DNA Oyj

Tutkimus selvitti suomalaisten sosiaalisen median käytön muutoksia – muutokset ovat vaikuttaneet palveluiden käyttöön

Jaa

Viestipalvelu X:ään eli aiemmin Twitterinä tunnettuun sosiaaliseen mediaan tehdyt muutokset on otettu suomalaisten keskuudessa vastaan kahtalaisesti. Palvelusta on poistunut käyttäjiä, mutta samaan aikaan miehillä ja 35–44-vuotiailla sen käyttö on lisääntynyt. Asia selviää DNA:n teettämästä sosiaalisen median käytön tutkimuksesta. Sen mukaan muiden sosiaalisen median palveluiden käytön muutokset ovat olleet maltillisia, mutta tutkimustulokset ennustavat kylmää kyytiä mahdollisille aikeille tehdä X:stä maksullinen.

Viestipalvelu X:ssä viime aikoina tapahtuneista, närkästystäkin aiheuttaneista muutoksista huolimatta suomalaisten X:n käyttö on kokonaisuudessaan pysynyt samalla tasolla kuin aikaisemmin. Kun osa on jättänyt palvelulle jäähyväiset tai vähentänyt sen käyttöä, niin muiden lisääntynyt käyttö pitää keskustelut palvelussa edelleen aktiivisina.

DNA:n selvityksessä en käytä X:ää -vastanneista 23 prosenttia kertoo käyttäneensä palvelua aiemmin. Lisäksi noin kolmannes kertoo vähentäneensä palvelun käyttöä viime aikoina. 21 prosenttia vastaajista puolestaan koki, että heidän viestipalvelu X:n käyttönsä on lisääntynyt.

Muiden sosiaalisen median palveluiden osalta päivittäinen käyttö on lisääntynyt eniten WhatsAppissa, joka on kaikissa ikäryhmissä käytetyin palvelu. Kasvua on myös nuorempien ikäryhmien suosimissa YouTubessa ja TikTokissa. Muissa palveluissa käyttö on kasvanut maltillisesti. Käyttäjämäärissä viestipalvelu X on DNA:n tutkimuksen Suomen 10. suosituin some-kanava, mutta sillä on vahva asema yhteiskunnallisessa keskustelussa.

“Tutkimme DNA:lla myös sosiaalisen median käyttöä, sillä muutokset tapahtuvat siellä nopeasti – alustat kehittyvät ja käyttötavat muuttuvat. Ihmisillä on luontainen tarve olla yhteydessä toisiinsa ja sosiaalisen median kanavat tukevat tarvetta. X-palvelu on ollut pitkään alusta erilaisille keskusteluille, mutta muutoksien vuoksi esimerkiksi asiantuntijakeskustelu voi tulevaisuudessa siirtyä toisille alustoille kuten LinkedIniin, Threadsiin, Blueskyhin ja Mastodoniin”, DNA:n sosiaalisen median asiantuntijana toimiva Brand Manager Arko Julia arvioi. 

Omistajamuutos ja X:n ilmapiiri ajanut ihmisiä pois palvelusta

Tulokset osoittavat, että X-viestipalvelua käyttävät viikkotasolla nuoremmat ikäryhmät vanhempia enemmän. Päivittäinen käyttö on kasvanut 35–44-vuotiaiden keskuudessa kahdeksan prosenttia viime vuodesta. 55–64-vuotiaissa käyttö on vähentynyt eniten, sillä 42 prosenttia ikäryhmän vastaajista sanoo vähentäneensä X:n käyttöä viime aikoina. 

Vähentämisen syiksi vastaajat mainitsivat omistajamuutoksen ja palvelun yleisen ilmapiirin. Palvelun sisällön mielenkiintoisuus oli puolestaan suurin syy käytön lisääntymiselle. Huomioitavaa on, että vain neljä prosenttia käyttää X:n maksullista versiota, mikä ei ennusta hyvää aikeille tehdä palvelusta maksullinen.

Naisilla käyttö vähenee, miehillä lisääntyy

Miesvastaajista neljäsosa koki, että heidän X:n käyttönsä on viime aikoina lisääntynyt. Naisista puolestaan 41 prosenttia koki viettävänsä palvelussa nyt vähemmän aikaa kuin aiemmin. 

“Ylipäätään X:n käyttö on yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa. Keväällä tehdyssä Digitaalinen elämä 2023 -tutkimuksessa 21 prosenttia miehistä vastasi käyttävänsä sitä, naisissa lukema oli kahdeksan prosenttia. Tämä näkyy sekä päivittäisessä että viikoittaisessa käytössä – kumpikin on noin tuplasti yleisempää miehillä”, Arko toteaa.

Viestipalvelu X on tässä suhteessa poikkeus, sillä naiset käyttävät sosiaalista mediaa enemmän kuin miehet. Esimerkiksi molemmissa ryhmissä WhatsApp on eniten käytetty some: naisista sitä käyttää lähes 80 prosenttia ja miehistä vajaa 70. Digitaalinen elämä -tutkimuksessa nousi esille, että sosiaalisen median käytössä korostuu vuorovaikutus muiden kanssa. Yleisin tapa osallistua on jättää reaktioita muiden julkaisuihin, mitä tekee puolet vastaajista.

DNA:n lisätutkimus sosiaalisesta mediasta

DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä – sosiaalisen median lisätutkimus 2023 tehtiin online-paneelissa 28.8–3.9.2023. Sen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset käyttävät viestipalvelu X:ää. Tutkimukseen vastasi reilu tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista.

DNA:n Digitaalinen elämä 2023 -tutkimus

DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 8.4.–3.5.2023. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi reilu tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutustu DNA Digitaalinen elämä 2023 -tutkimukseen alla olevasta linkistä.

Lisätietoja medialle

DNA:n Brand Manager Julia Arko, puh. 044 044 8092, julia.arko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Avainsanat

Kuvat

Liitteet

Linkit

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.

Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release

Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.

DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye