Tutkimus selvitti suomalaisten sosiaalisen median käytön muutoksia – muutokset ovat vaikuttaneet palveluiden käyttöön
Viestipalvelu X:ään eli aiemmin Twitterinä tunnettuun sosiaaliseen mediaan tehdyt muutokset on otettu suomalaisten keskuudessa vastaan kahtalaisesti. Palvelusta on poistunut käyttäjiä, mutta samaan aikaan miehillä ja 35–44-vuotiailla sen käyttö on lisääntynyt. Asia selviää DNA:n teettämästä sosiaalisen median käytön tutkimuksesta. Sen mukaan muiden sosiaalisen median palveluiden käytön muutokset ovat olleet maltillisia, mutta tutkimustulokset ennustavat kylmää kyytiä mahdollisille aikeille tehdä X:stä maksullinen.

Viestipalvelu X:ssä viime aikoina tapahtuneista, närkästystäkin aiheuttaneista muutoksista huolimatta suomalaisten X:n käyttö on kokonaisuudessaan pysynyt samalla tasolla kuin aikaisemmin. Kun osa on jättänyt palvelulle jäähyväiset tai vähentänyt sen käyttöä, niin muiden lisääntynyt käyttö pitää keskustelut palvelussa edelleen aktiivisina.
DNA:n selvityksessä en käytä X:ää -vastanneista 23 prosenttia kertoo käyttäneensä palvelua aiemmin. Lisäksi noin kolmannes kertoo vähentäneensä palvelun käyttöä viime aikoina. 21 prosenttia vastaajista puolestaan koki, että heidän viestipalvelu X:n käyttönsä on lisääntynyt.
Muiden sosiaalisen median palveluiden osalta päivittäinen käyttö on lisääntynyt eniten WhatsAppissa, joka on kaikissa ikäryhmissä käytetyin palvelu. Kasvua on myös nuorempien ikäryhmien suosimissa YouTubessa ja TikTokissa. Muissa palveluissa käyttö on kasvanut maltillisesti. Käyttäjämäärissä viestipalvelu X on DNA:n tutkimuksen Suomen 10. suosituin some-kanava, mutta sillä on vahva asema yhteiskunnallisessa keskustelussa.
“Tutkimme DNA:lla myös sosiaalisen median käyttöä, sillä muutokset tapahtuvat siellä nopeasti – alustat kehittyvät ja käyttötavat muuttuvat. Ihmisillä on luontainen tarve olla yhteydessä toisiinsa ja sosiaalisen median kanavat tukevat tarvetta. X-palvelu on ollut pitkään alusta erilaisille keskusteluille, mutta muutoksien vuoksi esimerkiksi asiantuntijakeskustelu voi tulevaisuudessa siirtyä toisille alustoille kuten LinkedIniin, Threadsiin, Blueskyhin ja Mastodoniin”, DNA:n sosiaalisen median asiantuntijana toimiva Brand Manager Arko Julia arvioi.
Omistajamuutos ja X:n ilmapiiri ajanut ihmisiä pois palvelusta
Tulokset osoittavat, että X-viestipalvelua käyttävät viikkotasolla nuoremmat ikäryhmät vanhempia enemmän. Päivittäinen käyttö on kasvanut 35–44-vuotiaiden keskuudessa kahdeksan prosenttia viime vuodesta. 55–64-vuotiaissa käyttö on vähentynyt eniten, sillä 42 prosenttia ikäryhmän vastaajista sanoo vähentäneensä X:n käyttöä viime aikoina.
Vähentämisen syiksi vastaajat mainitsivat omistajamuutoksen ja palvelun yleisen ilmapiirin. Palvelun sisällön mielenkiintoisuus oli puolestaan suurin syy käytön lisääntymiselle. Huomioitavaa on, että vain neljä prosenttia käyttää X:n maksullista versiota, mikä ei ennusta hyvää aikeille tehdä palvelusta maksullinen.
Naisilla käyttö vähenee, miehillä lisääntyy
Miesvastaajista neljäsosa koki, että heidän X:n käyttönsä on viime aikoina lisääntynyt. Naisista puolestaan 41 prosenttia koki viettävänsä palvelussa nyt vähemmän aikaa kuin aiemmin.
“Ylipäätään X:n käyttö on yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa. Keväällä tehdyssä Digitaalinen elämä 2023 -tutkimuksessa 21 prosenttia miehistä vastasi käyttävänsä sitä, naisissa lukema oli kahdeksan prosenttia. Tämä näkyy sekä päivittäisessä että viikoittaisessa käytössä – kumpikin on noin tuplasti yleisempää miehillä”, Arko toteaa.
Viestipalvelu X on tässä suhteessa poikkeus, sillä naiset käyttävät sosiaalista mediaa enemmän kuin miehet. Esimerkiksi molemmissa ryhmissä WhatsApp on eniten käytetty some: naisista sitä käyttää lähes 80 prosenttia ja miehistä vajaa 70. Digitaalinen elämä -tutkimuksessa nousi esille, että sosiaalisen median käytössä korostuu vuorovaikutus muiden kanssa. Yleisin tapa osallistua on jättää reaktioita muiden julkaisuihin, mitä tekee puolet vastaajista.
DNA:n lisätutkimus sosiaalisesta mediasta
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä – sosiaalisen median lisätutkimus 2023 tehtiin online-paneelissa 28.8–3.9.2023. Sen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset käyttävät viestipalvelu X:ää. Tutkimukseen vastasi reilu tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista.
DNA:n Digitaalinen elämä 2023 -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 8.4.–3.5.2023. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi reilu tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutustu DNA Digitaalinen elämä 2023 -tutkimukseen alla olevasta linkistä.
Lisätietoja medialle
DNA:n Brand Manager Julia Arko, puh. 044 044 8092, julia.arko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Linkit
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA vahvistaa runkoverkkoaan Suomen ja Ruotsin välillä EU-rahoituksen tukemana – samalla yhteydet Länsi- ja Pohjois-Suomessa paranevat12.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
DNA toteuttaa vuosien 2026–2028 aikana kaksiosaisen runkoverkkojen maayhteyksien kehityshankkeen, joka parantaa kuituyhteyksiä erityisesti Suomen ja Ruotsin välillä. Hanke hyödyntää osin myös DNA:n nykyistä infrastruktuuria, mutta vahvistaa samalla alueellisia verkkoja Länsi- ja Pohjois-Suomessa. Projektiin investoidaan yhteensä 5,4 miljoonaa euroa, josta 1,62 miljoonaa katetaan EU-rahoituksen tuella.
DNA strengthens its core network between Finland and Sweden with EU funding – improving connections in Western and Northern Finland12.12.2025 08:30:00 EET | Press release
DNA is implementing a two-part development project for land connections in core networks between 2026 and 2028, aimed at enhancing fiber connections, particularly between Finland and Sweden. The project will also utilize some of DNA's existing infrastructure while strengthening regional networks in Western and Northern Finland. A total investment of 5.4 million euros will be made in the project, with 1.62 million euros covered by EU funding support.
Teknologiatrendit 2026 -raportti: Ajatuksen voimalla toimivia robottiraajoja ja zettatavu-luokan datamääriä11.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Aivojen ja tietokoneiden suora vuorovaikutus lisääntyy. Datamäärät kasvavat niin, että tiedon mittaamisesta zettatavuissa eli biljoonissa gigatavuissa tulee arkipäivää. Miten nämä globaalit kehitysaskeleet vaikuttavat meihin suomalaisiin?
Technology Trends 2026 report: Mind-controlled robotic limbs and zettabyte-scale data growth11.12.2025 08:00:00 EET | Press release
The interaction between the human brain and computers is expanding. Data volumes are growing so rapidly that measuring them in zettabytes – trillions of gigabytes – is becoming commonplace. How will these global developments affect us here in Finland?
DNA ja KAJ yllättivät ikonisella musiikkiesityksellä Sibelius-monumentilla – katso tallenne8.12.2025 11:23:34 EET | Tiedote
Suomalaisen musiikin päivän ja Jean Sibeliuksen syntymäpäivän kunniaksi Helsingin Töölössä Sibelius-monumentin äärellä koettiin tänä aamuna 8.12. ainutlaatuinen ja näyttävä esiintyminen. Suosittu KAJ-yhtye esitti yllätyksenä oman, vaikuttavan tulkintansa suomalaisten rakastamasta Finlandia-hymnistä yhdessä Vaskivuoren lukion 35-henkisen kamarikuoron kanssa. Version tuottajana toimi Jean Sibeliuksen tyttärentyttärenpoika.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
