Tutkimus selvitti suomalaisten sosiaalisen median käytön muutoksia – muutokset ovat vaikuttaneet palveluiden käyttöön
Viestipalvelu X:ään eli aiemmin Twitterinä tunnettuun sosiaaliseen mediaan tehdyt muutokset on otettu suomalaisten keskuudessa vastaan kahtalaisesti. Palvelusta on poistunut käyttäjiä, mutta samaan aikaan miehillä ja 35–44-vuotiailla sen käyttö on lisääntynyt. Asia selviää DNA:n teettämästä sosiaalisen median käytön tutkimuksesta. Sen mukaan muiden sosiaalisen median palveluiden käytön muutokset ovat olleet maltillisia, mutta tutkimustulokset ennustavat kylmää kyytiä mahdollisille aikeille tehdä X:stä maksullinen.

Viestipalvelu X:ssä viime aikoina tapahtuneista, närkästystäkin aiheuttaneista muutoksista huolimatta suomalaisten X:n käyttö on kokonaisuudessaan pysynyt samalla tasolla kuin aikaisemmin. Kun osa on jättänyt palvelulle jäähyväiset tai vähentänyt sen käyttöä, niin muiden lisääntynyt käyttö pitää keskustelut palvelussa edelleen aktiivisina.
DNA:n selvityksessä en käytä X:ää -vastanneista 23 prosenttia kertoo käyttäneensä palvelua aiemmin. Lisäksi noin kolmannes kertoo vähentäneensä palvelun käyttöä viime aikoina. 21 prosenttia vastaajista puolestaan koki, että heidän viestipalvelu X:n käyttönsä on lisääntynyt.
Muiden sosiaalisen median palveluiden osalta päivittäinen käyttö on lisääntynyt eniten WhatsAppissa, joka on kaikissa ikäryhmissä käytetyin palvelu. Kasvua on myös nuorempien ikäryhmien suosimissa YouTubessa ja TikTokissa. Muissa palveluissa käyttö on kasvanut maltillisesti. Käyttäjämäärissä viestipalvelu X on DNA:n tutkimuksen Suomen 10. suosituin some-kanava, mutta sillä on vahva asema yhteiskunnallisessa keskustelussa.
“Tutkimme DNA:lla myös sosiaalisen median käyttöä, sillä muutokset tapahtuvat siellä nopeasti – alustat kehittyvät ja käyttötavat muuttuvat. Ihmisillä on luontainen tarve olla yhteydessä toisiinsa ja sosiaalisen median kanavat tukevat tarvetta. X-palvelu on ollut pitkään alusta erilaisille keskusteluille, mutta muutoksien vuoksi esimerkiksi asiantuntijakeskustelu voi tulevaisuudessa siirtyä toisille alustoille kuten LinkedIniin, Threadsiin, Blueskyhin ja Mastodoniin”, DNA:n sosiaalisen median asiantuntijana toimiva Brand Manager Arko Julia arvioi.
Omistajamuutos ja X:n ilmapiiri ajanut ihmisiä pois palvelusta
Tulokset osoittavat, että X-viestipalvelua käyttävät viikkotasolla nuoremmat ikäryhmät vanhempia enemmän. Päivittäinen käyttö on kasvanut 35–44-vuotiaiden keskuudessa kahdeksan prosenttia viime vuodesta. 55–64-vuotiaissa käyttö on vähentynyt eniten, sillä 42 prosenttia ikäryhmän vastaajista sanoo vähentäneensä X:n käyttöä viime aikoina.
Vähentämisen syiksi vastaajat mainitsivat omistajamuutoksen ja palvelun yleisen ilmapiirin. Palvelun sisällön mielenkiintoisuus oli puolestaan suurin syy käytön lisääntymiselle. Huomioitavaa on, että vain neljä prosenttia käyttää X:n maksullista versiota, mikä ei ennusta hyvää aikeille tehdä palvelusta maksullinen.
Naisilla käyttö vähenee, miehillä lisääntyy
Miesvastaajista neljäsosa koki, että heidän X:n käyttönsä on viime aikoina lisääntynyt. Naisista puolestaan 41 prosenttia koki viettävänsä palvelussa nyt vähemmän aikaa kuin aiemmin.
“Ylipäätään X:n käyttö on yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa. Keväällä tehdyssä Digitaalinen elämä 2023 -tutkimuksessa 21 prosenttia miehistä vastasi käyttävänsä sitä, naisissa lukema oli kahdeksan prosenttia. Tämä näkyy sekä päivittäisessä että viikoittaisessa käytössä – kumpikin on noin tuplasti yleisempää miehillä”, Arko toteaa.
Viestipalvelu X on tässä suhteessa poikkeus, sillä naiset käyttävät sosiaalista mediaa enemmän kuin miehet. Esimerkiksi molemmissa ryhmissä WhatsApp on eniten käytetty some: naisista sitä käyttää lähes 80 prosenttia ja miehistä vajaa 70. Digitaalinen elämä -tutkimuksessa nousi esille, että sosiaalisen median käytössä korostuu vuorovaikutus muiden kanssa. Yleisin tapa osallistua on jättää reaktioita muiden julkaisuihin, mitä tekee puolet vastaajista.
DNA:n lisätutkimus sosiaalisesta mediasta
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä – sosiaalisen median lisätutkimus 2023 tehtiin online-paneelissa 28.8–3.9.2023. Sen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset käyttävät viestipalvelu X:ää. Tutkimukseen vastasi reilu tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista.
DNA:n Digitaalinen elämä 2023 -tutkimus
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 8.4.–3.5.2023. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi reilu tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutustu DNA Digitaalinen elämä 2023 -tutkimukseen alla olevasta linkistä.
Lisätietoja medialle
DNA:n Brand Manager Julia Arko, puh. 044 044 8092, julia.arko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Linkit
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA:n lokakuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot3.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
DNA:n lokakuun myydyimmäksi puhelimeksi nousi Applen edullisin iPhone 16e 5G. Myös Applen uutuudet säilyivät listalla, mutta tippuivat sijoituksissa jo alemmaksi. Yritysasiakkaiden puolella Samsung nousi pitkästä aikaa listan kärkeen, kun ykkössijan otti Samsung Galaxy A26 5G. Älykelloissa myydyimmät jakautuivat laajasti eri valmistajien välillä ja ensimmäisen sijan vei tällä kertaa Honor Watch 2i.
Uudet turvallisen nettiselauksen liittymät estäneet jo yli 7 miljoonaa huijausyritystä31.10.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Uuden ajan DNA Huoleton puhelin- ja laajakaistaliittymät sekä Varma -yritysliittymät ovat herättäneet paljon mielenkiintoa. Ne sisältävät turvallisen nettiselauksen, joka estää asiakkaita joutumasta haitallisille verkkosivuille. Turvallinen nettiselaus on tehokas suoja verkossa tapahtuvia huijauksia vastaan, ja ominaisuuden avulla onkin saatu estettyä edeltävän puolivuotisen eli touko-lokakuun aikana liittymien käyttäjiltä jo 7,6 miljoonaa huijausyritystä.
New subscriptions with secure internet browsing have already blocked over 7 million scam attempts31.10.2025 10:00:00 EET | Press release
The new DNA Huoleton mobile and broadband subscriptions, as well as Varma business subscriptions, have attracted significant interest. They include secure internet browsing, a feature that prevents customers from accessing harmful websites. Secure internet browsing is an effective safeguard against online scams, and during the past six months from May to October it has already blocked 7,6 million scam attempts for subscription users.
Uusi digitaalisen turvallisuuden raportti peräänkuuluttaa pohjoismaista yhteistyötä kriittisen infrastruktuurin turvaamiseksi30.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Pohjoismaiden digitaalinen turvallisuus on uudenlaisten uhkien edessä. DNA:n omistajayhtiön, norjalaisen tietoliikenneyhtiö Telenorin tänään julkaisema Nordic Digital Security 2025 -raportti korostaa, että alueen kriittisen infrastruktuurin suojaaminen vaatii entistä tiiviimpää yhteistyötä valtioiden ja yritysten välillä.
DNA Oyj:n heinä–syyskuun 2025 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja kannattavuus jatkoivat kasvua29.10.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Kuluvan vuoden kolmas neljännes oli DNA:lle taloudellisesti menestyksekäs. Heinä–syyskuussa niin liikevaihto, palveluliikevaihto, liikevoitto kuin käyttökatekin kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärät.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
