Meritta Koivisto: Henkilöhahmot luovat romaanin tarinaa
Kirjailija, elokuvaohjaaja ja -käsikirjoittaja Meritta Koiviston romaaneissa on henkilöhahmoilla merkittävä rooli. Kun tarina alkaa syntyä, on tiedossa alku – ja loppu. "Se mitä tapahtuu niiden välillä on henkilöhahmojen, tematiikan ja dramaturgian sovittamista yhtenäiseksi draamalliseksi tarinaksi", kirjoittaa Koivisto Kustantamon kuulumisia -blogissa. Koiviston Sukulainen-dekkari ilmestyi syyskuussa.

(Kirjoitus on julkaistu Kustantamon kuulumisia -blogissa tänään 3.11.2023.)
”Elias kääntyi ja jäi tuijottamaan kiiltäväksi puunattua käytävää. Oviriviä. Jokin sai hänet levottomaksi, eikä hän ymmärtänyt mikä – aivan kuin hän olisi aavistanut jonkin pahan uhkaavan osaston äänettömillä käytävillä. Vai oliko se vain aavemainen hiljaisuus, joka aiheutti painostavan tunnelman?”
Meritta Koivisto, Sukulainen
Sukulainen alkaa kuvauksella nuoresta miehestä, joka menee Dahlbyn psykiatriseen hoitolaitokseen apuhoitajaksi yövuoroon. Tunnelman luonti hetkiin lokakuisena iltana oli helppoa, sillä olen työskennellyt Tukholmassa opiskeluaikana useissakin sairaaloissa, myös yövahtina. Aavemainen tunnelma suljetulla osastolla, pieneenkin rasahdukseen havahtuminen – kaikki se palasi mieleeni aloittaessani romaanin kirjoittamisen.
Teoksen alku onkin minulle lähes aina se, minkä tiedän tarinasta ensimmäiseksi, samoin loppu. Se mitä tapahtuu niiden välillä on henkilöhahmojen, tematiikan ja dramaturgian sovittamista yhtenäiseksi draamalliseksi tarinaksi.
Itse kuulun siihen – ehkä klassiseen – joukkoon kirjailijoita, joille henkilöhahmot lähtevät viemään tarinaa eteenpäin. Siihen virtaan tulevat mukaan teemat ja tapahtumat. Tarina ikään kuin luo itseään kirjoittaessa. Mutta jokin voima kuljettaa sitä eteenpäin, se ikään kuin tulee sisältä päin, ei harkitusti, vaan aivan kuin romaanilla olisi oma tahto.
Sukulainen alkoi muotoutua hyvin nopeasti. Vallan väärinkäyttö, alistaminen ja sitä vastaan kapinointi. Naisen voimaantuminen ja rohkeus ottaa se, mitä itselle kuuluu seurauksista välittämättä. Sellaisten naishahmojen kirjoittaminen oli nautinnollista. Miksi sitten naisen asemasta kirjoittaminen nousi keskiöön? Kirjoittamishetkellä taustalla oli vaikuttamassa Me Too -liike, jota toimittajat ansiokkaasti toivat esille eri medioissa. Uskon että kirjoitetulla sanalla – ja lausutulla – on voima vaikuttaa, ja omalta osaltani pystyin tekemään sen fiktiivisen tarinan kautta.
Alistaminen vallan käytön uhriksi ei ole kuitenkaan minulle uusi teema, olen käsitellyt sitä eri näkökulmista useissa teoksissani kuten Lontoolainen rakastaja (2006, Otava), Poissa (2011, Avain) ja Sovinto (2017, Aviador, ent. nimellä Veilleux), ja myös elokuvaohjaajana käsikirjoittamassani lyhytelokuvassa Ampiaispaini (1999, Kroma Productions).
Romaani rikoskirjallisuuden genressä mahdollisti uuden näkökulman ja syntyi suomalaistaustainen henkilöhahmo, rikoskonstaapeli Harriet Jaatinen Tukholman poliisissa. Tapauksen tutkija, itsepäinen ja sinnikäs oikeudenmukaisuuden puoltaja.
