Osuuskauppa Hämeenmaa -konserni maksoi 7,0 miljoonaa euroa yhteisöveroja vuonna 2022

Julkaisuvapaa 8.11. klo 8.00

Osuuskauppa Hämeenmaa -konserni on Kanta- ja Päijät-Hämeessä merkittävä yhteisöveronmaksaja, sekä alueen suurin yksityinen työnantaja. Vuonna 2022 Hämeenmaa-konserni maksoi yhteisöveroja 7,0 miljoonaa euroa sekä kiinteistöveroja 2,2 miljoonaa euroa.

Osuuskauppa Hämeenmaa -konsernien yhteenlaskettu yhteisöveron määrä vuonna 2022 oli 7,0 miljoonaa euroa (2021: 6,3 M€). Konserniin kuuluvat emoyhtiö Osuuskauppa Hämeenmaan lisäksi muun muassa Hämeenmaan kiinteistöt Oy, Nelipyörä Oy sekä Hämeenmaan Rauta Oy. Kiinteistöveroja Hämeenmaa maksoi vuonna 2022 2,2 miljoonaa euroa (2021: 2,0 M€).

– Meille on tärkeää, että Kanta- ja Päijät-Häme kehittyvät positiivisesti. Työllistämme tällä hetkellä noin 3500 alueen asukasta, investoimme vahvasti alueelle, ja lisäksi olemme merkittävä yhteisö- ja kiinteistöverojen maksaja, kertoo Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Vuonna 2022 Osuuskauppa Hämeenmaa investoi paikallisten palveluiden kehittämiseen ja muun muassa energiatehokkuuteen yhteensä 52,8 miljoonaa euroa. Hämeenmaan tavoitteena S-ryhmän linjauksen mukaisesti on olla hiilinegatiivinen yritys vuonna 2025, jota kohti on tehty paljon investointeja muun muassa uusimalla kylmäkalusteita toimipaikoissa sekä lisäämällä aurinkoenergian tuotantoa. Vuoden 2022 lopussa Osuuskauppa Hämeenmaalla oli töissä 3 274 henkilöä.

Hämeenmaalla oli vuoden 2022 lopussa 169 884 asiakasomistajaa, ja vuoden 2023 aikana 170 000 asiakasomistajan raja ylitettiin ensimmäistä kertaa osuuskaupan historiassa. Vuonna 2022 asiakasomistajille jaettiin bonusta 33,7 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Olli Vormisto, Osuuskauppa Hämeenmaa, puh. 050 358 8336

Hämeenmaa – 170 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 3300 työntekijää. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 170 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.