Talvirenkaat on vaihdettava alle nyt

Talvirengaskausi alkaa keskiviikkona 1. marraskuuta, mutta kylmät kelit ovat saaneet autoilijat vaihtamaan talvirenkaita ennakoivasti. Talvirengaskaudella oikeasta ja keliin sopivasta rengastuksesta vastaa aina ajoneuvon kuljettaja.

Roihupellon Renkaassa Helsingissä työskentelevä Rafi Kabiri on työkavereineen ollut viime ajat kiireinen. Varauskalenterit rengasvaihtoon alkoivat täyttyä jo lokakuun puolivälissä, mutta monella autoilijalla talvirenkaat ovat vielä vaihtamatta. ARL © ARL, 2023

Viimeinen hyvä hetki vaihtaa autoon talvirenkaat on nyt.

”Talvirenkaiden käyttöpakko alkaa 1. marraskuuta. Siitä maaliskuun loppuun autossa on tieliikennelain mukaan oltava keliin sopivat renkaat eli talvirenkaat. Oikeasta rengastuksesta on aina vastuussa ajoneuvon kuljettaja”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Lakiakin tärkeämpi peruste rengasvaihdolle ovat olosuhteet. Suuressa osassa maata ajetaan jo talvisissa olosuhteissa ja tiet ovat etenkin aamuisin liukkaita. Myös eteläisessä Suomessa kelit viilenevät talviseen suuntaan. Siksi renkaidenvaihtoa ei ole syytä lykätä yhtään.

”Talviset kelit voivat alkaa yllättäen, vaikka muuten olisikin lauhaa. Jos tiet ovat aamulla liukkaat, lunta on maassa eikä talvirenkaita ole, auto on jätettävä kotiin.”

Helsingissäkin vaihtokalenterit ovat täynnä

Kylmät ilmat ja lumisateet käynnistivät vaihtosesongin toden teolla Keski- ja Pohjois-Suomessa jo lokakuun alkupuolella.

”Ihmiset ovat olleet tänä vuonna hyvin hereillä ja vaihtaneet renkaita ennakoivasti kelien mukaan”, Nuora kehuu.

Myös Etelä-Suomessa renkaita on vaihdettu ahkerasti. Helsingissä toimivan Roihupellon Renkaan yrittäjä Hannu Temosen puhelin soi lähes taukoamatta.

”Vaihtoaikojen varauskalenteri alkoi täyttyä pari viikkoa sitten lokakuun puolivälissä. Sen jälkeen töitä on tehty täydellä vauhdilla”, Temonen sanoo.

Osaltaan vaihtosesonkia kiihdytti syysloma, jolloin moni pohjoiseen lomalle lähtenyt vaihtoi talvirenkaat alle. Samaan aikaan monella renkaat ovat vielä vaihtamatta. Tulevana keskiviikkona alkavasta talvirengaskaudesta meinataankin olla myöhässä.

”Kun nyt keskiviikkona satoi lunta, puhelin alkoi piristä entistäkin enemmän, kun talvirenkaat pitäisi saada alle. Nyt varauskalenterit ovat kuitenkin aivan täynnä ja vaihtoaikoja saa aikaisintaan noin viikon päähän”, Temonen sanoo.

Nastoja ja urasyvyyttä pitää olla riittävästi

Ennen talvirenkaiden vaihtoa, niiden kunto on syytä käydä läpi.

”Oli alla sitten nastaton tai nastallinen talvirengas, tärkeintä on talvirenkaan hyvä kunto. Renkaat ovat se turvavaruste, jotka pitävät auton tiessä tai sitten eivät”, Nuora muistuttaa.

Nykyisin yhä useampi ajaa nastattomilla talvirenkailla eli niin sanotuilla kitkarenkailla. Niissä tärkein tarkastettava asia on urien syvyys. Tieliikennelaki edellyttää talvirenkaalta vähintään 3 mm syvät urat, mutta yleisenä turvarajana pidetään noin 5 mm uria.

”Urien syvyys on talvirenkaassa merkittävä tekijä, sillä yhä useammin talviaikaan ajetaan märällä tai loskaisella tiellä. Jos urat ovat kuluneet, sekä jarrutusmatkat että loskaliirron riski kasvavat”, Nuora sanoo.

Nastarenkaissa syytä on tarkastaa urien lisäksi myös nastojen määrä. Se ei rengassarjan parhaassa ja huonokuntoisimmassa renkaassa saa poiketa yli 25 prosenttia.

”Jos nastoja on lähtenyt, tarkkaa laskutoimitusta parempi vaihtoehto on tarkastuttaa renkaat asiantuntevassa rengasliikkeessä ja tarvittaessa uusia ne”, Nuora sanoo.

Talvella ajetaan vain talvirenkailla

• Tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä olosuhteiden niin vaatiessa 1.11.–31.3. välisenä aikana.
  • Käytännössä talviaika on ajettava talvirenkailla. Ajoneuvon oikeasta rengastuksesta on aina vastuussa ajoneuvon kuljettaja, ei esimerkiksi ajoneuvon omistaja.
  • Nastarenkaita saa käyttää kelien niin vaatiessa myös talvirengaskauden ulkopuolella.
  • Laki edellyttää talvirenkaalta vähintään 3 mm urasyvyyden. Yleinen turvaraja on noin 4-5 mm, jolloin rengas toimii suunnitellusti.

Autonrengasliitto
jarmo.nuora@rengasnuora.fi