Rakennusliike Soimu Oy

Soimu kasvaa vastoin toimialan trendiä

Soimun tavoitteena on kasvaa edelleen. Nyt sille on otollinen hetki, sanoo Soimun executive advisor Harri Kailasalo.

Harri Kailasalo, executive advisor, Soimu.
Harri Kailasalo, executive advisor, Soimu. Soimu 2023

Tätä haastattelua tehtäessä (syksy 2023) rakennusalaa runtelee lama. Pienempiä rakentajia on jo kaatunut ja omat haasteensa on myös isoimmilla yrityksillä, jotka ovat perustaneet liikevaihtonsa liiaksi gryndaukseen.

Soimu Oy:n executive advisor Harri Kailasalo näkee tässä kuitenkin enemmän mahdollisuuden kuin uhkan Soimun kaltaiselle toimijalle. Soimu on hänen mukaansa riittävän suuri ja sopivan pieni toimiakseen ketterästi haastavassa tilanteessa, eikä sen toiminta ole liian riippuvainen oman tuotannon myymisestä.

“Tällaisessa murroksessa on
aina myös pienemmillä toimijoilla
mahdollista kasvaa.”

– Markkinatilanne on nyt sellainen, että isoilla firmoilla on gryndihomma jäissä. Ja kun oma tuotanto ei mene kaupaksi, kassa alkaa kutistua helposti. Tällaisessa murroksessa on aina myös pienemmillä toimijoilla mahdollista kasvaa. Esimerkiksi Soimun kokoinen ketterä yritys pystyy hyödyntämään vahvuuksiaan myös kotialueensa ulkopuolella ja kasvamaan sitä kautta, Kailasalo linjaa.

– Lisäksi Soimulla on ammattitaitoinen, osaava tiimi, joka osaa kehittää myös suunnitteluratkaisuja ja räätälöidä tekemistä asiakastarpeen mukaan. Esimerkiksi Joensuun Citymarketin remontissa kauppa pystyttiin pitämään auki koko ajan. Siitä on saatu kiitosta Keskolta. Soimulla pystytään siis ottamaan asiakkaan tarpeet ja liiketoiminta huomioon tuollaisessa vaativassakin ympäristössä.

Alalle verenperintönä

Joensuulaislähtöisellä Harri Kailasalolla on 30 vuotta alan kokemusta mm. johtoryhmän jäsenenä Lemminkäinen Oyj:ssä sekä YIT Oy:ssä. Lisäksi hän toiminut useissa luottamustehtävissä mm. EK:n ja Rakennusteollisuus RT:n hallituksessa.

Kailasalo on alun perin kotoisin Joensuusta, ja vaikka asuukin nykyisin Kirkkonummella, hän pitää kotipaikkakunnan yrityksen tukemista kannattavassa kasvussa tärkeänä ja uskoo Soimulla siihen olevan myös edellytyksiä.

– Soimulla on pitkä historia, ja se on vahva toimija Savo-Karjalassa. Tämän kokoinen ketterä yritys pystyy kuitenkin hyödyntämään vahvuuksiaan myös kotialueensa ulkopuolella, kun vain löytyy oikeat ihmiset tekemään. Ja sitä minä olen tässä tekemässä, Kailasalo sanoo.

– Ja kyllä se on minulle tärkeää, jos pystyn auttamaan kotiseutuni yritystä eteenpäin. Sehän on tärkeää koko seudunkin kannalta, ovathan tämän kokoiset yritykset jo yhteisöveron kertymisenkin kannalta suhteellisesti tärkeämpiä siellä kuin vastaavat yritykset esimerkiksi Helsingissä.

Kailasalo lähti rakennusalalle isänsä esimerkin viitoittamana.

– Isä oli rakennusmestari, siitä se ala tuli tutuksi. Joensuussa asuttiin, ja lukion aikana aloin jo tutkimaan raksa-alan korkeinta koulutusta. Aloitin Otaniemessä 1988, valmistuin 1995. Ensimmäinen työpaikka oli työmaainsinöörinä, ja siitä se sitten lähti, Kailasalo muistelee.

“Tämän kokoinen ketterä yritys
pystyy kuitenkin hyödyntämään vahvuuksiaan
myös kotialueensa ulkopuolella.”

Hän päätyi tekemään pitkän uran ensin Lemminkäisessä ja sitten YIT:llä, kun yhtiöt sulautettiin yhteen vuonna 2018.

– Moni on kysynyt, että miksi et ole lähtenyt omille teillesi jo aiemmin. Mutta aina, kun alkoi tuntua, että pitäisiköhän tästä, niin vastuita ja haasteita tuli sopivasti aina lisää. Ei ollut tarvetta vaihtaa työpaikkaa, Kailasalo nauraa.

Niinpä noin kymmenisen vuotta sitten hän huomasi päätyneensä konsernin johtoryhmään saakka. Viimeisen pestinsä YIT:n Infraprojektit-segmentin johtajana hän päätti keväällä 2021. Omaa yritystään, Kailasalo Consulting Oy:tä hän on pyörittänyt 2023 alkupuolelta.

Vastuullisuuden merkitys kasvanut

Rakennusala on muuttunut valtavasti siitä, kun Kailasalo ensimmäisen työsopimuksensa teki.

Isona asiana on ollut muun muassa vastuullisuus, johon liittyy monenlaisia asioita työturvallisuudesta yhteiskuntavastuuseen ja ympäristöasioihin saakka.

– Se alkoi työturvallisuudesta. Esimerkiksi silloin urani alussa työmaalla kuljettiin lenkkarit jalassa, eikä ollu telineitä tai muuta. Nythän tällaiset asiat, samalla tavalla kuin kierrätysasiat ja muut ovat olleet arkea jo kauan, Kailasalo sanoo.

– Vastuullisuuteen liittyy myös harmaan talouden kitkentä. Ala otti asiassa ison ryhtiliikkeen ihan ensimmäisten joukossa aikoinaan.

Pelikenttä on muuttunut myös yritysten näkökulmasta.

– Aikanaan alalla oli paljon pieniä ja isojakin suomalaisia konserneja tai yrityksiä. Nykyisin isoja konserneja ei ole enää suomalaisomistuksessa, YIT:tä lukuunottamatta. Lamakaudet ovat vieneet yritykset joko konkurssiin tai sitten ruotsalaisomistukseen, laskee Kailasalo.

Asiakaspuolella yksi isoista muutoksista on se, että julkiset toimijat ovat muuttuneet puhtaasti tilaajaorganisaatioiksi. Aiemmin valtiollisilla ja kunnallisilla toimijoilla oli paljon myös omaa rakentamista, nyt työt tekevät urakoitsijat kilpailutuksen kautta.

Harri Kailasalo

Työhistoria

• 2/2023 - Kailasalo Consulting Oy:
    • toimitusjohtaja, yrittäjä, liikkeenjohdon ja rakennusalan konsultointi
  • 2018 – 4/2021: YIT Oyj:
    • Infraprojektit segmentin johtaja, konsernin johtoryhmän jäsen
  • 1993 – 2017 Lemminkäinen Oyj ja sen tytäryhtiöt (fuusio YIT:n kanssa 1.2.2018):
    • 2012 – 2018 Konsernin johtoryhmän jäsen
    • 2014 – 2017 Liiketoimintasegmentin johtaja, infraprojektit
    • 2012 – 2013 Toimialajohtaja, infrarakentaminen
    • 2010 – 2011 Johtaja, infrarakentamisen liiketoiminta-alueet
    • 2008 – 2009 Liiketoiminta-alueen johtaja, yhdyskuntarakentaminen
    • 1993 – 2007 Työmaa–, tuotanto– ja rakennuspäällikön tehtäviä

Luottamustehtäviä:

• Ilmarinen, hallintoneuvoston jäsen
  • EK:n vaalivaliokunnan jäsen ja RT:n vaalivaliokunnan puheenjohtaja
  • Rakennusteollisuus RT ry, hallituksen puheenjohtaja
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK, hallituksen ja työvaliokunnan jäsen
  • Rakennusteollisuus RT ry, hallituksen varapuheenjohtaja
  • Rakennusteollisuus RT ry, hallituksen jäsen
  • Infra ry, hallituksen puheenjohtaja; Infra ry, hallituksen jäsen
  • Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera, hallintoneuvoston puheenjohtaja
  • Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera, hallintoneuvoston jäsen
  • RIL ry, Rakennetun omaisuuden tila (ROTI) liikenneverkot paneelin puheenjohtaja
  • RIL ry, hallituksen varapuheenjohtaja; Rakennuspoolin poolitoimikunnan jäsen
  • MANK ry, neuvottelukunnan varapuheenjohtaja

Soimu

Rakennusliike Soimu Oy on joensuulainen perheyhtiö, joka rakentaa ja kehittää kohteita valtakunnallisesti. Toimipisteemme ovat Joensuussa, Kuopiossa, Jyväskylässä sekä Helsingissä. Työllistämme noin 100 henkeä ja liikevaihtoennusteemme tälle vuodelle hipoo 60 miljoonaa euroa. Lue lisää: soimu.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Rakennusliike Soimu Oy

Rakennusliike Soimun toiminta laajentuu Keski-Suomeen6.6.2023 06:50:00 EEST | Tiedote

Rakennusliike Soimun toiminta laajentuu Keski-Suomeen, kun Soihtu eli Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan (JYY) liiketoimintayksikkö ja Soimu ovat allekirjoittaneet 29.5.2023 esisopimuksen Jyväskylän ylioppilaskylään Kortepohjaan toteutettavasta hybridirakennushankkeesta. Kyseessä on TR-urakka, jossa Soimu vastaa hankkeen teknisten ratkaisujen suunnittelusta ja rakentamisesta. Rakennusliike Soimu on vuoden 2023 alusta aloittanut hallitun laajentumisen Keski-Suomeen ja JYY ylioppilaskylän hybridirakennus -hanke on erittäin merkittävä päänavaus uudelle markkina-alueelle. Työkannan ja resurssien hankintaa jatketaan suunnitellusti jatkuvuuden varmistamiseksi.