Varainsiirtoveromuutokset saavat väkeä liikkeelle – lokakuun kauppamäärä oli lähes viime vuoden tasolla

Kiinteistömaailman Pulssi 2.11.2023

Kiinteistömaailma-ketju välitti juuri päättyneessä lokakuussa yhteensä 936 kohdetta. Niistä 689 oli käytettyjen myynnissä olleiden kohteiden välitystä, 10 uudiskohteiden välitystä ja 237 vuokrakotien välitystä.

”Lokakuun puolivälissä julkaistut varainsiirtoveron kevennykset ja ensiasunnon varainsiirtoverovapautuksen päättyminen vuodenvaihteessa ovat selvästi sähköistäneet asuntokauppaa, ja esittelyissä on käynyt monin paikoin alkusyksyä enemmän ihmisiä. Ostoprosessit vievät kuitenkin tyypillisesti muutaman viikon, joten lokakuun kauppamäärissä varainsiirtoveromuutosten vaikutukset eivät vielä näy”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen.

Lokakuun kokonaiskauppamäärä, 699 kauppakappaletta, on lähes viimevuoden vastaavan kuukauden tasoilla. Silloin ketju välitti yhteensä 735 myyntikohdetta.

Mika Laurikainen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 040 5607514

Kiinteistömaailman vuosi 2023 ja näkymät alkaneeseen vuoteen 2024: Kiinteistömaailma vahvisti asemiaan poikkeuksellisissa markkinaoloissa5.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistömaailma-ketjuun ja -konserniin kuuluvat yhtiöt tekivät vuonna 2023 Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa yhteensä 50 miljoonan euron liikevaihdon hoitamalla yhteensä reilut 12 200 välitystoimeksiantoa (v. 2022: 62 milj. euroa ja 14 300 toimeksiantoa). Niiden lisäksi Kiinteistömaailmaan kuuluva Ober-Haus hoiti lähes 15 000 arviointitoimeksiantoa Baltian maissa. ”Kiinteistömaailma vahvisti asemiaan poikkeuksellisen haastavissa markkinaoloissa ja kasvatti markkinaosuuttaan suomalaisessa kiinteistönvälityksessä”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n ja Ober-Haus A/S:n hallituksen puheenjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman Laurikainen: Varainsiirtoveron lasku on toivottu piristysruiske asuntomarkkinoille12.10.2023 16:50:00 EEST | Tiedote

Hallitus ilmoitti tänään esittävänsä kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden varainsiirtoverokantojen alentamista sekä ensiasuntojen verovapauden poistamista. Lain on tarkoitus tulla voimaan vuodenvaihteessa, mutta alempia veroprosentteja sovelletaan takautuvasti tästä päivästä (12.10.2023) alkaen. Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen toteaa esityksen olevan hyvä uutinen asuntomarkkinoille.