Aikoinaan opiskeluaikana näin läheltä suomalaisia eri ikäpolven siirtolaisia Tukholmassa ja minua kiinnosti kirjoittaa suomalaisten asettumisesta osaksi ruotsalaista yhteiskuntaa, käsitellä ruotsinsuomalaista identiteettiä ja sitä, miten suomalaisuus näkyy henkilöhahmoissa. Romaanissa Harrietin työväenluokkainen suomalainen isä Ahti edustaa aiempaa sukupolvea – nostalgiaa – ja Harriet tätä päivää. Heidän kauttaan pääsin kertomaan myös yhteiskunnassa tapahtuvista muutoksista, luokkanoususta.
Se mistä kaikesta ammensin Sukulaiseen aineistoa, on selkeytynyt tätä blogia kirjoittaessa. Ehkä romaanien maailmasta – genrestäkin riippumatta – voisi hahmottaa jotain samaa heijastuspintaa kuin mitä ihailemani ohjaajalegenda Ingmar Bergman lausui elokuvateoksistaan: ne ovat tekijänsä sielun röntgenkuvia.
Meritta Koivisto
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Avain
Sata päivää Roomassa -tietokirjassa on yllätyksiä myös kokeneille Rooman kävijöille!24.4.2025 07:42:00 EEST | Tiedote
Ilpo ja Miia Salonen kutsuvat lukijan mukaansa ikuisen Rooman hiljaisille kujille, komeisiin puistoihin, maanalaisiin sokkeloihin, yllättäviin museoihin ja pyörryttäviin palatseihin.
Kimmo Ojalalle Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinto23.4.2025 20:00:00 EEST | Tiedote
Kimmo Ojala on valittu yhdeksi Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnon saajaksi lasten runoteoksellaan Yrjö Ärjylän herkimmät (Avain, 2024). Palkitsemistilaisuus järjestettiin Tampereen Raatihuoneella 23.4.2025.
On pimeässä hyvä taivaltaa -tietokirja avaa keskosäidin tuntemuksia16.4.2025 07:44:00 EEST | Tiedote
Esikoisen odottaminen tuntuu pitkään epätodelliselta, kunnes eräänä syyskuisena aamuyönä hän onkin jo täällä. Aivan liian pienenä, aivan liian aikaisin ja eri vuonna kuin piti.
KUTSU: Meritta Koiviston Perijä-dekkarin julkistamistilaisuus4.4.2025 09:15:00 EEST | Kutsu
Tule tapaamaan jännityskirjailija Meritta Koivistoa ja kuulemaan kirjailijan uunituoreesta Perijä-dekkarista Keskustakirjasto Oodiin (Töölönlahdenkatu 4, Hki) Saarikoski-matolle (3.krs) keskiviikkona 23.4. klo 15.30 alkaen. Perijä on Harriet Jaatinen -dekkarisarjan kolmas osa. Koivisto kuvaa sarjassa mestarillisesti maarajat ylittäviä vääristyneitä perhesuhteita ja luo henkilöhahmoja, joita joko rakastaa tai vihaa. Kirja on myynnissä tapahtumassa. Ilmoittaudu 21.4. mennessä os: info@avain.net Lämpimästi tervetuloa! _ _ _ _ _ _ Meritta Koivisto, Perijä Piilotettuja tekoja ja juonitteluja lain toisella puolen – ruotsinsuomalainen rikoskonstaapeli Harriet Jaatinen jäljittää jälleen salaperäisen mahtisuvun rikosvyyhtejä. Nuoren naisen käsittämätön surma Tukholman uinuvassa lähiössä saa Harriet Jaatisen penkomaan tapausta. Kuka nainen oli, ja onko tapauksella yhteys Ledermanneihin? Vankilassa istuvan Sonja Bergin tytär Ida aloittaa taideopintonsa New Yorkissa tietämättömänä siitä, että hän
Sirkka Knuutilan uudessa lastenkirjassa hulivili Peeveli Pahkeinen seikkailee menninkäismetsässä4.4.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Noitapoika Peeveli etsii yhteyttä edelliskesän kaveriin ja päätyy taikaluudallaan Menninkäismetsään. Yksinäisyys muuttuu vauhdilla pelastusoperaatioksi, kun Peeveli tapaa vihreähiuksisen tytön.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme