Miesten tahattomasta lapsettomuudesta ja toiveesta isyyteen ei puhuta tarpeeksi

Lapsettomien yhdistys Simpukka ry muistuttaa Miesten viikolla, että isyys ei ole itsestäänselvyys. Miesten kokemasta tahattomasta lapsettomuudesta ei puhuta tarpeeksi. Ei-kaupallisen sijaissynnytyksen salliminen olisi yhteiskunnalta merkittävä kädenojennus tasavertaisen lapsiperheellistymisen mahdollisuuksien tukemiseksi.

Miesten tahattomasta lapsettomuudesta ja toiveesta isyyteen ei puhuta tarpeeksi.

Ensi viikolla 6.–12.11. vietetään Miesten viikkoa, joka huipentuu sunnuntaina vietettävään isänpäivään. Tahattomasti lapsettomalle isänpäivä voi kirvoittaa kipeitä tunteita ja kokemuksen ulkopuolisuudesta. Lapsettomien yhdistys Simpukka ry muistuttaa, että isyys ei ole itsestäänselvyys.

– Miesten lapsettomuuden taustalla voi olla esimerkiksi elämäntilanne tai terveydellinen syy. Erityisen hankala tilanne on lasta toivovilla itsellisillä miehillä ja miespareilla. Olisi ensisijaisen tärkeää, että Suomi sallisi ei-kaupallisen sijaissynnytyksen. Se tukisi myös yksin lasta toivovien miesten ja miesparien lapsiperheellistymisen mahdollisuuksia, sanoo Lapsettomien yhdistys Simpukka ry:n toiminnanjohtaja Piia Savio

Savion mukaan olisi tärkeää, että yhteiskunta tunnistaisi miesten kokeman lapsettomuuden sekä tukisi miesten lapsiperheellistymistä. Avoin puhe miesten lapsitoiveesta, hedelmällisyydestä ja miesten lapsiperheellistymisen esteistä tekevät ilmiötä paremmin näkyväksi.

Lapsiperheellistymistä tukisivat nykyistä paremmin myös hedelmöityshoitojen resurssien turvaaminen ja psykososiaalinen tuki osana lapsettomuushoitoja. Sateenkaariperheet ry:n Kumppanuusvanhemmaksi-hanke tukee itsellisten miesten ja miesparien lapsitoivetta Suomessa.

Suomen lapsettomuusluvut korkeita

Syntyvyys on laskenut hälyttävän nopeasti Suomessa viimeisinä vuosikymmeninä, ja suunta jatkuu edelleen. Tilastokeskuksen mukaan tällä hetkellä puolet 35-vuotiaista miehistä ja kolmannes naisista on lapsettomia. Tämä viittaa siihen, että entistä useampi jää tulevaisuudessa lapsettomaksi.

Miesten lapsettomuus on harvemmin vapaaehtoisesti valittua. Sen sijaan sitä määrittelee usein elämäntilanne, esimerkiksi kumppanin puute. Väestöliiton vuonna 2015 julkaiseman arvion mukaan voidaan puhua yli 100 000 lapsettomuutta kokevasta miehestä. Hedelmällisessä iässä olevista joka viides kohtaa tahattoman lapsettomuuden Suomessa.

Neuvojen sijaan empaattista kuuntelua

Tahaton lapsettomuus on yksi aikuisiän suurimmista kriiseistä. Selviytymisessä auttaa läheisiltä, vertaisilta ja terveydenhuollon henkilöstöltä saatu tuki. Esimerkiksi lapsettomuushoidoissa miehet toivovat tasavertaista huomiointia puolisonsa kanssa.

Tahattomasti lapsettomien miesten saamaa tukea on tutkittu muun muassa Simpukan vuonna 2020 tekemässä kyselyssä miesten lapsettomuudesta.

Kyselyn mukaan miehet kokivat saamansa tuen riittämättömäksi. Erityisesti miesten saama vertaistuki näyttäytyi vähäisenä: lähes kolme neljäsosaa vastaajista ei ollut saanut vertaistukea. Heistä useampi kuin joka kolmas olisi kuitenkin kaivannut sitä. Vertaistukea saaneet kuvasivat sitä merkittäväksi.

Kyselyn mukaan suru, häpeä, pelko ja näköalattomuus ovat yleisiä miesten kokemia lapsettomuuteen liittyviä tunteita. Myös ulkopuolisuuden tunne, pettymys, kateus, turhautuneisuus ja toivottomuus nousevat usein.

Vaikka miehet kokevat lapsettomuudesta puhumisen hankalaksi, moni kuitenkin haluaisi puhua aiheesta. Auttavaksi miehet kokivat muiden läsnäolon, empaattisen kuuntelun ja kokemuksen hyväksymisen. Voinnin ja jaksamisen tiedustelu on tuntunut miehistä hyvältä. Voimaa vastaajat saivat puolisolta ja ystäviltä, harrastuksista, työstä, läheisistä lapsista ja Simpukan toiminnasta.

”Elämässäni ei ole koskaan ollut näin pitkää (tässä vaiheessa vajaa neljä vuotta) jaksoa yhtämittaista surua. Tämä on elämäni suurin kriisi.” Lainaus Simpukan miesten lapsettomuuteen liittyvästä kyselystä vuodelta 2020.

Vertaistukea Simpukasta

Simpukka tarjoaa miehille vertaistukea muun muassa yksityisessä Facebook-ryhmässä Miesten Simpukka. Ryhmään voivat liittyä missä tahansa elämäntilanteessa olevat, tahatonta lapsettomuutta kokevat miehet.

Tietoa miesten lapsettomuuskokemuksesta löytyy myös Simpukan verkkosivuilta sekä verkkosivuilta ladattavasta opasvihkosta Näkymätön suru - Mies ja tahaton lapsettomuus.

Simpukka on Suomen ainoa tahattoman lapsettomuuden asiantuntijaorganisaatio. Vuonna 1988 perustettu Simpukka edistää lapsettomien asemaa tiedon, tuen ja vaikuttamisen keinoin. Simpukan tavoitteena on, että Suomessa jokainen tahattoman lapsettomuuden kohtaava saa apua ja tukea.

Miessakit ry:n lanseeraaman Miesten viikon tämän vuoden teemana on yksinäinen mies. Simpukka nostaa Miesten viikolla esille miesten kokemuksia ja kertomuksia tahattomasta lapsettomuudesta.

Simpukka välittää pyynnöstä haastattelupyyntöjä.

Hedelmöityshoidot eivät takaa lapsen saamista - nuoret tarvitsevat hedelmällisyystietoa12.1.2024 10:24:47 EET | Tiedote

Moni toivoo lasta vasta yli 35-vuotiaana, missä iässä naisen hedelmällisyys on jo jyrkässä laskussa. Vaikka nuoruus on pidentynyt, hedelmällinen ikä ei. Perustelu lapsitoiveen siirtämiseen ei löydy hedelmöityshoidoista: Terve Suomi -tutkimuksen mukaan vain noin puolet hedelmöityshoitoihin hakeutuneista saa lapsen. Lapsettomien yhdistys Simpukka ehdottaa, että toisen asteen koulutukseen sisällytetään hedelmällisyystietoisuus.

Yli sata kipeää ja koskettavaa tarinaa tahattomasta lapsettomuudesta - Simpukka ry:n kampanja ylitti odotukset kirkkaasti18.12.2023 08:33:53 EET | Tiedote

Lapsettomien yhdistys Simpukka ry pyysi tahattomasti lapsettomia kirjoittamaan ajatuksiaan ja kokemuksiaan lapsettomuudesta. Järjestön 35-vuotisjuhlavuoden kampanja ylitti kirkkaasti kaikki odotukset: tarinoita kerättiin reilusti yli sata. Tarinansa kertoivat muun muassa keskenmenon kokeneet, kohdun menettäneet, gynekologista sairautta sairastavat, hedelmöityshoidoissa käyvät ja lopullisesti lapsettomat.

Simpukan vuoden vapaaehtoinen Silja Vepsänrepo: “Lapsettomuudesta selviytyminen alkaa sillä, että päättää jäädä eloon”5.12.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Silja Vepsänrepo pitää tärkeänä avointa puhetta lapsettomuuden ja lapsenlapsettomuuden kivusta ja vaille jäämisen ja ulkopuolisuuden tunteista. Lapsettomuudesta selviytymisessä tärkeintä on hyväksyä tilanne, päättää selviytyä ja etsiä elämään muuta hyvää ja merkityksellistä. Lapsettomien yhdistys Simpukka ry valitsi Vepsänrevon Simpukan vuoden 2023 vapaaehtoiseksi.

Lapsettomuussuru kulkee mukana koko elämän19.10.2023 10:12:53 EEST | Tiedote

Yksi viidestä lasta toivovasta kohtaa tahattoman lapsettomuuden Suomessa. Joskus lapsettomuuspolku johtaa lopulliseen lapsettomuuteen, eli tilanteeseen, jossa perheeseen ei saada yhtään lasta. Lapsitoiveesta luopuminen on koko elämän mittainen kriisi ja kasvutarina. Lapsettomien yhdistys Simpukan viesti on, että elämä ilman lastakin on hyvää ja arvokasta. Simpukan lopullisesti lapsettomien SYKE-verkosto juhlii 10-vuotista vertaistukimatkaansa 23.–28.10.