjoituksia kannattaa lähestyä ja soittaa, ja mitä ne soittoteknisesti implikoivat. Holmström havaitsi, että Busoni tavoitteli soittotilannetta, jossa soiton ohjaaminen tapahtuu kuulemisen kautta ja jossa fysiikan kontrollointi on tarpeetonta.
"Busoni pyrki yksinkertaistamaan soittotilanteen fyysistä suoritusta erilaisin keinoin, joiden soveltamiseen hän tarjosi suunnan esimerkiksi kirjaamalla nuotteihin poikkeuksellisia sormijärjestyksiä sekä sommittelemalla sävelkulut sellaisiksi, että ne pakottavat yhteen tiettyyn sormijärjestykseen tai tiettyyn tapaan kuljettaa kättä koskettimistolla", Holmström täsmentää.
Emil Holmströmin tohtorintutkinnon
tarkastustilaisuus
3.11.2023 klo 12, Sibelius-Akatemian kamarimusiikkisali, Pohjoinen Rautatiekatu 9, Helsinki
Tohtorintutkinnon otsikko: Katsaus Ferruccio Busonin Klavierübungiin
- Tutkielman tarkastajat: Tomi Mäkelä & Matti Raekallio
- Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Tuija Hakkila, Annikka Konttori-Gustafsson (pj), Ivari Ilja, Hannu Pohjannoro, Anu Lampela (konsertit 1-3)
- Tarkastustilaisuuden valvoja: Anu Lampela
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Emil Holmström
emil.holmstrom@gmail.com
Kuvat
Linkit
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Visa-Pekka Mertanen avaa uusia näkökulmia syntetisaattorilla improvisoituun jazziin14.1.2025 15:32:00 EET | Tiedote
Syntetisaattorit ovat läsnä kaikkialla: 1970-luvulta lähtien valtaosa musiikista, jota kuulemme vaikkapa autoradioissa, hotelliauloissa ja työpaikkojen kahvihuoneissa, sisältää syntetisaattorin. Soittimena syntetisaattorit ovat kenties saaneet 2000-luvun musiikissa enemmän näkyvyyttä kuin sähkökitarat. Syntetisaattorin tarjoamat ilmaisumahdollisuudet haastavat soittajaa ajattelemaan kuin sovittaja.
Taideyliopiston muutosneuvottelut saatiin päätökseen12.12.2024 12:43:56 EET | Tiedote
Neuvotteluiden aikana henkilöstöön kohdistuvia säästöjä onnistuttiin pienentämään. Yliopiston vuositasolla tavoittelema kustannussäästö on 2,5 miljoonaa euroa vuoden 2028 loppuun mennessä.
Kaarlo Hildén jatkaa Taideyliopiston rehtorina11.12.2024 10:46:00 EET | Tiedote
Taideyliopiston hallitus valitsi musiikin maisteri Kaarlo Hildénin Taideyliopiston rehtoriksi toiselle viisivuotiskaudelle kaudelle 1.12.2025-30.11.2029. Hildén aloitti Taideyliopiston rehtorina 1.12.2020.Ingressi
Kaarlo Hildén to continue as the rector of Uniarts Helsinki11.12.2024 10:46:00 EET | Press release
The Uniarts Helsinki Board selected Master of Music Kaarlo Hildén as the rector of Uniarts Helsinki for a second five-year term from 1 December 2025 to 30 November 2029. Hildén began as the rector of Uniarts Helsinki on 1 December 2020.
Global Fest tuo yhteisöllisyyttä ja musiikin monimuotoisuutta Musiikkitalolle 11.–13.12.20245.12.2024 07:05:00 EET | Tiedote
Vuosittain järjestettävä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Global Fest juhlistaa kulttuurista monimuotoisuutta ja yhteenkuuluvuutta, jota tarvitaan erityisesti näin vuoden pimeimpään aikaan. Maksuton ja kaikille avoin festivaali järjestetään Musiikkitalossa 11.–13.12.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme