Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Ateneum och konstmuseet Belvedere i Wien arrangerar i samarbete den första utställningen i Österrike tillägnad Akseli Gallen-Kallelas konst

Dela

Utställningen omfattar cirka 60 verk och öppnar i Wien i september 2024. Utställningen genomförs i samarbete mellan konstmuseerna Ateneum och Belvedere och kuratorer är Belvederes assisterande kurator, doktor Arnika Groenewald-Schmidt och Ateneums specialforskare Anu Utriainen.

Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäinens moder (1897). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Antells samlingen. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäinens moder (1897). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Antells samlingen. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen

Akseli Gallen-Kallela (1865–1931) var redan under sin livstid en känd konstnär både i Finland och utomlands. Gallen-Kallelas skildringar av finska människor och myter samt den finska naturen spelade en viktig roll då den nationella finska identiteten byggdes upp. De många inbjudningar han under 1830-talet fick för att hålla utställningar, från åtskilliga europeiska konstföreningar och andra aktörer, visar att hans konst fascinerade även den internationella konstpubliken och konstnärer också i Paris, Berlin, London och Wien.

”Gallen-Kallelas visuella språk är en originell kombination av olika element och tekniker. Samtidigt som han fokuserade på finska motiv utvecklade sitt uttryck i konstant växelverkan med internationella samtidskonstnärer. Efter tiden i Paris erbjöd Centraleuropa honom ny stimulans och nya tekniker. I sitt eget arbete drev Gallen-Kallela den vitt utbredda tanken om en förnyelse av konsten och den konstnärliga stilen och han deltog i ett flertal utställningar, också tillsammans med Edvard Munch i Berlin och med secessionisterna* i Österrike och Tyskland”, berättar Utriainen.

År 1901 debuterade Gallen-Kallela i Wien på en utställning av konstnärerna i Wiener Sezession-kretsen, tillägnad de nordiska konstnärerna. Från den här utställningen köpte Moderne Galerie, idag konstmuseet Belvedere, in hans målning Vår (ca 1900) till sina samlingar.

År 1904 inbjöds Gallen-Kallela tillbaka till en utställning arrangerad av secessionisterna och tillägnad monumental konst. Där presenterade han bland annat freskstudier som han målat för Jusélius mausoleum. I samband med detta välkomnades konstnären i Gustav Klimts krets. Vid sidan av att förnya sitt konstnärliga uttryck hade konstnärerna som strävan att knyta samman bildkonst, arkitektur och formgivning för att skapa helhetskonstverk.

”Samarbetet med secessionisterna var viktigt och lämnade spår i Gallen-Kallelas konst”, konstaterar Utriainen. ”Samarbetet med Gallen-Kallela hade också i sin tur inflytande på secessionisterna som delade Gallen-Kallelas behov att förnya konsten och det konstnärliga uttrycket, och som beundrade Gallen-Kallelas konst.

”Wiensecessionens krets var en plats där man presenterade och diskuterade nya stilar och på detta sätt försökte skapa nya infallsvinklar på konsten. Akseli Gallen-Kallela kallades också en representant för den moderna konsten. Det kommer att bli spännande för vår publik att upptäcka denna produktiva konstnär och stifta bekantskap med hans tolkningar av finska människor, myter och landskap, som är samtidigt både nationella och internationella”, förklarar Arnika Groenewald-Schmidt.

Konstmuseet Ateneum är en del av Finlands Nationalgalleri och en av museets uppgifter är att göra verk ur museets samlingar tillgängliga för ny publik. Under de senaste årtiondena har museet satsat starkt på samarbete och Ateneums internationella utställningsverksamhet har blivit en allt synligare och viktigare del av Finlands konstexport.

 

Akseli Gallen-Kallela, Orangerie of the Lower Belvedere, Wien 27.9.2024–2.2.2025 Utställningen inkluderar målningar, grafik och möbler. Konstmuseet Ateneum har fått stöd av Jane och Aatos Erkkos stiftelse för förberedelserna inför utställningsexportprojektet.

*Secessionisterna var konstnärskollektiv som under slutet av 1800-talet gjorde uppror mot de akademiska konstnärsorganisationerna och ville frigöra sig från den rådande konservativa stilriktningen. Den mest kända av rörelserna var Wiensecessionen eller Wiener Sezession, där bland annat Gustav Klimt ingick.

Öppettider: Tisdag–fredag kl. 10–20.30 | Lördag, söndag kl. 10–17 | Måndag stängt

Inträdesavgifter: Normal inträdesavgift 20 € | Nedsatt inträdesavgift 12 € | Under 18-åringar gratis
18–24-åringar till nedsatt inträdesavgift under år 2023

Nyckelord

Kontakter

Bilder: press.ateneum.fi

Bilder

Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäinens moder (1897). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Antells samlingen. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäinens moder (1897). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Antells samlingen. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Ladda ned bild
Akseli Gallen-Kallela: Insjölandskap (1901). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Insjölandskap (1901). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Ladda ned bild
Akseli Gallen-Kallela: Imatra om vintern (1893). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Imatra om vintern (1893). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Ladda ned bild
Akseli Gallen-Kallela: Forsvaret av Sampo (1895). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Akseli Gallen-Kallela: Forsvaret av Sampo (1895). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Hannu Pakarinen
Ladda ned bild
Akseli Gallen-Kallela: Vår, förarbete till fresken i Juséliuska gravkapellet (1903).  Sigrid Juséliukses fundament. Foto: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen
Akseli Gallen-Kallela: Vår, förarbete till fresken i Juséliuska gravkapellet (1903). Sigrid Juséliukses fundament. Foto: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen
Ladda ned bild

Länkar

Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen.  www.kansallisgalleria.fi/sv

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

A new short film by the artist duo IC-98 to be shown in the Fokus Gallery12.2.2024 14:52:59 EET | Press release

From 27 February to 28 April 2024, the short film Impivaara – A New World (2024) by the artist duo IC-98 will be available to view in the Fokus Gallery at the Ateneum Art Museum. The film by the artist duo, formed by Patrik Söderlund (b. 1974) and Visa Suonpää (b. 1968), is a dreamlike imagining of Aleksis Kivi’s classic novel Seven Brothers (1870). The film reflects on humankind as the master of nature.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye