Rakennusliiton työnseisaukset alkavat: Oulussa ja Lapissa lakkoillaan ensi tiistaina

Rakennusliitto aloittaa muiden SAK:laisten liittojen tavoin korkeintaan päivän mittaiset ulosmarssit ensi tiistaina, jolloin lakossa on kohteita Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa.

Kyseessä ovat lailliset poliittiset työtaistelut, eikä Rakennusliiton jäsenten tule alistua mahdolliseen työnantajien taholta tulevaan uhkailuun.

– On tullut kysymyksiä, voidaanko työehtosopimusten voimassa ollessa lakkoilla laillisesti. Vastaus on yksiselitteinen: kyllä voidaan. Kyseessä ovat lailliset poliittiset mielenilmaukset, jotka toteutetaan ulosmarsseina tai lakkoina ja joilla vastustetaan hallituksen kaavailemia työntekijöitä syrjiviä lainsäädäntömuutoksia ja leikkauksia, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palonen.

Palosen mukaan työntekijöillä ja ammattiyhdistysliikkeellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin puolustaa omia oikeuksiaan.

– Jos emme toimi nyt, niin koska sitten? Hallitus pyrkii murentamaan ammattiyhdistysliikkeen mahdollisuudet puolustaa jäseniään, emmekä me voi antaa sen tapahtua.

Ulosmarssit ovat osa SAK:n ja sen jäsenliittojen #PainavaSyy -kampanjaa. Liitto antaa jokaisesta lakkokohteesta työtaisteluilmoituksen työnantajille ja valtakunnansovittelijan toimistolle neljä päivää ennen työnseisausta. Samaan aikaan toimet julkistetaan myös Rakennusliiton verkkosivuilla. Yritysten luottamusmiehet saavat tiedon hyvissä ajoissa ja voivat tiedottaa yritysten henkilöstöä.

– Rakennusliiton jäsenten lisäksi useissa kohteissa myös Sähköliiton jäsenet osallistuvat työtaisteluihin, mikä tehostaa toimia ja on osoitus palkansaajien hyvästä yhteistyöstä, sanoo Rakennusliiton järjestöpäällikkö Tiina Nurmi-Kokko.

Lakkopäiviltä maksetaan 67 euron korvaus, joka koskee niin puolen päivän kuin koko päivän työnseisauksia.

Ulosmarssit 7.11. Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa

Yritys Kohde
Havator Oy Meri-Lapin alueen nostotyöt
Havator Oy Keminmaan huoltoyksikkö
Rakennusliike RPJ Oy Lapin keskussairaala, Rovaniemi
Putki-Heikkilä Oy Lapin keskussairaala, Rovaniemi
YIT Suomi Oy New Nokia Oulu Campus

Linkit

Rakennusliitto on 66 000 rakentajan muodostama SAK:lainen ammattiliitto. Liitto pyrkii turvaamaan ja parantamaan jäsentensä työoloja ja palkkausta. Liitto solmii rakennusalojen yleissitovat työehtosopimukset.